Museproblemer

Kæresten har snart fødselsdag. Som i ganske snart. Jeg har vidst længe hvad hun skulle have i gave, og eftersom at jeg ved, at hun ikke læser med her foreløbig kan jeg godt afsløre planen. En magic mouse til hendes iMac. Da hun købte den for et års tid siden (en fødselsdagsgave til sig selv) valgte hun nemlig den tåbelige konstruktion som Apple kalder Trackpad.

IMG_1809

Det ser så fedt ud på film og på billeder. Men i praksis er det altså noget værre møg. Det bemærkes at der på hendes trackpad faktisk både er støv og hundehår i dag. Det har sin helt naturlige årsag, da den har henslæbt sin simple tilværelse nederst på en hylde under skrivebordet. For den virker ikke som forventet.

Det er et hårdt tryk der skal til for at klikke på den og klik funktionen er hverken elektronisk eller digital – det er nærmest mekanisk i stil med tasterne på et keyboard. Bare betydeligt hårdere. Og med et tydeligt og hørbart klik.

Der gik ikke mange dage før kæresten fik aldeles nok af det og opgav den inden hun måtte en tur til lægen med håndproblemer.

Så måtte jeg jo finde en gammel usb-mus frem, sort og med hale og det hele. Det så ærlig talt temmelig særpræget ud på den her fancy computer, men det fungerede i det mindste. Hver gang. Uden at ødelægge hænderne.

Derfor er det naturligvis helt oplagt at give hende den rigtige mus nu. Den blev købt.. der blev sat batterier i.. den blev installeret og sat op… og virkede i ca et kvarter. Ok, måske en time. Det var i hvert fald meget kort tid.

Søgte efter forklaringer på nettet, for det her – det kunne da bare ikke passe. Mac og Apple er jo så godt og driftsikkert, siger de kloge. Det viste sig, at jeg havde sat nogle for dårlige batterier i den sarte lille gnaver. Så med anvisning på hvilke batterier, der skulle købes, måtte jeg ind til butikken igen.

– Ja, god dag.. jeg skal have et sæt Sanyo et-eller-andet-som-jeg-nu-har-glemt str AA
– Her er en pakke med 4 stk – så er der også til tastaturet..
– Aha – god ide at skifte det også
– det bliver 179 kr !!

AHVAFFORNOGET…. 180 kr for fire skaldede AA genopladelige batterier.

Nå, men i det mindste virker musen da endnu… efter et par timer. Så nu kan jeg godt slukke for den og pakke den ind så hun kan få den i en pæn lille gave på sengen når det er tid. Og så håber jeg dælme at der er liv i den endnu.

Den der Apple maskine er nu altså ikke noget helt billigt bekendtskab. Men det er godt nok en ret lækker mus.

Ps – nogen der mangler en trackpad eller bare en god undskyldning for en musearm?? Vi har en til salg. Trackpad´en altså. Og vi skal nok huske at støve den af inden.

9 comments on “Museproblemer

  1. Jep – Mac er dyr men det er flot 😉

    Jeg kunne ikke blive enig med min pc, så da jeg fik mac igen, var jeg super lykkelig. Det eneste, jeg er træt af, er at jeg ikke har udvidet tastatur 😉 men jeg lever fint uden.

    Og nej tak – ingen trackpad til mig. Jeg har en tegneplade, som er hengemt på en hylde.

    Og hun bliver lykkelig for den magiske mus 🙂

    • Ja, mon ikke. Men det undrer mig ærligt talt at den er så sart at det er helt særlige batterier der skal i den der mus. Det havde jeg ikke regnet med. Heldigvis var der mange på nettet, der havde oplevet nøjagtigt de samme problemer og angav en løsning.. en dyr løsning, vel at mærke. Synes faktisk at 800 kr i alt er ret pebret for en mus.

      Jeg har også en tegneplade, som jeg faktisk osse bruger ind i mellem, men ikke så tit, som jeg gerne ville. Kan bare ikke altid tage mig sammen til at bruge den.

      Jeg håber hun bliver glad.. det jeg har mærket til den – altså bortset fra problemerne – er da ret overbevisende…

      • Og så er det ikke nu jeg skal fortælle, at mit tastatur og magiske mus bruger almindelige AA batterier, som er discount 😉 Men det ville sikkert i længden blive billigere for mig, hvis jeg gik over på genopladelig batterier.

        Jeg kan kun sige, at min magiske mus er jeg utrolig glad for, og jeg er fuldstændig sikker på, at kæresten også bliver glad for den 🙂

        • Var sådanne jeg smed i først.. og de duede ikke. Men der er nogen på nettet der taler om flere generationer af magic mouse og at nogle af dem er mere sensitive end andre… og vores er vist en ganske følsom gnaver… og dyr at have på kost.

  2. Mac er simpelthen så superlækkert, men det er også superdyrt. De må have nogle virkelig dygtige markedsføringsfolk ansat, siden de kan få de til at rende rundt med de priser de holder sig. Jeg har tit stået og savlet for Humac-butikkerne, men når jeg tænker mig om, så kan jeg få rigtig meget almindelig pc for mine penge ved at vælge netop en pc. Da jeg skiftede ud valgte jeg endog en stationær for at få rigtig meget for mine penge. For 13.000 fik jeg et vidunder incl en SSD-disk og et fantastisk grafikkort, så jeg også kan spille spil. Mit budskab er, at der er for meget “hype” omkring Apple.

    Kæresten bliver garanteret glad for den nye mus. Jeg håber batterierne har holdt på strømmen, så hun kan gå til sagen med det samme.

    • Der er slet ingen tvivl om at der er et pænt stort provenu på de der produkter, også når man fratrækker udgifter til markedsføring 🙂

      Men jeg tror faktisk.. ahem.. at når jeg skifter computer næste år – så lander jeg også på en iMac. Med mus. Men da jeg ikke spiller noget som helst begrænser mit behov sig også. Til gengæld er jeg vild med plads-besparelsen, der følger med en Mac.. Jeg kan spare ca 1 kvm på det bytte. Og det er altså meget.

  3. En Mac er rigtig flot, men også vanvittig i pris. Min søn sparede 11000 kr sammen bl.a. fra konfirmation, og ville købe en bærbar han kunne spille de nyeste spil på. For de penge, fik han en monster pc med masser af ram, en super processor og et grafikkort som jeg kun har råd til at drømme om. For samme beløb, får man kun en af de billigste Mac….så det var ikke så svært at vælge 🙂

    • Den er rigtig flot, ja.. og ret lækker. Og lidt sær at arbejde med. Men jo mere jeg bruger den jo mere vænner jeg mig til den, og jeg er sikker på at min næste computer også bliver en mac (er på pc nu). Men jeg kan sagtens forstå argumentationen, der jo i bund og grund også handler om forskellige behov.

  4. Pingback: Hygge-weekend og en efterlysning | Overleveren

Har du kommentarer eller spørgsmål:

