Historien om et billede

Selvfølgelig tog jeg billeder af naturen den dag med Inge og Annemarie. Det er da klart, og dem skal jeg nok få fundet frem. Men så var det jo at Inge besteg tårnet iført klipklappere, og så vidste jeg at her var mit billede, for jeg var behørigt imponeret af præstationen. Tog 3 billeder af hendes manøvrer på stigen, men da jeg kom hjem måtte jeg jo egentlig sande at jeg ikke kan lide at fotografere mennesker. For de skal præsenteres ordentligt synes jeg. De må ikke se fjollede ud, de må ikke folde underligt og man skal helst holde en vis respektfuld afstand. Men det er nok bare mig. Men der var altså det her sådan nogenlunde acceptable billede af hende, selvom det jeg egentlig ville vise bare var en lille bitte detalje.

Så er det, at photoshop må på arbejde, og der er blevet spurgt lidt efter hvilket program jeg har lavet det i, og vel egentlig også hvordan. Sådan mere indirekte.

Så her er guiden, sådan skudt lidt løst fra hoften:

Starter naturligvis med at hente billedet ind i et relevant billedeprogram. Her photoshop, men andre programmer, der kan arbejde med lag/udsnit kan sikkert godt bruges. Jeg er bare photoshop-menneske om en kant, så der vælger jeg at arbejde.

1

Så vælger man selekteringsværktøjet på sin palet. Det er nr to fra oven her til venstre. Normalt er det en firkant, men trykker man på den lille pil får man et par andre valgmuligheder. Til lup/zoom billeder vælger jeg altid den runde, da det intuitivt opfattes bedre af den der kigger på billedet. Et lille tips til den her slags billeder er lige at checke det der hedder “feather” øverst i den vandrette menu. Den bør stå på 1-3 px for at give en lidt blødere kant på det område man vælger. Det ser forkert ud med en knastør kant på 0 px. Jeg brugte 3 px her.

Man markerer det man vil have fremhævet og højreklikker på området.

2

Vælger “layer via copy” eller hvad det nu hedder på dansk. Det har jeg glemt, da jeg vist altid har haft den engelske photoshop. Passer også bedre med de bøger jeg har om det.

3

Bemærk at der er kommet et nyt felt ude til højre i layer-oversigten. Layer 1 kalder vi det. Herligt logisk.

Så vælger vi flytteværktøjet, der er den pil, der er øverst i paletten til venstre. Med den kan vi flytte laget væk fra sin oprindelige placering – så den kære Inge pludselig får 4 fødder:

Sætter cirklen med det udsnit man vil forstørre et passende sted på billedet. Vælger edit i menuen foroven og vælg “transform” (og det ved jeg heller ikke hvad hedder på dansk) men her photoshop gemt skaleringsfunktionen af enkeltlag mm. Vælger scale og trækker cirklen med fødderne større uden at motivet mister skarphed.

Til sidst vælger man “layer” og “flatten image” (for at samle de to lag til ét) og gemmer helt normalt.

Keine Hexerei – nur Behändigkeit.

10 comments on “Historien om et billede

    • Ikke noget dumt spørsmål, men det ville ikke virke så godt, fordi selve historien i billedet ville mangle, det høje tårn, den skæve stige, mændenes forskellige attituder mm.

      Og at tage et billede tættere på og nedefra tror jeg ikke mange kvinder ville bryde sig om at stå model til, når de klatrer på stiger..

  1. 4 fødder er ski da flot, nogle gange har jeg nu mere brug for 4 hænder.. 🙂
    Og til Annemarie.. Det er skam ikke bare et par klipklappere, det er helt specielle klatresandaler.. 🙂
    Tak for intro til photoshop og lag i samme.

    • 4 hænder ville være et praktisk design i mange situationer og når evolutionen ikke har sørget for det er det nok fordi det i forbindelse med artens udbredelse og videreførelse måske er en kende upraktisk.

      Velbekomme…mon det er noget jeg skal fortsætte med?

  2. Tusind tak for hjælpen til Photoshop, der også er mit foretrukne billedbehandlingsprogram. Jeg havde aldrig fået ideen selv, og jeg vil klart vende tilbage til din tutorial, når jeg skal lave et udsnit næste gang.

    Ja du skal klart fortsætte med dine tutorials, for du skriver let forståeligt om et program,der er utrolig avanceret. Jeg har selv fundet en bog på dansk om programmet, og jeg har lavet alle øvelserne i bogen, men desværre har jeg glemt, hvad jeg lærte.

    • Den måde at bruge lag på er vist ikke lige helt autoriseret, men det virker. Og når man har gjort det én gang så sidder teknikken. Og det tager ingen tid at lave sådan et billede. Det program er som du selv skriver temmelig avanceret, og jeg har heller ikke været hele vejen rundt, men kan dog nogle helt basale ting. Det jeg har sat min energi ind på at lære at behandle RAW billeder. Har dog andre små tricks i ærmet, også.

      Skal nok huske at det er noget du gerne vil se 🙂

  3. Fint billede, du der fik frembragt. Jeg læste lige tilbage, og det er jo rigtigt, at hvis vi kun havde fået fødderne, havde der ikke været nær så meget historie. *klatre-sandaler’ – he he, den er god. Jeg har det som dig og skal helst have noget mere stabilt på fødderne. Jeg kan heller ikke – som nogen – køre bil i bare tæer …

    • Det ville jeg heller ikke turde og har som regel fastmonteret et par teva-sandaler på fødderne om sommeren, som jeg dog sagtens kan køre med. Men selv med dem ville jeg altså have lidt betænkeligheder ved stigeklatring.

      Tak for ros til det historiefortællende billede.

  4. Tak for kursus – alting er nemt, når man ved hvordan 🙂
    De andre har helt ret: Du har en rigtig god og forståelig måde at beskrive det på.
    Det er bare så vildt dyrt et software, at jeg skal vinde i Lotto for at tillade mig selv at købe det.
    Jeg kunne selvfølgelig spørge John, om Photoshop Elements kan lave samme trick. Det kan det vel nok …

    • Har aldrig leget med elements men er egentlig ret sikker på at det understøtter lag og dermed kan det samme. Prøv at lade John kigge på min side og se om ikke han kan kopiere tricket.

      Jeg har heldigvis en gammel photoshop med licens som jeg måtte opdatere til og med forrige version, og den kører jeg så bare videre med. Men ville SÅ gerne have photoshop på kærestens iMac, men der koster den jo små 30.000 – så det kan jeg godt undvære og nøjes med at drømme. Men det er faktisk derfor jeg nødigt skifter fra pc til mac – ellers ville jeg nemlig gerne.

      Jeg har … ahem … undervist i det skidt. Og temmelig meget andet skidt der foregår på en computer. (ser mig omkring og tænker – det er der sikkert ingen der har opdaget at jeg har skrevet). Så har en vis erfaring i at formidle det på stilfærdig vis uden for meget tingeltangel.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

