Simultankapacitet

Det er sådan noget man siger, at kvinder har.  Og jeg tror faktisk på det, men ved nu ikke om det er noget, der er kønsspecifikt. Kender dog en del mænd, der tydeligt mangler det. Især nu i fodboldsæsonen, hvor det ligefrem kan knibe med at hente øl, mens man blot hører kommentator-lyden. Kære mænd, jeg har en stor nyhed til jer. Det interessante bliver altid gentaget fra mange vinkler og når noget spændende sker, så ser I det jo alligevel ikke, fordi I har hænderne i slikskålen eller netop er ved at åbne en ny øl.

Kvinder derimod kan sagtens følge med i en film, snakke med teenagerbørnene, der passerer gennem stuen mellem køkken og værelse, lege med deres iPad og tage diverse med i køkkenet, når de nu alligevel skal derud eller bare forbi.

Så meget for fordommene, de løse talemåder og alt det andet vi går rundt og siger til hinanden.

Men jeg ved lidt om, hvad det handler om, for jeg har nemlig heller ingen simultankapacitet. Jeg kan ikke levere et minimum af koncentration og samtidig lytte efter hvad der foregår omkring mig. Jeg kan ikke både tænke på, hvad jeg skal svare på en SMS når jeg osse skal overveje hvad jeg skal svare, når jeg bliver spurgt om, hvad der stod i den SMS. Jeg hører, at der bliver sagt noget til mig, men reagerer ikke fordi jeg er et helt andet sted. Og det kan drive mine omgivelser til vanvid. Inkl kæresten, der ofte tror, at jeg ignorerer hende. Det gør jeg ikke, men er nødt til at holde tankeprocesserne adskilt i en sekventiel rækkefølge. Ellers går det galt og jeg kan blive forvirret, småirriteret og sur – for så skal jeg tænke det hele om igen.

Når jeg glemmer at tage noget med ud i køkkenet (når jeg skal ud og hente desserten)  fra bordet er det ikke fordi jeg er doven, men hvis jeg gør det, så glemmer jeg, hvad jeg egentlig skulle derud efter. Og så skal jeg alligevel gå to gange. Jeg kan være hammerirriterende og virke totalt uhøflig og uopdragen – men er egentlig bare uden korttidshukommelse. Det jeg har, er genoptrænet gennem benhårdt arbejde med små øvelser, som gør, at jeg kan fungere nogenlunde i hverdagen, selvom jeg kan være lidt af en udfordring for mine omgivelser.

Dette er noget af det, der gør at jeg har været nødt til skrotte min gamle identitet som højtuddannet, fagligt velkvalificeret og i gang med fin-fin karriere. Det er noget af det, der gør at diagnosen PTSD, omend velbehandlet, kan være så invaliderende, at den eneste vej er den, som fører til førtidspensionen. Den manglende koncentrationsevne og det at man ikke flytte fokus så hurtigt fra det ene til det andet, gør hurtigt den PTSD ramte til lidt af en pest og en plage. Til gengæld er jeg ofte stærkt til stede i en samtale, fordi jeg jo ikke kan sidde og tænke på indkøbssedler, små opgaver i hjemmet, regninger og andet skrammel samtidig. Men når jeg så tænker på skramlet-diverse, kan det altså tage meget lang tid inden jeg opfatter, at jeg er blevet spurgt om dette eller hint, der kan være nok så vigtigt. Det er som mine tanker bliver tænkt som set gennem en kikkert, og som med en kikkert kan en lille finger for linsen dække et helt tankskib.

Der skal altså intet til før jeg taber tanketråden, og derfor har jeg prøvet at lære mig selv at lukke af, når jeg tænker over et eller andet, hvad enten det er store tanker, der tager lang tid eller bare om det er vejr til jakke eller t-shirt. Er ikke særlig god til det, og så får det den der lidt sære konsekvens, at jeg kan se ud som jeg står og stirrer ud i luften, mens nogen taler til mig, og se ud som om jeg ignorerer. For jeg er nødt til at lukke ekstra meget af.

Jeg har ingen ret til at ønske det, men ville somme tider stille ønske, at lidt flere ville vente med afkræve mig svar om alt muligt fra vejrudsigter til planer for den næste time til de så, at jeg havde fokus rettet mod dem i stedet for på andre ting. Jeg kan ikke tænke på to ting på en gang. Og slet ikke tre når jeg osse skal overveje et godt svar til beskyldningen om at ignorere.

Og det var så et lille hjertesuk herfra.

5 comments on “Simultankapacitet

  1. Det skal jeg nok huske, hvis vi mødes engang – hvad jeg da håber, vi gør.
    Men man skal altså også vide det – man kan jo ikke se på folk, at de mangler korttidshukommelsen 😉
    Jeg tror, det er meget kønsspecifikt at kunne multitaske, som det hedder på nydansk … jeg så engang en udsendelsesrække, der handlede om forskellene på mænd og kvinder. Mænd kunne fx ikke både vaske op og snakke på én gang, men stoppede opvasken, mens de talte eller lyttede. Kvinderne plaprede løs, samtidig med, at de fik klaret opvasken i en ruf 😀

    • Det gør vi da – er der ikke noget med at du skylder en middag eller sådan noget? 🙂 Den må gerne indtages i Sverige.
      Det er et skjult handicap, men jeg gør altså en del for at omgå det med små tricks, øvelser og konsekvent brug af små noter.

      Det er helt klart også min opfattelse at der er kønsforskelle her, men har jo ikke ligefrem de store erfaringer desangående. Men kan da se forskellene i det små.

      Jeg har ikke rigtigt nogen logisk forklaring på hvorfor det er sådan – men mon ikke det er noget urtidsoverlevelse, der spiller ind.

  2. Pingback: Platformsgymnastik | Overleveren

  3. Forestiller mig, at hvis díne omgivelser ved, at det er sådan fat med din korttidshukommelse, så kan de også lære at leve med det. Og jeg mener l-æ-r-e, for vi såkaldt almindelige har det jo med at blive både, sure, forurettede og fordømmende, hvis alle andre ikke lige reagerer, som vi forventer. Men vi kan lære at reagere mere hensigtsmæssigt. Min Gemal (det kan ikke sammenlignes, ved jeg godt, men alligevel) er fx platumulig at kommunikere med, mens han læser avis. Men nu har Donnaen og jeg langt om længe lært, at vi skal have ham til at se op fra avisen, hvis vi vil ham noget vigtigt og ellers lade ham være. Det fungerer efterhånden ret godt 😉

    • Det er svært, selv for de nærmeste, at forstå hvor galt det er fat med mig. Netop fordi jeg virker og fungerer næsten normalt. Det er et rigtigt trick det der med at få øjenkontakt, især hvis han ved at det betyder I vil ham noget. Er dog ikke helt sikker på at den metode ville virke 100% med mig, da jeg ikke nødvendigvis ser det jeg kigger på.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

