Fik næsten nok

Sådan er det jo med de der julefrokoster, hvor der er rigeligt af den fede mad og de gode øl. Snaps rører jeg ikke, men vi har i familien en tradition med at medbringe sære øl i store flasker og man får en næsten umistelig ære hvis man kan medbringe noget nyt, noget særligt eller lokalt fra et eller andet obskurt lille bryggeri som ikke en kat har hørt om før. Det lykkedes mig heller ikke i år. Men jeg fik da smagt øl, som jeg ikke kendte til eksistensen af på forhånd. Men som absolut var et genbesøg værd.

Fik næsten nok af øl.

Men fik mere end nok af noget andet.

Hvor var der meget tale om min bror. Om hans meritter, hans humor og hans familie. Om hvor godt det går ham – og om hvor meget “vi” manglede ham til julefrokosten. Det var kvalmende for mig at høre på, og jeg havde nok håbet (naivt) på at vi bare kunne lade som om han ikke var der. Men julefrokosten er jo netop en sammenkomst for den lidt bredere del af familien, og jeg kan jo overhovedet ikke forvente, at nogen som helst skulle vide hvad jeg ved og tænke som mig i de sammenhænge. De var triste over, at han ikke kunne deltage i år.

Når jeg hører hans navn kan jeg mærke den dybe knurrende vrede indeni og jeg får lyst til at rejse mig op, vælte det veldækkede bord og råbe højt at han FANDME er en psykopat, der gjorde min barndom til et helvede og at hans overgreb skabte grobunden for et voksent menneske, der ikke magtede at sætte grænser og som dermed havnede med en ny psykopat. Råbe, at jeg var pissetræt af at høre ham omtalt som en fin fyr… Og råbe al min vrede rettet mod mine forældres svigt ud. Og endelig at stampe ud i regnen for at søge hjem. Gående…

Men som den gode datter jeg jo er, blev jeg siddende og kvalte min vrede, smilede når jeg skulle. Lavede sjov som jeg kunne og som det blev forventet af mig.

De kunne lige så godt have bedt mig sluge hele fadet med æbleflæsk på en gang.

Tavshedens pris er høj. Især til jul. Men nu er der heldigvis et år til næste jul.

16 comments on “Fik næsten nok

  1. Sådan noget l…
    Men som du skrev, var det næsten at forvente, når ingen andre end du selv ved noget, så medmindre du smider sandheden på bordet, er det bare sådan det er og vil være.
    Dermed ikke sagt, at jeg ikke forstår din enorme indre vrede. Du må være en glimrende skuespiller.

  2. Hej, og glædelig bagjul…ja tavshedens pris er høj..meget høj, men det er det modsatte også. Det er hårdt at tage kampen op, og kæmpe i mod. Jeg har prøvet det på egen krop, og ved hvordan det er, men jeg vil sige…det er i hvert fald min erfaring, at tage kampen op, giver i den sidste ende en heling, omend den kan tage MEGET lang tid. Det er ikke bare et spørgsmål om hævn (selvom den er sød), men det giver en noget at få fortalt sine omgivelser, hvorfor man har det som man har det. Men at tage kampen op, kan også have den pris, at man undervejs mister venner og bekendte…og familie, så det er virkeligt svært. Med hensyn til venner og bekendte, vil jeg dog sige…glæd dig over dem der holder fast ! Det er de rigtige venner.

    • I lige måde.

      Der er ingen tvivl om at jeg ville miste det lidt familie jeg har tilbage og at det vil efterlade alle med sår. Så jeg håber at bevare lidt fred lidt endnu.

      Glæder mig hver eneste dag over de venner der holder ved og holder mig ud, selvom jeg kan være lidt mørk i hovedet.

  3. Håber du en dag får helt nok og åbner op for vreden.. Men nok ikke til en familie julefrokost, det er hverken rette sted eller tidspunkt.

  4. Øøøhhhhm … Hvorfor skulle familien vende DIG ryggen hvis du en dag fortæller hvad han har udsat dig for????
    Fint nok at dine forældre har svært ved at kapere det. Det er jo også en indrømmelse af de større. Men resten af familien?
    Nå.. og næste år skal du nok få en ganske ukendt blæreøl med herfra! (ville ønske du havde sagt det lidt før fordi vi har så utroligt mange lokale brygmestre som vinder priser hele tiden!)

    • Fordi min bror er et hit. Og det er jeg ikke. Så simpelt er det altså. Tror ikke jeg har noget der hedder resten af familien om få år.

      He he.. kan være det var en ide. Skal prøve at huske at hente øl på sydfyn næste år. Hvis der bliver noget næste år.

      • Synes egentlig at det er ret flot… At du overvejer at sige noget snart. Snarere end om et år! Det er sgu da flot at du føler at du er så langt at du overvejer at sige det, sådan lige om lidt… Faktisk!

        • Jeg overvejer det – især når jeg bliver så overstoppet med al hans godhed som jeg gjorde i julen.

          Tror at det er et opgør med familien som sådan der er på vej.. hvor broren blot er den udløsende faktor der skal til.

  5. Der må være slugt nogle voldsomt store kameler til den frokost. Jeg ved godt, at du er en sand mester, og at julefrokosten ikke er stedet, men for pokker. At du kan holde inde og være den flinke pige. Det må kræve sin kvinde.

    • Sådan kan man også udtrykke det omend det giver et lidt fejlagtigt billede af menuen, der jo i øvrigt er ganske traditionel.

      Jeg kan snart heller ikke holde kæft mere. Ikke at det betyder at jeg vil holde tale, men måske snarere at jeg holder mig lidt på afstand af de her arrangementer. Den gode datter, ja, det er barske løjer.

  6. Jeg kender godt det med at alt vender sig i en, når krænkeren bliver omtalt og rost. Det har jeg oplevet min mor gøre mht. hendes mand. Hun kunne sidde og rose ham i højlydte toner i mit nærvær – og det skønt hun udmærket vidste hvad der var foregået og hvordan jeg havde det med ham. Jeg forstår ikke, at hun ikke kunne sætte sig i mit sted og vente med de store ord, til jeg ikke var tilstede.

    • Vores situation er jo på trods af lighederne også ganske forskellig.. for min familie ved jo ingen ting. Jeg kan derfor ikke rigtigt tillade mig at sidde og skælde ud over dét. Selvom jeg unægteligt har lyst til det.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

