Raw foto i photoshop

Som lovet ville jeg vise de mest basale ændringer, jeg plejer at lave i photoshop når jeg har taget et raw-billede. Men jeg vil altså godt pointere igen, at jeg er en amatør på det her felt, så det er bestemt ikke udelukket at jeg bruger forkerte teknikker, forkerte ord eller andet. Jeg prøver bare at beskrive, hvad der virker for mig, for at jeg får de billeder som jeg kan lide. Det er super-subjektivt.

Men her er først dets JPEG-fætter:

IMG_1706-j

Det stammer fra den tur rundt i området, jeg tidligere fortalte om. Billedet er skudt på auto i kameraet, og det har dermed fået lov til at indstille alt og selv vælge sin lysmåling. Og det klassiske problem opstår med grå, lettere udbrændt himmel. Totalt overeksponeret. Et kedsommeligt billede, mildest talt. At motivet i sig selv så også er lidt kedeligt, det er hvad dét er. Men det behøver jo ikke være så kedeligt, når det nu var en fin sensommerdag med fin blå himmel og gode skyer.

Det får en tur i RAW maskinen.

Jeg arbejder altså i photoshop, så her er deres Raw redigeringsprogram vist. Jeg vil prøve – men ikke love – at lave den næste i et gratis program. Det er et program jeg slet ikke kender, men som har fået ok anmeldelser på nettet. Det kunne jo være, at det faktisk fungerede ganske godt. Og kunne være et passende alternativ til jer, der ikke har adgang til det halvdyre photoshop.

Men først åbner jeg Raw-filen i photoshop og det ser så sådan ud:

Camera Raw 4.0  -  Canon EOS 350D Digital 23-09-2012 062837

Det første man lægger mærke til er den røde farve. Det betyder, at her er der et område, der er udbrændt. Dvs et hvid/gråt område uden deltaljer. Overbelyst. Se, det vidste jeg jo sådan set godt, men at det er så meget kommer altid bag på mig. Den er en hård dommer.

Over billedet er der en menubjælke med sædvanlige fotoredigerings-værktøjer. Den vigtigste her er hvidbalancepipetten, hvor man kan vælge en grå/neutral farve og indstille hvidbalancen efter. Ca samme princip som et grå-kort. Jeg plejer dog at indstille min via custom.

Ude til højre i billedet er det vigtige histogram. Det er en kurve, der groft sagt viser fordelingen af farvetoner fra de lyse til de mørke. Den har en spids helt ude til højre, som viser alt det udbrændte. Men ingen spids til venstre, så der er ikke noget underbelyst i billedet. Den spids til højre skal fjernes og udjævnes.

Under histogrammet er er atter en række ikoner. Det er dog faneblade, der hver især indeholder en række kontroller. Det vil være alt for vidtgående at gennemgå dem alle, så jeg tager bare to af dem. Den første og her man kan lave de overordnede ændringer på hele billedet. Og så nr 3 fra venstre (den med de to trekanter) hvor man reducerer støj og laver en mild skarphedsjustering. Alt det andet må I selv lege med – men kan lige så godt sige med det samme. At det er skægt.

Nr 1 her. Den generelle værktøjskasse:

  1. Hvidbalance valg. Auto, dagslys, kunstlys, overskyet mm (husk at man ikke behøver at have kameraet indstillet på korrekt hvidbalance når man skyder, for man kan ændre det her. Uden problemer. Hvilket atter taler for at bruge Raw foto, for det er nemmere når man står med motivet, og en indstilling mindre på selve kameraet i situationen der skal pilles ved.
  2. Temperatur. Måles i Kelvin. Tint (toning) plejer jeg altså ikke at lege med her.
  3. Eksponeringskompensation. Trækkes den mod venstre bliver billedet mørkere og himlen får flere detaljer og sin mere naturlige farve – mod højre overeksponerer man billedet.
  4. Recovery. Trækker groft sagt detaljer frem i det overbelyste område, uden at underbelyse resten.
  5. Fill light. Trækker groft sagt detaljer frem i det underbelyste område uden at overbelyste resten. Dvs en form for “lighten” bare uden den mælkehvide overflade billedet ville få i simplere værktøjer.
  6. Blacks – fremhæver de mørke partier i et billede. Den kontrol er blandt andet en mester til at lave rigtigt skumle himmelbilleder.
  7. Brightness, den kender de fleste. Her bruger jeg den ikke, da de andre kontroller gør det samme bedre.
  8. Contrast. Også godt kendt, men ikke så fin som de to der følger.
  9. Vibrance, Den smartereste farvemætningskontrol, da den kun arbejder med farver med lavere farvemætning og lader de andre være.
  10. Saturation, mere mættede/dybe farver. Men på hele billedet. Vær forsigtig her.

Så langt så godt. Nu skal billedet gives lidt liv.

Camera Raw 4.0  -  Canon EOS 350D Digital 23-09-2012 064029

Anbefaler nok at man klikker på billedet og ser lidt på hvordan de enkelte kontroller er sat. Den hvide sky til venstre i billedet har jeg ikke fjernet helt, hvilket giver den spids i histogrammet (med det lodrette fald, hvilket egentlig er “forbudt” – det hedder clipped, og det kan man ikke lide som histogram-nørd) men det giver det mest naturlige billede.

Camera Raw 4.0  -  Canon EOS 350D Digital 23-09-2012 064215

Så trykker jeg på de to trekanter for at komme til støjreducering og skarphedskontrollerne:

Dem sætter jeg sådan lidt som jeg lige føler for det. Det kan der skrives lange bøger om, men jeg bruger min simple intuition her. Tager et udsnit af billede med zoomfunktionen og kigger lidt på støj og skarpheden mens jeg sætter den. Det er feinschmeckeri og nok mest vigtigt ved større billeder, der ikke skal vises på web.

Til sidst åbner jeg Copy, så den åbnes i det almindelige photoshopvindue, reducerer billedstørrelsen til ca 30 pct og gemmer til web.

Smider det på min blog, hvis jeg vil. Eller på facebook eller sender som mail.. eller… Når man har prøvet det et par gange kan det gøres på et par minutter. Eller betydeligt kortere tid end det tager at fedte rundt med filtre og særlige kameraindstillinger på stedet. At have en Raw-fil er lidt som at gå med livrem og seler. Man kan som regel redde sig ud af tingene. Man kan dog ikke redde en Rawfil med forkert fokus, forkert dybdeskarphed, forkert eksponering ved bevægelse eller isofejl.

IMG_1706

Reklamer

4 comments on “Raw foto i photoshop

  1. Endnu engang er jeg fascineret over, hvad du kan få ud et rawbillede. Det er jo også lige det, jeg går og savner. Jeg har Photoshop, så jeg har faktisk ingen undskyldninger for ikke at gå i gang.

    Tusind tak for guiden.

    • Det ved jeg nu ikke om du ikke har, det er jo din egen afgørelse om du vil lege med det her. Men jeg synes du skal prøve at se om det ikke er den lille omvej værd. Men det kommer jo rigtigt meget an på hvad du fotograferer og hvordan. Om du er en haj til de manuelle indstillinger så er det ikke altid nødvendigt, men kører du på noget auto så er det smaddergodt at kunne det her.

      Og så vil jeg altså godt korrigere en lille misforståelse – det er ikke mig der får noget ud af raw billedet, informationerne ligger der allerede. Det er ikke sådan at billedprogrammet gætter godt og mener at den grå himmel bør være blå. Det er rawformatet selv der ved dét, som jpeg glemmer i komprimeringen.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s