Kan man natputte en bil?

Vi er jo slemt glade for bilen, for den repræsenterer et ganske stort aktiv i vores samlede balance. Sådan rent regnskabsmæssigt. Der er vi vist ikke så forskellige fra mange andre. Når alt kommer til alt.

Men flytningen til hattehylden i byen har altså taget lidt for hårdt på den, da den nu bliver henkastet på alt for snævre parkeringspladser med alt for skødesløse naboer, og stort set hver gang vi skulle bruge den kunne vi konstatere et nyt lille eller større hak i siden på den. Til stor irritation og ikke mindst frustration. For et eller andet sted skulle den bil jo lissom henstilles.

Så jagten gik ind på en garageplads. Gerne en af typen med en port og tre vægge. Her i kvarteret er der garageanlæg, som er udformet som lange bygninger med porte, nøgler og numre. Men der er altså fri passage mellem selve pladserne indenfor. Giver naturligvis lidt bedre plads når der ikke smutter 3×1½ kvm til vægge på siderne og bagtil, men det giver altså bare ikke helt samme tryghed. Og da slet ikke en tryghed, der helt matcher lejen af sådan en garageplads.

Men vi skrev numrene op på de ledige pladser, og gik ud for at kigge på dem og var heldige. En af nabogaragerne stod åben og der stod en mand derinde og puslede med sin HD motorcykel. Vi kiggede ind på den ledige plads, der forbløffende nok udmærkede sig ved at have vægge. Alle tre vægge. De to havde udlejeren sat op og manden med HD´en havde lavet den tredje. For at sikre sig mod tyveri. Bingo. Den tager vi.

Dagen efter kunne vi lokalsprøjten læse at der atter havde været bilbrande på den parkeringsplads vi normalt benytter os af. To dage efter var der et hævnopgør med skyderier pga bilbranden (ejeren af en godt stylet, sænket og nu forhenværende bmw var blevet lidt sur). Samme sted. Tre dage efter fik vi nøglen til garagen og stor var glæden. Lige ind til vi så det indvendige og med bekymrede miner prøvede at måle op om bilen overhovedet kunne være der. (er nok derfor der er så få pladser med vægge). Regnestykket blev, at det kunne den. Der ville være et overskud på 2½ cm i siden når spejlene passerede selve portens indhak. Og 24 cm på hver side når hele bilen var inde. 15 cm bag den og 10 foran den. Den kan altså være der. Den kan sagtens komme ind og komme ud.

Problemet er derimod hvordan føreren af bilen kommer ind og ud af den. Uden at lave skader på sig selv eller bilen. Vi har kigget lidt på muligheden for at afstige bilen via bagsmækken, men det er helt ærligt en ret uelegant løsning. Ikke mindst fordi bilen kommer til at stå helt op af bagvæggen. Så med mindre vi kan lave et hul i taget eller ind til naboen bagved løser det i øvrigt heller ikke noget.

Løsningen er derfor blevet; Der bakkes lige ind og lige så snart spejlene er indenfor porten foretages en minimal parallel parkering mod højre, hvor bilen bliver kilet helt op af væggen. Lige inden man retter op fældes sidespejle ind og bilen bliver sat helt ind i bageste højre hjørne. Så er der pludselig ca 40 cm til venstre, og man kan komme ud af døren og ud af porten – men kun hvis spejlene stadig er foldet ind.

For at lette hele denne grimme manøvre har vi altså investeret lidt i nogle særlige garagebånd. Det er sådan nogle 25 cm brede selvklæbende bånd med skum på den ene side. For en eller anden dag er en af os altså lidt for træt og så knalder vi bilen op i væggen. Så vi prøver at begrænse den skade på forhånd, og i det mindste sørger de der skumfiduser for at vi kan åbne døren lidt bedre når vi skal ind og ud af bilen. Og sikrer i øvrigt at vi ikke får revet tøj mm i stykker i passagen mellem bilen og den ikke helt autoriserede væg.

Har det lidt som om jeg natputter bilen i en sovepose efter brug.

Min svoger kiggede lidt på det og sagde så grinende.. det der.. det er sgu ikke en sovepose – det er et kondom! Den skal jo nærmest rulles på.

Og så er det lige, at jeg fik en tanke om at skifte vores ikke helt så lille bil ud med en fiat 500.

Reklamer

20 comments on “Kan man natputte en bil?

  1. hihi, det var sådan ca også hvad jeg havde at komme ud af bilen på i vores garage hvor vi boede før, man krydser så bare fingre for at man ikke lige pludeselig går op i vægt…Men godt at I kan få den af vejen, de skader der så evt. kommer ved parkering i soveposen, er så nogle I selv laver..;-D

    • Det må dælme ha været en smal garage, så 😀

      Men ja, det føles en hel del tryggere at skaderne fremover bliver selvpåførte. I hvert fald herhjemme. Det begyndte osse at haste lidt pga vinteren og især nytårløjerne, der godt kan gå lidt hårdt ud over bilerne. Har set nogle grimme buler fra nedfaldne raketter og sådan noget.

  2. Hold nu op. Og jeg kan ikke engang finde ud af at parkere den blå polo ved Fakta. Jeg er blevet en knold til at afstandsbedømme. Men når jeg kører den sorte i garage, så ved jeg, at når sidespejlet er fremme ved det tredie ophængte dæk, så passer det med, at porten kan lukke, og at jeg ikke buler fronten. Længe leve de små afmærkninger. Og drengene mener, at jeg skal have en større bil 🙂

    • Jeg tror også vi får et par målepunkter med tiden. Sig til drengene at det vil du gerne, men du forventer at en større bil naturligvis har en parkeringssensor også. Det hjælper altså mere end man tror. Når den altså virker og ikke bare udsender en konstant pivetone, lige så snart bilen står i bakgear. Det virker altså lettere distraherende på koncentrationsevnen.

  3. Ja det er sommetider der skal kreative løsninger til 🙂 så kan jeg da blære mig lidt og fortælle, at selvom vi også bor midt i en by, så har vi stor gårdhave og DOBBELT carport, med plads til bil (Citroen C1) og knægtens speedbåd. Men men …træerne gror ikke ind i himlen, til gengæld har vi også byens vel nok længste indkørsel, og det er ikke sjovt om vinteren..pyhaa der kan ligge meget sne, og ingen steder at smide det hen 😦

    • Jeg må nøjes med at blære mig med at jeg satte vores bil på plads den første aften. Alene. I mørke. Og regnvejr.

      …. hvor efter jeg trak garageporten af led så den ikke kunne lukkes 😀

      En citroen c1 – den kan jo være i en skotøjsæske.. kan man ikke osse få sådan en med toget? (gnække gnække)

      • Indrømmet, den hører ikke til blandt de største ….MEN tro det eller ej, den har f.eks. gjort turen til Bretagne (20 timer hver vej) med 4 personer og fuld oppakning, fungeret som “autocamper” for 2 i den svenske ødemark, og så kan den også slæbe før omtalte speedbåd op af havnen, og hjem i carporten til vinteren og tilbage igen til foråret….jowjow

        ps. fik jeg nævnt at den køre 22 + på literen 🙂

        • En c1 med træk? og en speedbåd på trailer… ? Enten er det en ganske lille båd eller også er du ikke særligt glad for dit kørekort 🙂

          Jeg ved godt at de er nogle små sparegrise, men du skal ikke bilde mig ind at den holder 22 km/l med den oppakning du der beskriver.

          Og når det så er sagt.. så ville jeg faktisk gerne selv have en minibil, men har lige en problemstilling med et hundebur.

          • Den har skam træk…lovligt, men vægten som den må trække, er ikke stor. Turen med bådtraileren (ikke-indregistreret) på ca. 400-500 m klares selvfølgelig en tidlig morgen hvor alle sover. Båden er ikke stor, 13 fod og en MEGA motor, så lidt tung er den. Der er en lille bagtanke med den meget store motor..knægten er 14, så den gamle er nødt til også at være med..han har nemlig kørekort til den slags 🙂
            Turen med den store oppakning kunne ikke gøres med 22 km/, men der er altså langt mellem optankningerne.
            Hvis i kun er 2 + 1 hund, er der rigelig plads i en c1…tag bagsædet ud og byg et hundebur der passer..voila !

          • 🙂

            Vi er så fornuftige i alt hvad der har med økonomi og sådan noget. På alle punkter. Bare ikke hvad angår bilen. Tror ikke lige jeg kunne sælge ideen om en minibil til kæresten og endnu sværere at sælge ideen om en (uha) fransk en af slagsen.

  4. Det lyder som om I får meget sjov ud af at parkere i kondomet, og som om det er et kunststykke hver gang I skal parkere. Den slags problemer har man heldigvis ikke som cyklist. Jeg har til gengæld fået parkeringsproblemer på arbejdet. Alle cykler åbenbart og det er komplet umuligt at få en plads til cyklen mm. man kommer klokken 7, og så tidligt kan jeg slet ikke stå op.

    • Ja, men vi ved at det er en træningssag og at når vi har udført kunststykket nogle gange så sidder det bare.

      Kender godt problemstillingen med p-pladser på arbejde. Jeg havde et lignende problem på mit arbejde, da jeg tog bilen. Man skulle komme tidligere og tidligere for at få en plads – og alle tænkte det samme… og inden det blev helt absurd – flyttede vi.

      Men parkeringsproblemer med cykler, det skulle man da næsten tro var til at løse. Ellers må du ud og få dig en god foldecykel. Så slipper du også for cykeltyvene og sådan noget skrammel.

    • Vil til hver en tid foretrække at bakke ind på sådan en plads. Men jeg håber, at vi bliver rigtigt gode til det med tiden. Og gerne inden vi har flået siderne op på bilen – eller væltet pseudovæggen ind til naboen og hans fine MC.

  5. Det ville jeg aldrig have kunnet klare! Bakke ind, altså … og slet ikke i et kondom … jeg tager hatten af for dine evner som ‘parkør’. Du er garanteret også god til parallelparkering, så?

  6. Hahaha! Meget morsomt!
    Jeg har flere gange siddet fast i en bil fordi jeg lige glemte at jeg var gravid og under ingen omstændigheder kunne moses ud på 40 cm åbning!
    🙂
    Må jeg sige noget pænt om de der “smart”? 😉

    • Kan godt forestille mig problemstillingen… men du lærte vel at stige ud inden bilen blev parkereret (altså med mindre du selv var chaufføren – men så kunne du vel osse vælge at parkere med lidt mere luft).

      Du må gerne sige noget pænt om smart car.. jeg kan nemlig godt lide dem. Bare ikke som bil #1. Som ekstra bil synes jeg at den er .. nåja… smart.

  7. Her må vi købe bil efter garagens mål, for da vi byggede i 1974 var en rimelig pæn bilstørrelse noget mindre end i dag. Trækkrogen er der ikke plads til, hvis porten skal lukkes og det skal den jo og porthullet giver lige plads nok til to spejle, men når vi først er kommet ind, kan dørene sagtens lukkes op, hvis altså der er ryddet op 😉 Bakkke ind ville jeg ikke kunne klare, og i øvrigt ville bakalarmen skabe sig, det gør den allerede når vi skal ud, selvom porten er åben.

    • Bakalarm kan være en belastning til tider, men oftest er nu en god hjælp. Personligt har jeg det sådan at jeg foretrækker at bakke ind da jeg så kan forhindringerne i sidespejlene, og ikke behøver vurdere afstanden selv, men visuelt kan se om der er plads nok.

      Men tror faktisk at der er en del der har samme problem som jer, men det er nok ikke derfor at minibilerne er blevet så populære 🙂

Har du kommentarer eller spørgsmål:

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s