Gabestokken

Jeg er på facebook – akkurat som en større del af den danske voksne befolkning. Og desværre også den del der langt fra er voksen. Det er rigtigt godt for mange ting, men det er dælme osse fuld af en masse møg. Og det kan man jo så langt hen af vejen bare vælge at ignorere, at blokere eller fjerne. Men visse ting er lidt svære at overse og i øjeblikket kan jeg jo så fra mit skrivebord observere en tendens jeg ikke bryder mig om. Efterlysninger. Ikke at det er skidt at bruge facebook til at efterlyse sin særligt fancy cykel, sin hund, hest eller vennens vens vens allerkæreste grandtante – det er blot lidt ensformigt at kigge på for andre.

Men det der rigtigt irriterer mig er den gabestok facebook er blevet. Folk efterlyser glad og gerne den røde toyota (som vidner ! mener at have set) med ca dette registreringsnummer, der kørte ind i en anden bil på parkeringspladsen. Eller andre tilsvarende småting. Vist det er da ingen lille ting at have fået en ridse i kofangeren, men derfra og så til at offentliggøre et registreringsnummer, som man ikke engang ved tilhører den formastelige bilist – der er altså et pænt stykke. Synes jeg.

Og nu er der så en ny variant, hvor nogen efterlyser en “grim mand” der hænger i nærheden af en skole. Man mener at han har fulgt efter en pige og efterlyser derforen mand iført hue og en sort jakke – boende i by X. Jeg vil vædde med at dem er der altså rigtigt mange af – også i den by. Ve ham, der bor i nærheden og ikke må ryge hjemme eller sådan noget.

Jeg kan altså godt blive lidt nervøs for den tendens hvor vi lynhurtigt formidler selv de vageste mistanker ud i det forum og opfordrer alle og en hver til at dele og dele og dele. Jeg er næsten sikker på at mistanken vil havne på en masse uskyldige skuldre, der kan se sig selv hængt ud på facebook. Fuldstændigt ukritisk, fordi det er så nemt at trykke på “del”. Vist – vi skal da passe på vores børn, og det er jeg absolut den første der vil mene, men altså… vi må heller ikke glemme lige at trække vejret og tænke selv.

Og dette ligger så direkte i kølvandet (vinker til Ellen) af den danske film, der får en masse omtale i øjeblikket. Jeg tænker naturligvis på “Jagten”, der netop handler om en pædagog, der får smidt sådan en mistanke efter sig om pædofili. Den handler om en lille pige, der fortæller en lille nødløgn, som sætter hele det behandlerorienterede system i sving. Jeg har ikke set den, og det skal jeg da, men jeg har en mening alligevel. Mener naturligvis at vi skal være opmærksomme på de signaler børn sender og vi skal sætte ind for at få opklaret om der er noget om snakken, men vi er altså nødt til også at tænke på dem mistanken rammer. Det er med garanti ikke dem alle der er skyldige. Lige som det nok heller ikke er dem alle, der er uskyldige.

Jeg ved det. Det er møgsvært og et kæmpe-dilemma. Men det er ikke vejen frem at hænge folk ud på facebook.

12 comments on “Gabestokken

  1. Du har ret i, at Facebook er noget af en gabestok eller i hvert tilfælde let kan blive det. Det er nemlig så nemt at dele. Jeg deler selv ind i mellem de efterlysninger der kommer, og er vist også ind i mellem kommet til at dele dem om ‘den grimme mand’ i ren og skær tankeløshed. Tak fordi du gør opmærksom på dilemmaet.

    Jeg har ikke set ‘Jagten’, men tror jeg skal se den, da emnet selvfølgelig interesserer mig.

    • Det er en stadig stigende tendens, for sådan noget har det jo med at smitte – med næsten epidemisk fart. Jeg synes bare at man sådan lige skal tænke sig om og så spekulere på om det egentlig er i orden – eller om det kan være led i noget mobning eller chikane.

      Jagten skulle være værd at se – og ganske tankevækkende.

  2. Jer er simpelthen så enig. Hele vejen igennem.
    Jeg har ikke set alle de efterlysninger på FB – kommer der som bekendt stort set aldrig og har netop fået endnu et argument for at begå FB-selvmord 😉

    • Facebook er jo skidt og kanel i en skønsom blanding. Jeg tror bare at det er blevet alt for nemt at sende alt muligt skrammel videre til alle.

      Jeg forstår dit standpunkt, men personligt sætter jeg nu meget pris på det. Man skal bare ikke være blind for hvad det er.

  3. Selvtægt er noget forbandet skidt. Det er derfor vi har en tredelt magt (kan du godt høre hvor jeg har været idag?) Nå men derudover.. så forstår jeg godt det som driver folk til selvtægt hvis der ikke bliver reageret.
    Jeg undskylder ikke. Jeg siger jeg forstår.
    Den der mand i den røde bil ikk?.. HVORFOR helvede er han ikke fundet endnu?

    Jeg deler så vidt muligt heller ikke den slags ævl på FB for det ER farligt.

    • Ja, og det kan være svært at skelne mellem Retfærdig harme, selvtægt, hængen folk ud og decideret mobning og chikane.
      Ja jeg kan godt høre hvor du har været i dag og jeg håber at ministeren var interessant at møde (igen).

      Manden i den røde bil har formodentlig skrottet den røde bil men sådanne dummer sig som regel igen…

      Men det er så nemt at dele og derfor gør mange det uden selv lige at checke om det i øvrigt hænger sammen med deres egen etik og moral.

  4. Jeg har lige set et meget lokalt eksempel. En mor oplever at hendes datter kommer hjem og har fulgtes med en ukendt mand i en forretning. Han bliver udråbt og hun advarer. Jeg blev faktisk lidt indebrændt. De har fået rundt i en butik. Han havde iflg. skriveriet ikke rørt hende eller prøvet på noget som helst. Jeg tænker, at den mor burde se på sig selv og lære sin niårige, hvordan man bedst passer på sig selv.

    • Jeg ved godt at jeg måske er et sært tilfælde, men somme tider tænker jeg på hvordan pokker vi selv mon overlevede vores barndom, med alle de “grimme mænd” vi talte med.. de blottere vi så .. og alt det andet børnene bliver skærmet fra i øjeblikket.

      Men godt at du ikke bare deler videre på sådan noget… det er ok at hjælpe politiet i de rigtige sager.. men det begynder måske at tage overhånd når vi selv skaber sagerne. Også hvor der vist slet ikke er nogen sag.

      Mon moderen forresten har tænkt på at det kan være en helt legal mand – eksempelvis en butiksdetektiv 😀

  5. Jeg er ret imponeret over hvor tankeløst der bliver liket og delt alt muligt skidt og skrammel på fb, også af personer jeg normalt synes er ret fornuftige.
    Måske er det en slags massehysteri..

    • Jeg tror at det skyldes at det er så nemt – to klik med musen og så er tingene delt. Hvis vi nu selv skulle til tasterne så kunne det være at den proces i sig selv kunne få folk til at tænke sig lidt om. Men det er da lidt ærgerligt hvis du mister lidt respekt for de ellers så fornuftige mennesker.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

