Skovtur

I går holdt vi lidt fri fra oprydningen og flytteriet. Men status er at vi pt har reduceret indholdet af vores nuværende hjem med ca 20 flyttekasser. Der er røget en masse gamle note- og artikelsamlinger fra mit tidligere liv, en del bøger, som jeg alligevel ikke gider læse igen, dubletter i værktøjskasserne og i køkkenskabene, som jo egentlig har været unødvendige,men en konsekvens af to voksne mennesker der flytter sammen og ikke har været gode nok til at smide ud undervejs. Men nu sker der dælme ting og sager på det punkt.

Vi har rykket en del af de besværlige ting ind til byen, dvs cykler og et par reoler ingen hverken gad eller magtede at skille ad. Lidt udemøbler er også sat på plads på altanen. Ting af en vis værdi kan vi ikke rykke med endnu, da vi må afvente at håndværkerne bliver færdige med deres renovering af lejligheden. Og dét sviner skulle jeg hilse og sige. Så der bliver ryddet op og ryddet ud i kælder og pulterrum. Sorteret med hård hånd, så vores indbo kommer til at passe ca til den noget mindre lejlighed. En lejlighed af den størrelse vi har nu – inde i byen – ville nærmest være en umulighed rent økonomisk. Så der må vi vælge. Og vi valgte altså det mindre, men mere centrale. Og en bedre lejlighed mht indretning. Samt mulighed for at få en garage, hvis vi ønsker det.

Det har vist sig at være en stor befrielse rent mentalt at lukke gamle kapitler i mit liv ned og køre dem på genbrugscentralen. At makulere stribevis af gamle følsomme dokumenter, som der overhovedet ikke er grund til at gemme mere, men som bør makuleres inden de køres samme sted hen. En befrielse at kyle gamle irrelevante minder ud, at undersøge sære effekter uden at ane hvorfor man stadig har dem bare fordi de måske kunne blive handy – en dag. Ude i fremtiden. Hvor de sandsynligvis allerede ville være forældede og erstatbare af dimser, der var smartere, mindre og billigere. Ergo – ud med dét osse. Tøj har jeg for længst sorteret ud efter mit vanvittige vægttab for et par år siden, så der er ikke så meget at hente.

Det bedste er næsten, at jeg ikke tænker tunge tanker om behandlingen hos psykologen, der formentlig stopper. Tanker om fremtiden og den holdbarhed jeg skal præstere på jobbet, for at beholde det. På trods af systemet. Jeg fokuserer ganske meget på flytningen og det er dejligt konkret, målbart og så er der en deadline, der er til at have med at gøre. Den og den dag skal vi altså bare være færdige og ude.

Men i går gik vi altså på hyldeblomst-jagt i skoven. Dvs at jeg nu synes, at det var kærestens tur til at agere sprællemand i brombærkrattene, mens jeg luskede ned til åen for at fotografere insekter.

IMG_0775På vej derned fangede jeg et billede af et insekt jeg ikke ved hvad er – den bevægede sig rimeligt hurtigt, så der var ikke tid til de store kamerafinurligheder. Især ikke fordi hunden samtidig havde fået fært af et eller andet interessant inde i skovbunden og rykkede hårdt i snoren. Beklager at det er uskarpt – men er der nogen af jer, der ved hvad det her er for en lille fætter. Den var ca 3-5 mm stor.

Nede ved åen fik jeg kig på de her fantastiske flyvere, der dog ikke var særligt villige til at sidde stille eller flyve i de retninger jeg håbede og skød i. Så der blev heller ingen flyvebilleder af dem i denne omgang. Jeg tror faktisk, at det er lettere at fotografere lyn end de her.

IMG_0804IMG_0790IMG_0782IMG_0778

10 comments on “Skovtur

    • Ja, jeg gik jo 🙂
      Du er en engel at opklare den der lille røde dims for mig – en rovmide! Jeg har aldrig lagt mærke til dem før selvom man jo nok burde opdage dem pga farven.

      De der blå pragtvandnymfer er kropumulige – også når de sidder – i hvert fald her. For man skal nærmest ned mellem sivene for at komme tæt på dem – og så får man altså våde fødder og bag.

    • Tjaeh, eller en særlig bille der var medlem af billernes frivillige brandkorps, og derfor havde ret til at bære denne særlige farve så den fik forrang i skovbundens færdelslove.
      Rovmide – mon det er det samme som galmide ? 😀

  1. Godt, at du i bogstaveligste og allermest fysiske forstand får smidt dit gamle liv ud. Det er sådan en dejlig drastisk ting at gøre, og når det hele først ligger nede i containeren, er det uigenkaldeligt slut prut finale 🙂

    Synes, det er fint, at Kæresten også fik en tur i brombærkrattet. Kan bare undre mig over, at alle ‘jeres’ hyldebuske tilsyneladende er viklet ind i brombærkrat. Sådan synes jeg ikke, det plejer at være?

    • Jeg ved ikke hvad hyldetræer normalt står i, jeg synes altid det er en skønsom blanding af brombær og brændenælder.. men det handler måske om geografi, for brombær har vi absolut rigeligt af.

      Det er så saliggørende at kassere sin fortid når man skal starte et nyt sted… det skulle vi have gjort for længst.

  2. Det tager både tid og energi at rydte ud i gammelt, men en gang imellem er det rigtig godt at få det gjort. Det glæder mig, at det er positivt for dig. Og en flytning er i den grad en god anledning. Det er 21 år siden, vi fik nøglen hertil, så jeg tør slet ikke tænke på, hvordan det vil blive, når vi en dag skal pakke. God weekend til jer..

    • Den tid og energi der bliver brugt på det er godt brugt. Og i dag melder vi “kælder klar”.. og det var altså lidt af en hurdle at komme over. Men man kan måske osse gøre det uden at skulle flytte?

      Uha.. det lyder faktisk lidt skræmmende at skulle igennem sådan noget efter 21 år. Det er jo nærmest et halvt familieliv. Håber der går 21 år igen før det bliver nødvendigt for jer. Mindst

  3. Dejligt at få ryddet ud og ingen grund til at gemme på gamle “minder” der ikke gør noget godt for én…Flot rovmide og ja de der “nymfer” er dælme svære at få til at sidde stille, men du klarede det da fint…;-D

    • Ja, det er rigtigt dejligt. Og jeg er ganske hård i min dom mellem ud eller ned (som ned i kasse). Det føles lidt som om jeg fjerner en masse dødvægt i mit liv, og at det er godt.

      Vandnymferne klarede nogenlunde selv at sidde stille 🙂 Jeg fotograferede dem jo bare. Men tror faktisk at tricket er selv at sidde stille, for de er temmelig sky af sig. De letter ved mindste bevægelse og har en sikkerhedsafstand på en ca en meter, så vidt jeg kunne konstatere.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

