At være ikke-noget-særligt

Jeg tænker altså aldrig over, at jeg er lesbisk. Det er jo bare sådan det er og jeg kan ikke se det som noget særligt, at jeg bor og lever sammen med et menneske som jeg ønsker at blive ved med at leve og bo med. Det er en kvinde. Det er ikke tilfældigt at det er en kvinde – for det er kvinder jeg gennem tiden har forelsket mig i – faldet for og begæret. Jeg er en heldig lesbisk, for jeg har sparet mig selv for mange kærlighedskvaler ved konsekvendt at falde for andre lesbiske – jo mere jo bedre. For en del år siden gik det endda op mig at jeg på den front aldrig havde haft et forhold til en med længere hår end 8-10 cm. (Dyrker lige en lille fordom her, og I må gerne være med)

Jeg er et ekstra heldigt menneske, at jeg så rent faktisk har fundet selve kvinden. Men vi er som par egentlig ikke vildt interessante. Vi passer vores venner, har job, passer hunden, betaler regninger, køber ind, laver mad, glor på tv, tæsker hinanden i backgammon, vasker bilerne osv osv. Lige som alle andre. Vi er ikke noget særligt par fordi vi er kvinder. Vi er bare et par. Som alle andre. Det er som om det slet ikke er gået op for mig at vi er anderledes. Og jeg præsenterer hende med allerstørste selvfølgelighed og vil blive dybt overrasket den dag nogen giver udtryk for at dét kunne vi da godt have holdt for os selv.

Men det sker faktisk at jeg møder spørgsmål om kønsroller og de lidt konventionelle rammer som nogen prøver at putte os ned i. Hvem gør hvad der hjemme. Hvem er manden og kvinden? Altså. Helt ærligt. Vi er to kvinder og der er ingen mand, og ingen af os har rollen som mand. Slut. Hvorfor er det så interessant egentlig, det der med kønsroller og arbejdsfordeling.. fortæller det mon noget vigtigt om os som mennesker, når nogen får at vide at jeg laver mad og hun passer fiskene. At jeg laver computerne og sætter tv/dvd/surround sammen – og hun køber ind og støvsuger. At det er mig, der kører bilen, når vi skal nogen steder – men hende, der lige kigger til olie, dæk og lygter ? At hun vasker – og jeg vasker op ? Nej, det siger intet som helst om noget som helst, andet end at vi helt naturligt har fordelt opgaver alt efter hvem der har tid og hvem der er bedst til hvad. Og gider … i dag ?

Heller ikke der er vi så særligt særlige. Tror jeg.

Jeg møder også ind i mellem den lille usikkerhed hos forældre med teenagebørn. Hvad nu hvis én af dem er homosexuel; hvad gør vi så? Får de det svært på deres vej? Mine svar er som regel nej, det gør de formodentlig ikke. Hvorfra skulle forhindringerne dog komme? I Danmark? Vi er ikke noget særlige, os homo´er. Og det bliver mere og mere tydeligt for alle, at det faktisk ikke er så interessant mere om en eller anden er det ene eller det andet. Naturligvis findes der homofober, der fnysende afviser at ses med nogen med de præferencer. Men jeg tror faktisk at det er betydeligt sværere som ung at have vægtproblemer, være syg eller blot ikke at eje en ipad/iphone.

Egentlig oplever jeg kun det der interessanthedsperspektiv mht. de kendte. Hvis nogen af dem er til deres eget køn. Uha, så er det spændende, men selv dét har vist kun en ganske begrænset fremtid.

Jeg går personligt ikke op i hvem omkring mig, der eventuelt er bøsse/lesbisk. Jeg går heller ikke op i de der kendte og hvad de er. Jeg er ikke mere eller mindre begejstret for Ellen DeGeneres bare fordi hun er en bølgebryder. Jeg anerkender, at det hun gør er vigtigt, men personligt finder jeg hende særdeles anstrengende. Jeg synes ikke ikke Sarah synger bedre fordi hun er et ungt lesbisk idol. Men ved at hun er vigtig for mange yngre (og ældre) lesbiske. Jeg gider ikke høre hverken på hende eller hendes musik.

En lesbisk kunstner er ikke interessant fordi hun er lesbisk – men fordi hun er god til det hun gør. Ca som en hvilken som helst anden kunstner, jeg giver ikke homo-rabat på kvaliteten.

Enhver bøsse eller lesbisk jeg møder på min vej, som kollega, nabo i toget, fotokammerat, underbo i huset vi bor i osv, er ikke pr. definition min nye bedste ven. Jeg har ikke nødvendigvis andet til fælles med dem, at vi danner par med mennesker af samme køn. Jeg kan synes, at kollegaen er alle tiders uanset om han/hun er homo eller ej – men jeg kan også synes at vedkommende er et middelmådigt fjols som jeg ikke gider have noget med at gøre ud over det strengt arbejdsmæssige. Der er ingen naturlov, der foreskriver, at jeg skal have tættere relationer med hvem som helst som tilfældigvis også er homo.
Der er heller ingen naturlov, der foreskriver, at jeg nødvendigvis skal vide, at de er homo. Eller at det egentlig interesserer mig om de er eller ej. Menneskelige kvaliteter kan ikke måles med sexuel orientering. Det er blot en menneskelig egenskab og et kendetegn vi har til fælles. Men nogen særligt udsøgt kvalitet i sig selv er det altså ikke.

Jeg synes det er skægt at se lesbiske film, uden at skulle oversætte kærlighedsplottet til kvinde/kvinde fra kvinde/mand. Men det er noget andet. Heller ikke dér dyrker jeg det. Det har ikke den store betydning for mig mere. Føler mig jo så normal som nogen.

Nej, jeg tænker faktisk ikke over det. Heller ikke når vi hilser på vores nye naboer. Får nye kolleger på jobbet osv. Bliver mest overrasket når de spørger til min “mand” og tænker, jammen altså.. vidste I ikke det?

Det er ikke noget, der bliver gjort til noget særligt. Heller ikke af mig.

Paradokset (som jeg jo ikke er helt blind for) er så nu, at jeg har begået et større blogindlæg om dette, der ikke er noget særligt.

14 comments on “At være ikke-noget-særligt

  1. Ja, ikke alene har du skrevet et langt indlæg, du har ovenikøbet ramt weekenden, hvor alle medier flyder over med statsministerens benægtelse af, at hendes mand skulle være homosexuel. Det er der i hvert fald nogen, der synes er voldsomt interessant. Jeg synes personligt, at det er en underlig udløber af en skattesag …

    Jeg vil så gerne ha’, at du har ret i, at det ikke er så særligt at være lesbisk eller bøsse. Det har du måske også. Måske er det bare en naturlig fase, at pubertære unger har meget travlt med at klistre prædikatet ‘bøsserøv’ på alle og enhver, som de ikke lige synes om. Donnaen og jeg har haft, og har til en vis grad stadig, mange og lange snakke om netop det fænomen. Hun ved godt, at hun ikke selv skal sige sådan, men når rigtigt mange omkring hende gør det – og hæfter det på både jævnaldrende drenge og voksne mænd – så påvirker det hende jo desværre. Og så må vi lige have snakken igen. Det er (sgu) bare så synd for de drenge, der orienterer sig mod drenge – eller bare er i tvivl, at de hele tiden oplever, at ordet ‘bøsse’ bruges som skældsord. (I denne sammenhæng har pigerne det lidt nemmere, for ligegyldigt hvor meget de krammer og hænger på hinanden, er det stadig fuldt acceptabelt set med de andre ungers øjne).

    Hvad er det med den der hårlængde? Den fordom kender jeg ikke.

    • At lesbiske er maskinklippede, går i kansasarbejdsbukser og skovmandsskjorter ?!? 😀

      Havde ikke lige tænkt sammenhængen med statsministeren og hendes mand. Havde naturligvis hørt historien men havde mentalt lagt den i samme kategori som alle de andre historier om hende. Sladderkampagner og ondskabsfuldheder. Den nye historie rammer et nyt lavpunkt, tidligere har politikere og deres pårørendes sexliv været no-go for journalister. Der blev eksempelvis aldrig den store historie ud af folketingets formand, der faldt død om hos et kvindeligt folketingsmedlem en sen aften.

      Bøsse har altid været et skældsord og er blevet brugt sådan. Det smarte bøssemiljøet har gjort er at tage det til sig. Når så mange bliver kaldt bøsserøv er det jo i sig selv ikke noget særligt og det går over igen når de når sen-puberteten og de der faktisk er bøsser begynder at orientere sig reelt mod det miljø. Har nok lidt svært ved at se det store problem i det, det er en omgangsform, som vi der tilhører en anden aldersgruppe, ikke rigtigt forstår os på.

      • He he, nå så blev jeg så klog 😀

        Det er da kun godt, hvis du ikke kan se det store problem. Måske er det bare mig, der bliver fornærmet på andres vegne. Ligesom når de så politisk korrekte finder ud af, at det ikke må hedde ‘neger’ eller ‘sort’ uden overhovedet at have spurgt disse meget mørke eksemplarer af menneskeracen, hvad de synes. For så havde de fundet ud af, at de var faktisk meget tilfredse med begge dele.

        • De fordomme burde da også være kommet til midtjylland 🙂

          Du skal huske at en ung bøsse eller lesbisk vha nettet kan få kontakt med ligesindede og dermed træder ind i et netværk, der er fuldt af stærke bånd, hvor man hjælper hinanden. De bliver ikke ensomme. Tværtimod.

  2. Hehe.. ja nu har du skrevet et langt indlæg om noget der er bestemt ikke er noget særligt.. dybest set er det i mine øjne fløjtende ligegyldigt om kvinder er til kvinder eller til mænd.. og det samme gør sig gældende for mænd.

    Det er ikke menneskers seksuelle præferencer der får mig, til at interessere mig for dem, det er det der er mellem ørene og i hjertet der gør mennesker interessante.

    Jeg tænker aldrig over at du og kæresten er lesbiske, I er et par som Hasse og jeg.. og så er den såmænd ikke længere..

    • Ja, jeg er skyldig 🙂

      Har altid alt for mange ord.

      Jeg ved at I er rimeligt ligeglade og ikke spekulerer alt for meget over det – og det gør jeg altså heller ikke. Men ind i mellem bliver jeg nødt til at tænke lidt over det, når en omverden til min store overraskelse synes det er interessant.

  3. Som selv værende lesbisk er jeg fuldstændig enig med dig – og det er igen rigtig godt skrevet. Jeg plejer at sige til folk jeg møder, at det dybest set er uinteressant at jeg er lesbisk, så kan de tygge lidt på det. Jeg starter jo heller ikke enhver konversation med at spørge ind til folks seksualitet, endsige hvor længe de har vidst at de havde det sådan, og hvad deres mor sagde. Bare man vender det hele lidt på hovedet, kan de fleste godt se, at det er tåbelige spørgsmål.

    Jeg møder også fordommene om, hvem der nu er manden og kvinden i forholdet. Det kan jeg kun se som snæversynethed, for så har man på forhånd defineret, at der skal være både netop en mand og netop en kvinde i et forhold, og er der ikke det, må den ene da i det mindste spille en rolle for at det hele kan gå op i en højere enhed.

    • Det er jo en klassisk tilgang, jeg har også brugt den alt efter situationen. Men er nok nået dertil hvor jeg egentlig synes at det er en lidt nedladende måde at besvare et spørgsmål, der måske nok er dumt, men dybest bunder i en interesse for andre mennesker. Så stoppede jeg med det og drejede den lidt inden jeg faktisk svarede.

      Jeg tror det kan være svært for visse at forstå at vi ikke har behov for de der konventions-kasser, og går man folk lidt på klingen viser det sig jo oftest at det har de heller ikke selv.

  4. “En lesbisk kunstner er ikke interessant fordi hun er lesbisk – men fordi hun er god til det hun gør. Ca som en hvilken som helst anden kunstner, jeg giver ikke homo-rabat på kvaliteten.”
    Netop! Skidegodt indlæg og som sædvanlig uhyggelig velskrevet.
    Selve den sexuelle præference er da ret ligegyldig; det er det enkelte menneskes kvaliteter i sig selv, der betyder noget.
    Derfor irriterer det mig faktisk også en anelse, at der er et OL for lesbiske og bøsser – når nu I/de er som alle andre i alle livets forhold, hvorfor så gøre et stort nummer ud af at skille sig ud?
    Og mand/kvinde-fordelingen? Jamen herreste gud da … er det ikke fuldkommen ligegyldigt? John vasker op og støvsuger, fordi han kan se nullermænd, mens støv på hylder er han simpelthen ude af stand til at se … han vasker sit eget tøj (fordi han ikke gider dele op i farver, og det gør jeg!)
    Han slår så også søm i vægge og samler drivhus, mens jeg laver mad. Han kan godt lægge bukser op og sy knapper i. Jeg kan godt håndtere både en hammer og en boremaskine, men budskabet er, at vi hver især gør det, vi er bedst til, hvilket måske og måske ikke har med kønnet at gøre.

    (Det er da helt utroligt, som du evner at få folk til at komme med alenlange kommentarer 😉 )

    • Hæ Hæ.. det der særlige OL har jeg en smule mistænkt for at handle om andre ting også. Et socialt idrætsstævne hvor mange nationaliteter kan mødes og feste og danse mm, uden at der er nogen der kigger. For mange af udenlandske deltagere er det jo et fristed for de ikke er accepteret i deres egne lande. Den slags arrangementer skal vi nok ikke bedømme vigtigheden af med danske/nordiske øjne.

      Det er nemlig det – vi gør det vi er bedst til. Og det gælder formentlig for alle forhold uanset kønssammensætningen. Det er bare lidt mere interessant når det er et homoforhold – for så tror folk at det faktisk siger noget om os. Hvad det jo indlysende ikke gør.

      (ja… og jeg nyder det!)

  5. Selvfølgelig tænker jeg så. I er bare jer, ligesom vi bare er os. Og at det tilfældigvis er Bo, der laver sovsen her, er jo bare godt for alle os andre. Jeg bliver lidt mere menneskeklog, når jeg læser dine ord 🙂

  6. Nu vil jeg meget uoriginalt sige det samme som Ellen: Det er enormt godt skrevet om noget som for nogen er et problem.
    Især den der med “hvem er mand og hvem er kvinde” Det har jeg aldrig fattet. Men er det ikke mest mænd som siger det??
    Vi har faktisk en del homoseksuelle par i omgangskredsen og har altid haft det og vi tænker ikke over at der tilfældigvis er to kvinder eller to mænd, i det eller det par. Ungerne er også helt ligeglade og er vant til at kunne oplyse deres kammerater om det almindelige i det!
    Det er mennesker og kærlighed og længere er den ikke!

    • Det var skarpt – jo det er faktisk mænd der buser ud med det spørgsmål om kvinde/mand i forholdet uden blusel.

      Til gengæld har jeg også mødt overvejelserne (listigt maskeret) hos en del kvinder, der har samme tanker, men som af en eller anden grund godt er klar over at det ikke lige er dét de skal starte med at spørge om.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

