Gensyn med skoven

Som planlagt tog vi en tur ud i skovene, og gensynet var en behagelig oplevelse for både mig og hunden. Min gamle mor følte ikke for at gå på de stier, der nu var pladret godt til af efteråret, så det endte med at hun og kæresten fandt en behagelig solplet med lidt servering, mens jeg tog turen ind af de hemmelige stier til vandløbet. Hunden zigzaggede rundt og jagede mus og blev på alle måder smurt godt og grundigt ind i mudder.

Målet for min ekspedition ind af de besværlige stier var dette lille vandløb. Så her tøjrede jeg hunden og satte kameraet op. Ville have dette flødede billede af vandløbet med de visne blade. Synes selv, at det lykkedes lidt over forventning.

IMG_1778

Lige bag ved lå der en lille og temmelig skrøbelig bro, som jeg skulle over for at komme tilbage mod bilen og den ventende kaffe. Men desværre, skovfolkene havde pillet den ned for at få en ny og bedre sat op til foråret. Øv, altså. Tilbage af samme mudrede stier, hvor jeg mødte alle de børnefamilier og hundeluftere jeg havde overhalet på vej ind, og måtte fortælle dem at vejen altså var lukket, så vi endte med at gå på en lang række tilbage. Og så er det altså lidt svært at nyde naturen og farverne, når børn råber, hunde gør og man kommer til at gå bag gamle fru hansen, der vist skulle have holdt sig til de autoriserede stier med sine alt for store sko.

Men jeg kender heldigvis området rigtigt godt, så jeg tog en ninja-vej og kom væk fra selskaberne og endte hurtigt ude ved de andre igen. Måtte dog lige stoppe og fotografere den her lidt hidsige svane:

IMG_1798

Jeg tror ikke at den kunne lide hunde.

Og så hjem til kaffe og kærestens hjemmebag og mors klejner (de skulle jo prøvesmages). Og jeg blev beordret til et tøjskifte – for det viste sig at jeg havde mudder… ca til knæene. Hvad jeg ikke lige havde observeret.

18 comments on “Gensyn med skoven

  1. Nej nu havde jeg skrevet en lang kommentar og så forsvandt den efter at jeg ville genlæse din post. Øv.

    Det er et pragtfuldt billede af vandløbet. Den slags vil jeg også gerne lave. Har du brugt stativ? og hvordan stillede du lukkertiden?

    Hav en god dag.

    • Det er jo det der kan ske, men jeg føler mig nu lige lidt snydt for dine guldkort 🙂

      Ja, det blev vist egentlig lidt godt – det billede.

      Lukkertiden er 1 s og kameraet stod på min “pod”, der er en slags rispose med indbygget skrue til gevindet i kameraet. Eksponeringskorrigering -1 ca.. mildt efterbehandlet i RAW.

      Det er ingen større kunst, man skal bare se motivet bag vandet – så er den der.

  2. Jeg glemmer næsten at læse, hvad du skriver, for jeg ser billeder her. Helt fantastiske billeder. At svanen giver mig gåsehus er noget helt andet.

    Lidt må jeg have fange alligevel, for jeg får lyst til at bage og lyst til at spise klejner.

    • Ja, det var det. Men jeg havde nu ikke selv set graden af mudder på mine bukser før kæresten fandt et håndklæde til mig – inden jeg fik lov til at sætte mig ind i bilen (designikonet).

      At dømme efter lyden tror jeg at det var en hvæse-svane… om den også kan synge skal jeg lade være usagt.

  3. “lidt over forventning”… du må ha’ været jyde på et eller andet tidspunkt i dit liv, med sådan en underdrivelse.. 😉 det billede ville jeg elske at ha’ taget.

    Svaner i den positur skal man vist ikke spøge med, og du snupper bare et billede af den i stedet for at få hund og dig selv væk 🙂

    • Tjaeeeh, lidt jyde er vi vel alle sammen. Og det billede kan du sagtens tage. Lad os tage en tur sammen en dag – så skal jeg vise dig lidt om hvordan.

      Jeg spøgte skam ikke med svanen.. jeg fotograferede den, og den slags tager jeg ganske alvorligt. Og så flygtede vi.

  4. Hvor er det flot – det ser ud som et kæmpevandfald i en miniatureverden a la Narnia. (det er en kompliment!) 😉
    Klejnerne.. øhm må man ikke se en opskrift? 😀
    Går ikke ud fra der er nok til at du vil sende mig en dåsefuld?
    Mudder til knæene.. Hvorfor minder det mig om Gårdmand Bjørn.. Hmmm lad mig se?

    • Ja, det er lidt drømmeagtigt. Det har du ret i.

      Opskriften på klejnerne? Tror du virkelig at min farmors gamle opskrift er sådan.. dele-ud-værdig. Jeg er bare vokset op med dem, og elsker dem.

      Måske kan der blive plads til en smagsprøve i bilen til jul?!?

    • Ja, visse motiver er værd at opsøge… og jeg vidste jo at det var dét jeg ville have. I går. Beslutter mig ofte på forhånd for hvilke billeder jeg vil have, og så går jeg efter dem. Resten er improvisation – som eksempelvis svanen.

    • Velkommen til.
      Og jeg kan også godt lide svaner med temperament, men på afstand, og jeg ødelægger vist ikke oplevelsen af billedet hvis jeg tilstår at det er taget med en vis zoom.

    • Jeg er sikker på at dit lumix sagtens kan tage sådan et billede, hvis indstillingerne lige bliver sat på rette måde, og du møder motivet ude i naturen.

      Havde lidt håbet at du havde kunnet besvare “Midter Fruens” spørgsmål. Hun spørger om det er en sangsvane? Jeg ved det ikke og vil til hver en tid fastholde at det må være en hvæse-svane i stedet.

  5. Åh – jeg havde ikke lige set det som et spørgsmål til mig 😉
    Det kan næsten kun være en sangsvane, fordi den har denne gulorange start på næbbet. En knopsvanes næb ser nærmest omvendt ud i forhold til dette.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

