Før uvejret

Vi er blevet tudet ørerne fulde om at netop i dag rammer en større snestorm landet. Den er i skrivende stund ikke nået til os endnu i fuld styrke, men vi ved det kommer. Vi har derfor ingen planer i dag, og alt ud af huset er blevet klaret i går. Eller det vil sige, det var hvad vi troede. For jeg skal lige ud til nogle venner og redde et trådløst netværk, der har huller så store i sikkerheden at hvaler kan svømme igennem. Min betingelse for hjælpen er enkel for mig, men måske lidt kompliceret for dem. Jeg vil hentes og bringes. Ikke om jeg gider køre ud i en snestorm for en hysterisk computers skyld. Til gengæld tager kæresten med også – og hun er med vanlig sans for god hygge gået igang med at bage den uheldige netværksejers yndlingskager.

Det er ikke mine favoritter, så jeg holder mig til hvad der blev lavet i går. Noget hvis hovedbestanddele er god chokolade, marcipan, nougat og sådan noget. Og som i øvrigt indebærer et gevaldigt svineri ved spisebordet når voksne mennesker bliver som børn og leger lidt for meget med former og figurer. Et par bøsser ved bordet hjælper altså lidt på fantasifuldheden når der skal trilles marcipankugler. Det er bestemt ikke alt fra den seance, der egner sig til at sætte på bordet når familien samles.

Til gengæld var det vældig hyggeligt.

Desværre var det også en vældig alvorlig seance. For det viser sig at en af vores fælles venner har HIV. Og har vidst det i et års tid. Vi er noget skuffede og kede af det fordi han ikke har stolet nok på os til at fortælle det. Han må da vide at det intet betyder for os, men vi er kede af at han skal gå med den helt alene. Kæresten, der er den der er bedst til at tale med HIV+ og om HIV+ vil tage en snak med ham ved lejlighed og bede ham huske at vi er venner, og at han godt kan stole på os. Det er vist sådan ca kærestens spidskompetence – det der med HIV. Hun er sådan en, der har gået rundt i parkerne i 90´erne og snakket med mænd, der her sex med mænd, om sex og kondomer og sådan noget. Har siddet med rådgivning og støtteprojekter.

Vi er derfor ikke bange for smitte, vi er ikke bange for at nu sygner han hen og dør. Rent faktisk ved vi at rigtigt langt hen af vejen, er den sygdom en kronisk lidelse, der er mere besværlig end farlig.

Men sådan helt generelt forstår jeg ikke at bøsserne ikke har lært af den sygdom. Jeg ved godt at man kun kan beskytte sig sååå langt, men helt ærligt, det er altså ikke det samme som at så kan man lige så godt lade være med at beskytte sig. Men det er selvfølgelig lidt billigt, når man nu er lesbisk og at smitterisikoen dermed er så ringe, at den dårligt kan påvises i en statistik.

12 comments on “Før uvejret

  1. Den varslede snestorm er nået til Roskilde nu.. Vi SKAL ud at køre i dag, og er glade for at bilen fik vinterhjul på i fredags.
    HIV er en træls sygdom, men heldigvis har læger og forskere fået godt styr på behandlingen. Lyder som en god ide at kæresten tager en snak med ham.

    • Har jo hørt hvad I skal, så der skal ganske givet en smule mere end lidt sne på tværs for at stoppe jer 🙂 Men synes nu nok, at det er en kende sent at smække vintersutterne på bilen, men det er sikkert bare mig, der er lidt sær.

      Ja, den er træls, men ikke meget mere end det. Derfor er der jo endnu mindre grund til at gå og græmme sig i stilhed over det. Og det er dét kæresten lige vil prikke til. Hun har de mentale redskaber til at tage sådan en snak. Har gjort det mange gange før.

      • Ja det er sent, og det var bestemt heller ikke meningen at det skulle vente så længe. Men vi har prøvet at finde nogle der ikke kostede en mindre herregård.. det lykkedes ikke (Sverige er også tjekket), så vi endte med at bide i det dyre æble og bestille nye fælge og dæk.. Til gengæld valgte vi så nogle flotte alufælge til vinterdækkene.. De var ikke ret meget dyrere end de grimme sorte fælge.. 🙂

  2. Hvor er jeres venner med det trådløse netværk heldige at de har dig, for det kan da godt drille. Jeg har klaret det selv vha. Google og det fungerer godt – men jeg syntes ikke det var helt nemt.

    Jeg forstår heller ikke de bøsser der ikke har lært lektien fra 80-erne og 90-erne. HIV er en dødsensfarlig sygdom, som man ikke skal spøge med; men jeg tror, at bøssekulturen er så forskellig fra den lesbiske kultur, at det er deri forklaringen skal findes.

    PS: her i Hvidovre vælter det ned med sne og har gjort det siden jeg stod op for et par timer siden.

    • Ja, og det regner jeg også med at det kommer til. For jeg ved intet om dette særlige net på forhånd, bortset fra at det ikke er sikret.

      Kære Hanne, jeg tror ikke du er helt opdateret på det der HIV+. Det er en møgbesværlig sygdom, men ikke noget livstruende, hvis den forbliver velbehandlet.. det er nok mere tabuiseringen, der er farlig i dag. Det og så alle fordommene..

  3. Hehe, jeg har desværre sommetider alt for levende en fantasi, så jeg kan sagtens forestille mig grinene, der kan komme ud af resultaterne af jeres julekonfektfremstilling 🙂
    Her er vejret også slemt. Øv. Men jeg tror, jeg vil huske, at du kommer, hvis bare du bliver hentet … men der må vel også være lidt med en afstand her, der spiller en rolle?

    • En ting er sikkert – vi hyggede os, og det trængte vi faktisk til.

      Rent faktisk opgav vi at komme afsted, da vi også blev lukket inde pga sneen, og ham der skulle hente os lige synes han skulle køre en 600 km tur inden han kunne hente os. Det blev for sent, og så måtte jeg sige nej. Afstanden var nu bare ind til centrum.. men nu kørte busserne heller ikke så stabilt mere, og så ville jeg ikke.

    • Nej, vejret blev altså for drilagtigt så det må være en anden gang…

      Visse af figurerne passer i hvert fald bedst til deres fugtige julefrokost på fredag – men skal vi sige det på den måde at marcipangris blev nyfortolket…

  4. Lige som Ellen fik jeg også billeder af alternativ konfektfremstilling. Sikkert ikke i tråd med virkeligheden, men det fik da smilet frem.

    Det er da en voldsom en at gå med for sig selv. Det er godt, at der findes folk som din kæreste, der har viden og indsigt og derfor kan tage snakken.

    Her stod den også på søndag uden planer. Jeg endte mellem sofa og hund. Med helt lukkede øjne. Det var slet ikke så tosset ;o)

    • Dine billeder er nok ikke helt forkerte 🙂 Vi tog den seriøse og pæne del.. bøsserne tog de lidt mere lystige stykker, og de skal anvendes til en lystig julefrokost på fredag.

      Jeg håber hun får den unge mand til at forstå at det er helt ok med os, og at det ikke vil ændre noget som helst, snarere at vi måske vil forstå et par ting mere.

      Vi endte osse med at holde os hjemme, vejret blev lidt for meget.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

