Med røver-hat

Jeg kan lige så godt indrømme det med det samme. Jeg kan godt lide når ting er funktionelle uden at gøre noget særligt væsen af sig. Sådan er det med min dunjakke, min særlige uldvest (der nok skal få en hilsen senere) – men allermest med mine buffer. Jeg har brugt dem i flere år, og kan dårligt forestille mig at gå nogen steder uden at en af dem er i lommen, er på eller ligger i tasken. Om det så er kameraet har det en buff. Camouflagefarvet – naturligvis.

Det er et lidt specielt produkt så jeg vil prøve at forklare efter bedste evne. Det er et rør af tyndt mikrofibermateriale. Der er ingen sømme og stoffet er så fintmasket at det uden problemer holder regn fra at løbe ind ved nakken samtidig med at det er åndbart. Jeg har altid én med på arbejde, oftest på og mine kolleger har vænnet sig til dette personlige stykke udstyr, der bestemt ikke hører til i vores forholdsvist strikte uniformskrav.

Jeg har virkelig prøvet at finde en måde at tage billeder af samlingen af buffer, men uden held. Og så gik den vilde jagt på en side på nettet, der sådan let og overskueligt fortalte hvad det egentlig var. Det endte desværre med denne svenske side. De kan naturligvis købes flere steder men det må I selv google jer til hvis I vil.

Men her kan man altså osse se det næsten uendelige udvalg af mønstre og variationer. Vindtætte, vandtætte, reflekterende og UV-sikre til sommerbrugen. Eller bare sjove til børnene. Min nevø skal have en i julegave – med spiderman på.

Jeg bruger dem året rundt og om vinteren skifter jeg dem til de lidt varmere varianter – med fleece på indersiden, som bliver foldet som huer eller brugt om halsen. Kæresten, hvis hår har det med at suge statisk elektricitet til sig, har udviklet en tilsvarende forkærlighed for sine, men holder sig af gode grunde til dem af uld, da hun ellers vil ligne en lidt forvokset udgave af Lisa Simpson. De er nu også ret fede og ind i mellem har jeg visse problemer med at lade dem ligge i hendes afdeling af garderoben.buff-hood

Og nu har buff begået en genistreg. En røverhat. Næsten. (den svenske ekspedient i butikken i Malmø kaldte den jo Rånarluva). En softshell hat med windstopperlag, på en dobbelt buff. Endelig en fornuftig løsning til mine hatteløse jakker og så en, som oven i købet løser problemet med al den kolde luft, regn og sne, som fiser ned ved nakken. Den måtte jeg jo have. Og den er altså rigtigt fed. Måske ikke det kønneste, men praktisk.

Men kommer nok ikke lige til at bruge røverhat-delen af den. Den øverste del af buffen folder jeg ned – med mindre jeg lige føler for at røve en kiosk. Det bliver næppe aktuelt. Men på en frostklar morgen på tur med hunden, vil det være helt tilpas med lidt effektiv beskyttelse af ansigtet.

Og ja – jeg har testet den. Den er faktisk vindtæt. Og varm.

Kæresten og  jeg er ved at udvikle en lille tradition med den her buffer – at der skal ligge et par stykker under juletræet. Ellers er det ikke rigtig jul hvis vi ikke får hver en årsbuff.

Må ikke glemme.. buffen til kameraet. Det er en af mine der blev degraderet, efter at den havde været med i en kælder med skimmelsvamp. I tre timer. Efter flere vaske lugter den stadig lidt forkert og jeg tør ikke bruge den mere om halsen. Til gengæld brugte jeg den som åndedrætsværn (i mangel af korrekt udstyr) i de timer, og lægen der tilså mig efterfølgende konstaterede svampesporer på den og i mine øjne, men ikke rigtigt noget af betydning i mine luftveje. Tror dog ikke lige at det er optimal udnyttelse af buffen, men det var det forhåndenværende søms princip. Den dag. Derfor ligger den nu i kameratasken og kan forholdsvis let trækkes ud over kamerahus og objektiv i tilfælde af støv og sand. Ved stranden i blæst mm. Der kan jeg godt udholde den klamme duft af fugtig kælder, der stadig hænger ved den.

Problemer med buff? Ja, da. Deres malplacerede små mærker skal klippes af, da de med stor omhyggelighed er placeret der hvor de generer allermest. Under hagen eller i nakken. Hader det skidt.

17 comments on “Med røver-hat

  1. 🙂 Jeg har lært et nyt ord i dag….”buff”, hvis nogen havde spurgt mig hvad det betyder, så kunne det for mit vedkommende betyde alt mellem himmel og jord. Nu spørger jeg måske lidt dumt, men er det et dansk ord ? Jeg ved vi ikke kommer fra samme landsdel, så er det måske dialekt ?

  2. Det er da intet mindre end genialt! Jeg besøgte hjemmesiden, du linker til, for jeg havde ikke den ringeste anelse om, hvad en buff var. Hvor er den bare smart, og så kan den bruges på mindst 12 måder, som de viser i videoen. Jeg kan godt forstå, du altid har den på dig.

  3. Smart! Dog nok mest på den funktionelle måde 🙂 Jeg fryser også altid hals og nakke og går derfor meget med tørklæder, men sådan en buff ville da være et godt alternativ i nogle situationer. Kan de kun købes i Sverige? Synes nu, du burde smide den svampespore-inficerede ud, så ingen af jer pludselig kommer galt afsted med den

    • Nej, de kan da købes i hele europa.. i danmark findes de i friluftsland og tilsvarende butikker. Eller på nettet.

      Smarthed på den funktionelle måde vejer en del mere i min verden når man går tur med hunden, er på hårdt fysisk arbejde end når man forvilder sig ind på strøget eller i fields for at gå i butikker. Og jeg dur ikke til tørklæder – bliver altid sur på knuden. Og så fylder de så meget hvis de skal holde på varmen – buffen fylder ingenting.

      Den inficerede er ganske givet ikke inficeret mere – det er bare mig der synes den lugter grimt. Er helt sikker på at det er min fantasi, der spiller min lugtesans et puds.

  4. Jeg har også en del buffer, de er uundværlige som motorcyklist, selv når det er bankevarmt bruger jeg en, kan ikke fordrage hvis der er noget der rammer på halsen når vi kører, og insekter kan slå ret hårdt..Jeg har også en med fleece som jeg bruger om vinteren og det er en super-opfindelse..;-D

  5. En årsbuff, hehe 🙂
    Så de hedder buffer … jeg har strikket sådanne i årevis, men bare kendt dem under navnet halsedisser lige som Fruen.
    Jeg har dog ikke foret dem med fleece, men det er da en rigtig smart ide. Tak for den 🙂

    • Er helt sikker på at du har strikket halsedisser – der kun er halsedisser.. bufferne er lidt andet også. Og materialet holder både varme og kulde og kan derfor også med en vis fordel bruges om sommeren. Men sy fleece ind i en almindelig halsedisse er jo oplagt. God fornøjelse. Glæder mig til at høre om det resultat.

  6. Sjovt ord for en halsedisse.. 🙂 eller et halsrør, jeg har også haft flere af dem, købte den første på en skiferie for mange år siden. Fleece modellen er genial om vinteren.

  7. De er jo fede. Citat min store søn.. Jeg tænker julegave til knægten på knallert. Julegave til manden, som har en rigtig grim gammel krave og jeg kunne blive ved. Jeg blev overbevist, da jeg så den lille tegnefilm om alle mulighederne. Tak til dig…

    • Ja, de er nemlig fede og alsidige. Men som jeg har skrevet til andre; pas på, de er skarpt vanedannende. Hvis du vil have det store udvalg må du købe på nettet, men besøg en friluftsland eller lign for at se nogle af dem.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

