Rengøringsvanvid – eller kunsten at være en god vært

Vi får besøg i dag. Et vigtigt besøg, for det er et sjældent besøg.

Vi får nemlig besøg af min kærestes eks-kæreste. En herlig, skøn og sjov kvinde, der har et af de mest besynderlige jobs, som nu bringer hende på vores kanter. Hun er klovn. Sådan helt seriøst; klovn. Sådan en der gør små syge menneskers ophold på sygehuse lidt nemmere, lidt sjovere og undersøgelser  og smerter lidt mere håndterlige.

Det er et besøg vi glæder os meget til – men som bestemt også er temmelig besværligt. For hun er allergisk over for det meste. Støv, Gluten…. og hundehår.  Den står altså på hundebørstning, rengøring og sortering i køleskab i dag. Indpakning af hendes mad i forhold til vores, så der ikke smutter nogle af de farlige gluten-dimser over på det hun skal spise. Vacuumpakning af soveværelse, der i forvejen er hundefri zone. Men det kan jo ikke undgås at der smutter lidt hundehår med ind når vi går ind og ud af døren. Og de skal findes og fjernes. Alle sammen. Og så må vi altså overnatte på en madras i stuen i de her par dage. Det er det muliges kunst, og soveværelset er jo dér hvor hundehårene er færrest. Trods alt.

Dem i resten af vores lille lejlighed må også gerne findes og fjernes. Og så må vi henstille til hunden om at indstille sin normale nu-er-det-snart-vinter fældning så den ikke smider flere i et par dage.

Vi har flere venner, der er allergiske over for hunden og har stor accept af det. Når vi besøger dem sørger vi som regel for at vejret er så hunden enten kan være i haven eller ligge i bilen – eller at besøget bliver henlagt til en eller anden udendørs aktivitet, da det bestemt ikke er hensigtsmæssigt, vi sådan spreder vores hundehår i allergikeres hjem. Men det er dælme en kende besværligt når en sådan ven skal overnatte hos os. For vi har jo hund. Med alt hvad det indebærer.

Det er et aktivt valg vi har taget i vores liv, og den er nærmest livsnødvendig for mig. Når mennesker spørger mig hvordan jeg fik vendt min angstbetingede isolering til at være rimeligt udadvendt, at turde gå ud, ikke at være bange for mennesker og sådan ca få et liv til at fungere igen er svaret kort og lakonisk “Jeg fik hund”.

For mig er den lige så nødvendig som en kørestol er for en lam. Det er skidebesværligt men den gør mig mobil og sørger for at jeg faktisk kan komme ud. Hver dag.

I dag må vi altså bare prøve at få fjernet mest muligt af dens malplacerede pels.

12 comments on “Rengøringsvanvid – eller kunsten at være en god vært

  1. Det lyder til at være en rigtig svær opgave at fjerne alle – alle – hundehårene. Jeg har selv haft kat og ved hvor meget hårene hængte fast i møblerne selvom jeg lige havde gjort rent.

    En hospitalsklovn, nej hvor eksotisk. De mennesker gør virkelig et vigtigt arbejde og forsøder tilværelsen lidt for dem, der er indlagt. Jeg har aldrig selv oplevet dem, men har set det i TV.

    Hvor er det godt, du fandt medicinen i form af hunden!

    • Ja, sådanne husdyr fylder altså en del.. vi burde holde varaner i stedet 🙂

      Men vi lever altså med bivirkningerne af min særlige medicin og må bare prøve at støvsuge lidt mere, børste lidt mere og så være lidt konsekvente med dens soveværelse-forbud.

      Hospitalsklovn må nu være et ganske givende job, men jeg tror nu nok at det er hårdt…. men har set hende i aktion et par gange og det er nu ret skægt. Hun har god kontakt med børnene.

  2. Det er sørme besværligt når gæster og venner er allergikere, men så må man jo finde alternative løsninger som I har gjort..Men det er vel ikke hårene, men skællene man er allergisk overfor ?

    • Det er som regel skællene, men allergi er i høj grad en sygdom, der kan udløses visuelt… allergikere kan få anfald hvis de ser – eller tror de ser – at de bliver udsat for det, de normalt får anfald af. Dvs hundehår er i sig selv en visuel stimulus for et anfald.

  3. Og jeg forestiller mig, at I nok ikke har så mange rum, som ikke bruges. Her hos os har vi et bryggers og der er vores hund normalt. Den får dog lov til at komme ind om aftenen, hvis den ikke er møgbeskidt (det er en landhund jo tit) Vores svigerdatter er multiallergisk, så der støvsuges også ret grundigt, når hun kommer, men som sagt har vi jo så rum, hvor hun ikke behøver at komme 🙂
    At være hospitalvsklovn er helt sikkert givtigt personligt men også hårdt, jeg håber de har mulighed for samtaler med andet personale, så de kan få oplevelserne snakket igennem. God weekend til jer 🙂

    • Det er nemlig rigtigt – det er derfor jeg omtaler denne lejlighed som hattehylden i byen. Fordi den er en del mindre end vores tidligere bolig ved skoven. Men vi har jo erklæret hundefri zone i soveværelset, og det er en grænse vores hund nærer en dyb respekt for, men ellers er den en rigtig forkælet by- og kælehund med alle rettigheder hvad angår adgang til sofa og møbler.

      Hun arbejder i udlandet for det meste og der er de lidt længere end herhjemme med brugen af klovnene og de bliver inddraget ganske aktivt af det øvrige personale og der står stor respekt om deres arbejde, hvorfor de også bliver brugt i sværere sammenhænge omkring undersøgelser og behandlinger. Men tror nu nok at deres netværk er ganske stærkt internt.

  4. Det lyder som noget af en opgave. Vi har selv levet med det. Jakob har problemer med hund og kat. Da det blev konstateret, måtte jeg sige farvel til min gamle kat. Gulvtæpperne blev revet af (han var lige blevet 1 år, og legede på gulvet), og gardiner og puder og alt andet måtte overvejes. Herefter var folk flinke til at komme i vores hjem, for her kunne han trives uden at blive syg.

    Jeg håber, at I får skabt nogenlunde allergenfri zone for jeres gæst. Tænk at have besøg af en vaskeægte klovn. Det må både være en givende men også barsk levevej. Godt, at der er nogen, der kan…

    At hunden er guld, er der slet ikke nogen tvivl om. Jeg håber, at I får nogle gode dage med jeres gæst.

    • Ja, det er en af de større opgaver. Men ikke helt tosset at få gjort ind i mellem.

      Man må jo prøve at tage hensyn til de her ting efter bedste evne, men jeg skal da gerne indrømme at det for mig til tider er et dilemma. For jeg kan få anfald uden den hund – og andre kan få dem af hunden. Der er altså hensyn at tage begge veje.

      Hun er dygtig og har lang tids erfaring i branchen, så hun skal nu nok klare det. Hun uddanner vist også de nye i faget.

    • Ja, men for det første løser den ikke problemet, da de fleste allergikere ikke er allergiske overfor hundehårene i sig selv, men skællene fra hundens hud, dens spyt og i visse tilfælde nogle stoffer som hunde udskiller fra analkirtlerne (lyder ulækkert, hvad det altså ikke er, svarer til vores sved). Og her adskiller hårløse hunde sig altså ikke fra andre racer, hvad i øvrigt også gælder de såkaldte allergivenlige racer.

      Problemet er bare at allergi ofte udløses af noget visuelt før den egentlige påvirkning og synet af hundehår kan være nok i sig selv. Det er påvist videnskabeligt. En græs-allergiker kan også få anfald af lyden af en græsslåmaskine, selvom denne bliver afspillet fra en cd i et iøvrigt kontrolleret miljø.

  5. Jeg – som allergiker – kan sommetider lugte på folks tøj at de har kat, uden at vide det, og så starter nyseriet og astma og jeg skal komme efter dig! Hader allergi. Er også allergisk overfor Blondinen, men har vænnet mig til hende. Jeg må bare aldrig være uden hund ellers er det sket med tolerancen.
    Dejligt at I gør rent til hende, selvom det lyder meget bøvlet!

    • Det er det da, men på den anden side er der jo ikke noget galt i at få gjort rent på den mere grundige måde.
      Allergi er en rigtig grim sygdom med mange ganske særlige “bivirkninger”, blandt anden kan undgåelsesstrategierne på det der udløser allergianfaldene nemt blive til en form for OCD/tvangshandlinger.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

