Legekammeraten

Det er ikke de sjoveste hunde, der bor her hvor vi bor. Unge mænd med kraftigt byggede brune hunde, der føres i snor (og det er da altid noget) og så en række forskrækkede små hunde, som føres mere eller mindre elegant af ældre damer i påklædninger, der ikke altid er hundelufter-egnet.

Men så en dag mødte vi en lidt ældre mand, der gik rundt på en lille boldbane bag træerne. Jeg havde ikke set ham på forhånd, så jeg satte min hund i sporlinen for at træne lidt spor og søg med den. Det er den faktisk rigtig god til hvorfor den bør holdes i snor, så den ikke begynder at jagte småvildtet rundt i området. Småvildtet omfatter i dette tilfælde også naboernes katte, der konsekvent jages op i træer eller på diverse trækonstruktioner, hvor hunden så kan stå nedenunder og vuffe vredt af dem.

Men den her dag tog en vis Herre altså ved hunden og den gøede meget ophidset og da jeg fik øje på manden kunne jeg ikke regne ud, hvorfor han var så farlig eller interessant. Det viste sig at han havde en pænt stor fjernstyret helikopter, som han øvede sig i at flyve med. Det vil sige at han lod den flyve lavt hen over græsset. Måtte meget hastigt indfange hunden (man træder på nødbremse-snoren) og beklage angrebet. Men manden grinede bare og sagde at det var ok, hvorefter han lod helikopteren stige til 2-3 meters højdte og satte den over snuden på hunden. Og tog den så ned i hånden.

Nogle hunde er rædselsslagne for fjernstyrede biler og flyvere, og jeg tror faktisk aldrig at min hund rigtigt har oplevet det. Men jeg noterede mig at dens instinkt dikterede JAGT. Måtte holde den i noget kortere snor end ellers, mens manden øvede med sin helikopter.

Han udførte flere skinangreb på os og hunden gjorde hvad den kunne for at drive den. Stående på bagbenene og højlydt gøende.. løbe i ring om den.. eller liggende i kryb (en jagt-position typisk for racen) når helikopteren fløj lavt hen over græsset.

IMG_1667

Jeg tror han bor her i området, så den legekammerat skal vi nok få en del glæde af. Og så må jeg altså hellere finde et kamera, der kan optage video. Gerne med lyd.

10 comments on “Legekammeraten

  1. Sikke et dejligt billede af helikopteren; det er især tydeligt hvis man klikker det større.

    Hunden har da helt sikkert haft en dejlig og anderledes dag med sin nye legekammerat. Jeg håber, I kommer til at se mere til hinanden.

    • Det håber vi osse, men tror ikke han flyver så meget med den om vinteren. Var vist ca den sidste tur før den blev pakket sammen.

      Ja, den var faktisk lidt skæg at fotografere, men pga hundens iver absolut nemmest når den stod stille på jorden og hunden lå ved siden af mig.

  2. En flyvende legekammerat, spændende.. I er nødt til at lade hunden fange kammeraten ind i mellem ellers mister de jo interessen for hinanden.. de to nye legekammerater.. 🙂

    • Jeg tror at der er basis for visse skader hvis det sker, og ikke nødvendigvis kun på helikopteren. Kunne godt være lidt bekymret for hvad der ville ske hvis hunden fik de der rotorblade i øjnene eller lign.

  3. Fin helikopter, men jeg tror, jeg har set for mange dårlige amerikanske film, for jeg synes, landingsstellet ligner sprængstof- en fjernstyret bombe! Dejligt, at din hund ikke bare sådan lader sig kyse 🙂

    • He He… det er vist bare stødpudezoner, der letter landingen. Den har jo ikke samme vægt som en almindelig helikopter til at assistere landingen i kraft af tyngdeloven, så den vil vældig gerne vælte eller hoppe.

      Jeg var egentlig også ret tilfreds med hundens reaktion, om end den var lidt svær at holde.

  4. Jeg så for meg hunden, lekekameraten og helikopteret og smilte. Siden tenkte jeg litt lenger og lurte litt på om hunden følte seg litt lurt? Men den hadde det kan hende morsomt?
    Ha en hyggelig mandag 🙂

    • Tak i lige måde.

      Hunden mente nok bare at det var en sær fugl, tror ikke den kan tænke så langt som at føle sig luret. Den er jo bare en hund, der også ville jage efter en rød laser-pistol plet på gulvet. Men det var rigtigt morsomt at se på.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

