Ikke love for meget

For lang tid siden faldt jeg nærmest over den her dunk på arbejde og tog et billede af den. Havde dog glemt alt om billedet igen ind til jeg stod og så på den der håndtørrerdims på toilettet.

holdt løfte

Drik med smag af røde frugter står der ganske tydeligt. Ja, så har de tovlige svenskere dælme ikke lovet for meget. Drikken (ikke saften – men drikken!) består af sukker og sødemiddel og så et eller andet kemisk som jeg går ud fra er ca farvet rødt.

Så kan det da ikke blive mere usselt.

På håndtørrer-dimsen stod der med et lille bitte skilt “testet af xxx laboratorie i Østrig”. Jammen, fint. Men med hvilket resultat?

På det lokale marked/bazar er der flere handlende der sælger “ægte tasker der ligner Vuitton” Og tilsvarende.

I en af naboboderne er der en der gerne vil have mig til at købe “ægte smykker”.

Og på facebook er der i øjeblikket en reklame for en antirynkecreme, der sælges under mottoet om at det er testet på tusindvis af kvinder. Heller ikke her står der noget om resultatet af testen.

Ja, så har man da i hvert fald slet ikke lovet for meget. Men hvad så med kødpølsen i køledisken? Der vil jeg altså tillade mig at mene at man lover en lille smule for meget. Tror nærmest at den pølse er hvad jeg vil kalde en “fødevarelignende substans”.

For en del år siden var der en reklame for et nyt rengøringsprodukt, hvor man så en velklædt herre siddende på kanten af badekarret og nonchalant sprøjte det der stads ud over fliserne hvorefter al kalk mm forsvandt. Bingo. Lige et produkt for mig, men altså. Det holder jo heller ikke hvad det lover – men jeg nåede nærmest frem til at det nok var fordi jeg lissom manglede attachetasken ved fødderne og slipset.

Jeg tror dog ikke jeg vil efterprøve påstanden og vil fortsat fjerne kalken med god gammeldags ihærdighed. Det virker nemlig.

14 comments on “Ikke love for meget

  1. He he, det er nemlig så rigtigt. Man skal somme tider huske at sige ‘ja, og??’ til de der underlige halve sætninger. Gemalen har noget bodylotion stående, som Farmor købte til ham for et par år siden. På forsiden står ‘med økologisk olivenolie’, på bagsiden står, at den er fuldt af parabener. Farmor så næppe på bagsiden …

    • Jeg er i hvert fald som regel ligeglad med at få at vide at noget er testet, hvis jeg ikke også får at vide at det er godkendt. Og så kan jeg derefter (måske) interessere mig lidt for testens kvalitet.

      Et par år siden? Lyder som om den skal arkiveres lodret… den slags kan sjældent holde sig i mere end et år, og badeværelsets fugtige klima er perfekt for bakteriedannelse.

      • Jamen, det er jo fordi du er sådan en irriterende forbruger, der gennemskuer, at der ikke er noget reelt indhold i de floskler, som sættes på diverse labels på diverse produkter.

        Bare rolig, den har ikke været åbnet 😉 Farmor købte lidt rigeligt ind af ting og sager de sidste par år, inden hun blev diagnosticeret med Alzheimers.

  2. Reklamer er som regel forunderlige. Det kan være rigtig morsomt at læse dem som du nu har gjort. Vi forbrugere bliver som regel prakket en masse stads på, som ikke er noget værd. Selv lever jeg reklamefrit; ser ikke reklamer på TV og heller ikke på nettet, hvor Super Ad Blocker i Firefox effektivt sorterer alle reklamer fra.

    • Gør min også – altså bortset fra at jeg blev træt af firefox´s sløvhed og skiftede til Chrome.. Så kører det igen.

      Synes bare anprisninger generelt kan være lidt.. ahem… pudsige..

  3. Jeg tror nok, at jeg foretrækker et glas vand frem for syntetisk med smag af rødt.
    Uh, det der rengøringsmiddel husker jeg godt. Men miraklet indtraf aldrig. Lige som den opstrammende creme på maven heller ikke ved, hvad der står på etiketten ;o)

    • Det ville jeg også til hver en tid foretrække et almindeligt glas vand.

      Tror måske at visse produkter har dumpet i læseskolen, hvad de her anprisninger angår.

  4. Haha, du har sandelig haft det kritiske øje på i dag – heldigvis, for så kunne vi andre da få os et godt grin, og tak for det.
    Tænk, hvis alle forbrugere var lige som dig (og måske også lidt mig og de kloge kvinder, som har kommenteret her) – det ville love meget dårlige tider for mange brancher 🙂

Har du kommentarer eller spørgsmål:

