Et surt opstød

Ja, det måtte jo osse komme fra mig. Det sker ikke så tit at jeg lader mig forarge, men i dag fik jeg lidt nok. Bare lidt. Ca lidt meget. Nok.

Vi er enige om at det er helt tosset at der mangler personale i ældreplejen, ikk? Vi er helt enige om at der mangler hjemmehjælp og plejehjemspladser, ikk? At sundhedsvæsnet ikke fungerer helt som det skal. At det ikke kan passe at folk bliver hældt ud af dagepengesystemet, ikk? At vejene bare er blevet alt for ringe og at kræftsyge, terminale patienter ikke kan komme på hospice, selvom enhver kan se at dét ville være det rette at gøre. Vi er for så vidt nok også enige om at sådan én som jeg, burde få den behandling forlænget, som gør at jeg har det godt nok til at være aktiv på arbejdsmarkedet i det ægte job jeg selv har skaffet mig, selv har dyrket op og sikret min fortsatte eksistens ved. Der er ingen piveri over at det er “under min værdighed” og ikke svarer til min intelligens eller hvad ved jeg – det er et job, der skal gøres og som nogen synes er væsentligt nok til at de vil betale mig for at gøre det. Det er nok for mig.

Og vi kan vel osse sådan ca blive enige om at alle vore ønsker, behov og nødvendigheder koster penge. Rigtigt mange penge. Og at disse skal komme et eller andet sted fra.

Kæden hopper bare lidt af for mig når jeg bliver spurgt om jeg vil udføre sort arbejde. Når jeg hører den samme mand, brokke sig over manglende hjemmepleje til sin gamle mor, stå og højlydt berette at han har fundet sig en sort gartner, en sort rengøringsdame eller hvor meget han har sparet ved at “få hentet” et større antal rammer øl og sodavand i Tyskland.

Kan folk slet ikke se at jo mere sort arbejde der bliver udført og som vi får udført har en ganske nær sammenhæng med hvor meget et velfærdssamfund kan yde af velfærd. Kan folk ikke fatte at når de “glemmer” at meddele kommunen at de sørme ikke længere er enlige forsørgere at de penge de får som lidt ekstra mangler et andet sted? Eventuelt hos dem, der faktisk er enlige?

Jeg forstår det ikke, og kunne aldrig drømme om at lave sort arbejde. Det er måske bare mig, der ikke er smart nok i hovedet til det. Vist – vi har da fået lavet vores bil en enkelt gang uden at få en rigtig kvittering, men vi vendte nu aldrig tilbage til det værksted. For ingen kvittering er lig med ingen garanti på arbejdets kvalitet. Og det kan man jo egentlig ikke rigtigt bruge til noget. Og kan i øvrigt hurtigt blive en del dyrere med tiden.

Vi betaler vores skat her i huset, men gør da hvad vi kan for at betale så lidt som muligt inden for de rammer skattelovgivningen nu en gang har. Men vi betaler. Uden brok. For så må vi nemlig gerne brokke os over de manglende velfærdsydelser i den anden ende. Dem der arbejder sort og dem der betaler for det – skulle holde deres mund. Synes jeg.

6 comments on “Et surt opstød

  1. Helt berettiget brok.
    Og bemeldte herre er vist desværre ganske typisk, og den slags eksistenser har som regel ikke helt fattet, hvordan et samfund hænger sammen. At han samtidig viker temmelig uitelligent, er nok også meget betegnende … man holder sgu da lav profil, hvis man ikke helt følger lovgivningen, gør man ikke?
    Faktisk irriterer jeg mig selv lidt, når jeg ikke anmelder det sorte arbejde, jeg kan se, at der med jævne mellemrum foregår omkring mig … hvorfor gør jeg ikke det? De pågældende får ikke engang at vide hvem der har anmeldt det.

    • Det irriterer også mig grænseløst at jeg ikke lige klikker forbi skat og gør det. Men man er jo tilbageholdende med sådan noget, også selvom det er tyveri fra den fælles kasse. Jeg kunne aldrig drømme om at angribe eller anmelde fætter lars der er mekaniker og lige fikser sin fars bil. Men hvis fætter Lars er på kontanthjælp og lige fikser temmelig mange biler hver dag – så er det en ganske anden sag.

  2. Nej, der er desværre mange, der ikke har det store kørekort til makro-økonomi og kan se sammenhængen mellem egen ‘snedighed’ på den ene side og skattetryk/velfærdsniveau på den anden side. Velfærden kunne givetvis bedres og skattetrykket mindskes, hvis vi bare alle sammen betalte det, vi burde. Ikke, at vi selv er totalt hellige, men vi har helt klart nogle grænser, som vores moral forhindrer os i at overskride. Det er det ikke alle, der har, og det er sommetider nødvendigt at gro teflon på både øjne og ører for at holde til, hvad man bliver vidende om.

    • Jeg tror ikke at der er nogen der er helt hellige hvad det her angår, netop fordi vi lejlighedsvis bruger det, når et fjernere familiemedlem eller andet får lidt mønt for lige at bruge en dag på et tag, et badeværelsegulv, et fyr, en have, en bil eller hvad der nu lige er spidskompetencen og behovet. Jeg har heller ingen problemer med at man får en halv okse fra landmanden, men hvis det er landmandens primære fortjeneste at levere sort kvæg – så går det galt i mit hoved.
      Men at ansætte sort gartner der skal komme fast, sort rengøring der skal komme fast eller at have et helt hold sorte tømrere til at gå og sætte et udhus op – dét er noget ganske andet i min verden.

      Men vi er altså nødt til at tage ansvaret på os – at jo mere vi kører uden om den hvide økonomi, jo mindre kan den hvide økonomi betale.

  3. Ingen af os kan vist sige os helt fri for at have udført eller modtaget sort arbejde, heller ikke mig.. 🙂

    Jeg har aldrig anmeldt nogen, men jeg har ind i mellem haft stor lyst til det, når jeg har været i nærkontakt med folk der modtager offentlige ydelser på fuld tid, og arbejder sort på lige så meget fuld tid, det holder simpelthen ikke, og det undergraver det gode samfund vi så gerne vil have.

    • Det tror jeg heller ikke at mange kan, men at leve af at udføre eller leve på at få udført sort arbejde på mere fast plan, det er noget andet.

      Det er lige netop osse der kæden for alvor hopper af mig. Og jeg tror desværre at det er hyppigere end vi lige går rundt og tror.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

