Prøver noget nyt

Jeg har i dag fået at vide, at jeg skal prøve noget, jeg ikke har prøvet i mange år. Som i rigtig, rigtig mange år. Eller det vil sige – jo, egentlig. Hvis jeg tæller min syge-periode med. Men det gør jeg ikke, for så bliver jeg bare trist igen. Men i mit arbejdsliv er det lidt en ny foreteelse.

Jeg holder ferie til jul. To uger. Fri i julen, fri til nytår og fri i alle dagene i mellem. De helligdage har altid af den ene eller den anden grund været fyldt med arbejde, men det er jo ren arbejdstager jul i år, så det var jeg ikke sen til at benytte mig af, da min chef sagde til mig at det faktisk var min tur nu til at tage den der herlige juleferie.

Jeg tror ikke vi rejser nogen steder, altså bortset fra det obligatoriske – og for mit vedkommende – særprægede familiebesøg med det altid spændende moment mht min bror. Kommer han eller kommer han ikke. Efter mit småhysteriske sammenbrud mht hans besøg i min sommerferie, er jeg altså blevet lovet at han ikke kommer hjem. Men jeg kan jo aldrig være sikker. Har dog meddelt at hvis han kommer mens jeg er der – så tager jeg af sted. Finder et andet venligsindet sted at holde jul. Har fået et par fine invitationer som varmer mig helt ind i hjertevarmekulen.

Og ellers skal vi vist bare slappe af og nyde livet. Køre et par ture ud i naturen, sove længe, se tv, holde i hånd og være kæresteagtige. Holde helligdagsfri sammen med resten af landet.

Men til jul skal jeg ikke på arbejde. Det er stort. Jeg skal ikke deltage i juletravlheden på arbejde. Det må de andre klare. Det er deres tur, mener jeg. Og chefen. Så må vi se om kæresten også kan få fri i alle dagene, men det ændrer ikke på at jeg holder fri. Helt, helt, helt fri. I 18 fulde lange dage!

Det er altså noget at glæde sig til. Og det er lige før at jeg ønsker mig en rask lille snestorm.

16 comments on “Prøver noget nyt

  1. Nej hvor lyder det dejligt med 18 fridage. Jeg har slet ikke fået studeret kalenderen for i år, men tror dig, når du siger, at det er en rigtig arbjedstager-jul. Det lyder rigtig dejligt.

    Dine planer for julen lyder rigtig dejlige, og jeg håber, du kan undgå din bror mest muligt, for han skal ikke ødelægge dine dejlige fridage.

    • Ja, ikke? helt fantastisk lang ferie og længere end jeg har prøvet før. Og så lige til jul. Du bliver glad når du ser kalenderen for julen. Det ser rigtigt godt ud.

      Hmm.. det handler ikke om at undgå min bror mest muligt – men helt og aldeles. Men det er en svær balancegang for jeg skal sætte grænser uden at være i stand til at begrunde dem.

  2. Så fedt.. jeg prøver altid at holde fri i julen, og i år er det jo en helt suveræn arbejdstager jul..
    Nyd tanken om mange dages ferie.. Det er dejligt at glæde sig til 🙂

  3. Det lyder dejligt, håber kæresten også kan få fri. Jeg kan desværre kun få fri én af dagene havde ellers håbet på en lidt lang juleferie…Lyder dejligt med andre invitationer hvis det skulle gå helt galt..;-D

    • Jeg tror vi faktisk får held af det. Det koster hende i påsken, men tror behovet er større nu end senere.

      De andre invitationer er gode at have og giver en voldsom tryghed i min lille verden, som ikke tåler min bror.

  4. Det er nemlig en FED jul i år – tag 11 dage og betal for to – det kan vi lige holde ud.
    Så er der bare tilbage at håbe, at alt det andet også flasker sig for dig. Godt du har nogle gode alternativer, hvis det ikke skulle være sådan.

    • Alternativerne er nærmest bedre end planerne…

      Det var også det regnestykke min chef smed til mig, at det var nu hvis jeg ville have de mange dage i sammenhæng. De 18 dage har så den baggrund at vores måde at arbejde på bliver drastisk ændret i de to uger, og at det slider utroligt meget på mig og min modstandskraft. Juleugerne er forfærdelige.

  5. Ja jeg skal arbejde juleaften, til gengæld skal jeg så ikke spekulere på de tre andre helligdage 🙂 Jeg håber din jul bliver god og som du gerne vil have den 🙂

    • Velkommen til 🙂

      Det er lidt specielt at skulle arbejde juleaften, og jeg har også prøvet det et par gange. Husker det egentlig som lidt hyggeligt og anderledes.

      Jeg håber det også, men i det mindste er der rigeligt af andre dage til at komme sig i, hvis det ikke bliver helt i vinkel.

  6. Det lyder rgtig rart med en lang juleferie. Som gammel lærer har jeg jo altid haft en lang ferie, og det har været dejligt. Jeg håber, at I får en god ferie, når I når så langt, og at der ikke er noget, der vil ødelægge den.

    • Ja, og vi har jo altid misundt de der lange lærerferier, men tror nu nok egentlig at der er mere i det end som så.
      Vi tror og håber på at det i hvert fald bliver dejligt afslappet fordi vi slet ikke har travlt. Derfor det lille ønske om sne, som jeg ellers hader i julen. For i år spiller det vist ikke den store rolle om vi kører den ene eller den anden dag.

  7. Atten hele dage!? Hold da op, hvor skønt 😀 Også rigtig fint, at du har et par alternativer, så du ved, at du bare kan rejse dig (med kæresten under armen, forståes) og gå din vej, hvis uønskede gæster pludselig dukker op. Det må spare dig for en masse uro. Faktisk også rart at læse, at din chef er godt fremme i skoene mht at ville dit bedste 🙂

    • Ja, det kan næsten ikke blive bedre. Er faktisk længere end min sommerferie. Mht alternativerne mager de sig endda så dejligt at de er fordelt ud over landet, så jeg skal bare finde ud af hvor langt jeg gider køre. Hvilket faktisk er langt. Selv i snevejr.

      Hun puffede faktisk til mig allerede sidste år – at det var på tide jeg undgik juletravlheden. Men der havde jeg faktisk ikke mere ferie, så jeg måtte nøjes med en enkelt velvalgt (og selvbetalt) fridag.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

