Hygge-weekend og en efterlysning

Vi skal ikke en pind i weekenden. Vi skal slappe af og hygge og gå gode ture og på alle måder nyde livet og hinanden. Jeg tror at min svoger kigger forbi en af dagene, velvidende at kærestens fødselsdag altid fejres med en eller anden ekstra overdådig kage, dee bestemt ikke virker befordrende for den illusoriske slanke linje. Musen er pakket pænt ind i sin plastikbox og en ekstra gave blev det også til. Hun har nemlig fået smag for nogle sære franske tingester, der vist hedder macaron, eller sådan noget i den stil. De foreløbige forsøg bliver stadig mere vellykkede og nu vil hun altså prøve igen. Så en ny bagebog til samlingen ligger og venter på hende.

Jeg tror nok at resten af verden havde et modeflip med de her kager for et par år siden, men jeg stiftede altså først bekendtskab med dem for få måneder siden – har måske et eller andet at gøre med min skepsis hvad angår alt fransk (med en enkelt undtagelse – gæt selv hvem) og at jeg derfor ikke har været i landet.

Men jeg tror altså at hende kæresten bliver lidt glad for lidt ny inspiration til sine farverige forsøg, og mistænker også at hun vil tilbringe en del af sin fødselsdag i køkkenet med sine remedier og sprøjteposer og andet godt.

Efterlysningen går på gode ideer, der ikke lige står i normale macaron-bøger mht fyld.. kom bare med dem.. hun bliver så glad.

Og så må jeg prøve at genfinde den der vægt vs højde (eller mangel på samme i mit tilfælde) balance efter weekenden.

Vejret må regne, sne eller storme eller gøre lige hvad det vil. Vi får en dejlig weekend – det ved jeg.  For det trænger vi til. Rigtig meget.

Det begynder at gå op for os, at der ikke er så lang tid til jul – og at det slet ikke bliver så let at holde den hver for sig. Og jeg er mere ked af det end jeg vil indrømme – sådan helt officielt.

18 comments on “Hygge-weekend og en efterlysning

  1. Det lyder som en dejlig weekend venter jer, og kan godt forstå det med julen, ikke sjovt at skulle holde den hver for sig. God fornøjelse med kager, svoger og hygge.

  2. Jeg anede ikke hvad macarons var før jeg så den store kagedyst for et par måneder siden.. 🙂
    God weekend og stort tillykke kram til kæresten.

    • Tror faktisk osse at det var der kæresten blev mindet om dem, og så har hun leget lige siden med de der mandelkager. Jeg kan godt li dem, men synes altså stadig, at de er en avanceret udgave af “lejrskolekiks”.

  3. Jeg kan ikke hjælpe dig med din efterlysning for jeg ved ikke engang hvad macarons er.

    Det er så herligt med en fredag, hvor man ved at man intet skal hverken lørdag eller søndag. Sådan en fredag er lidt lige som maj måned – det hele ligger lige for og venter og man kan glæde sig til noget.

    God weekend – den bliver garanteret dejlig.

    PS: Jeg håber, kæresten bliver glad for musen.

    • Du er i sandhed gået glip af noget…

      Det er rart med en plan-tom weekend. Dem skal man altså have ind i mellem for at holde til den anden slags weekender, hvor alt ligger i helt faste rammer flere uger i forvejen..

      Jeg er sikker på, at hun bliver glad…. hvis den altså stadig er i live.

  4. Ja…jeg er nødt lige at blande mig igen, OG jeg ved hvad macarons er, for dem har jeg så at sige været udsat for på STEDET (i følge konen, som æælsker Paris) hvor den ægte vare findes, nemlig Ladurée i Paris. De smager helt fantastisk, men de har 2 fejl..de er for små, og så koster de kassen. Kaffen der serveres til smager også rigtig godt, men også den har en fejl..den serveres i noget der minder om et fingerbøl 😦 Ang. fyldet, så er det en helt videnskab (også i følge konen), det kommer nemlig helt an på hvad “kiksen” er lavet af. Men bliv inspireret på Ladurée’s hjemmeside..den er rigtig flot ! : laduree.fr

    • Du er altid velkommen til at blande dig.. det troede jeg da at du vidste 🙂

      Lyder som et ganske “fint” sted at besøge. På alle måder. Men tror dog at jeg foretrækker at få dem herhjemme og i lidt større størrelser.. og med kaffe i thekrus 🙂

      Skal nok sende dit link videre til hende, og så kan hun selv kigge og lade sig inspirere.

  5. Inges kommentar kunne have været min, men hun kom som sædvanlig først … 🙂
    Dog skal kæresten så absolut have et kram, der kommer fra John og mig … stort tillykke til hende – og dine manglende 30 cm får du forhåbentlig indhentet engang.

  6. Mmmmmm macarons.. Har jeg mon brugt det som søndagskage engang? Det spiste vi nemlig tit. Og jeg HAR gættet 😉
    Hvad skulle det være for en opskrift?
    Jeg kan tilbyde følgende:
    Kanel-macarons med karameliseret æblemos..
    Macarons nature med kastanjemarmelade.. (kræver kastanjemarmelade men øhmm.. det kunne jeg jo godt få hjem hvis det skulle være)
    Lavendel macarons med jordbær
    Mandel macarons med rosenmarmelade
    Vaniljemacarons med vanilje.
    Macarons nature med jernurt
    Basilikum macarons med lime
    Karamel
    Hvid chokolade
    osv osv

    Og så stopper jeg her – men du siger bare til hvilke opskrifter jeg skal oversætte.
    Jeg foretrækker dem med kanel og dem med jordbær.

    • Uuhhhh.. hvor lyder det bare godt. Læser lige din fantastiske liste op for hende når hun vågner og så må vi se hvad hun har mod på at lege med. Jeg tror faktisk hun hygger sig rigtigt meget med de der kager. Og vi andre hygger os rigtigt meget med at spise dem.
      Hun kan selv oversætte overskrifler (der kan hun nemlig terminologien).. det er mere inspirationen hun mangler.. og den leverer du så rigeligt her..

  7. Må I få en skøn og herlig weekend … og stort tillykke med kærestens fødselsdag.

    Jeg aner stadig ikke, hvad macaron er for noget – jeg kunne selvfølgelig google det, men jeg regner med at der kommer en billed reportage af bagværket 😉

  8. Jeg er bagud i bloglæsning, og det går altid ud over dem der skriver lange indlæg, hvorfor gør de også det… Thi.hi… men nu fik jeg læst op 😉
    Den bedste blog er som du selv skriver umulig at vælge, vi læser vel alle kun der hvor der er sjovt, inspirerende eller lærerigt at være!
    God fødselsdag til kæresten. Jeg håber I får en dejlig hyggeweekend.

    • Vi er i hvert fald godt i gang med hyggeriet. Men nu er hun i gang med sit bageri, så jeg tager lige en for mig selv hygge-pause.

      Jeg kunne ikke vælge en eller fem blogge der skilte sig ud for at være særligt god.. så jeg valgte som man kunne se – noget helt uden for vores vanlige boldgade.

      Hun smider hilsner den anden vej.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

