Møde i skovene

Normalt bryder jeg mig jo ikke om at fotografere mennesker, dels fordi det er sjældent at mennesker bryder sig om at blive fotograferet og dels fordi jeg selv har et næsten paranoidt forhold til at havne på den forkerte side af et kamera. Jeg vil gerne selv bestemme hvornår og hvorfor der skal tages billeder af mig. Og især hvor de må offentliggøres.

Det sidste er et forhold som Inge og Hasse altid har respekteret hos mig, og det er en af grundene til at jeg føler mig vældigt tryg i deres selskab. Og når de så siger god for andre, så er det nok osse i orden. Og igår sagde de god for Annemarie og hendes mand, som de havde besøg af.

Der var derfor skovmøde på en lille hyggelig cafe ved Søderåsen i Skåne. 6 mennesker, et utal af kameraer, en hund, flere flåter end jeg gad tælle og 1(!) småkage til kæresten, der dumt undlod at bestille vafler som vi andre. At dømme efter aktiviteten med kameraerne hos de andre tror jeg, at der kommer billeder ovre hos dem. Jeg tog ikke nogen, men fik dog lov til at lege lidt hurtigt med Inges nye makroobjektiv, og min ønskeseddel blev lige for flere tusind kr dyrere. Suk.

Og så ud og kigge lidt mere på de svenske skove, og jeg måtte indrømme at mine navigationsevner fejlede fatalt, da jeg undlod at dreje ved det røde hus som jeg skulle. Det røde hus som nu var malet gråt, forstås. Så vi fik set lidt mere end nødvendigt, samt indøvet vendemanøvrer på meget smalle skovveje. Dummeklasker mig selv for dén.

Men vi fandt altså frem til det der var målet for turen og omvejene værd. Et vældigt mose- og skovområde, hvor der er et tårn, det for en gangs skyld var tilladt at klatre op i. Det er ellers altid forbudt område for andre end de jægere eller fuglekiggere, der ejer tårnene. Og her er så billedet jeg egentlig ikke ville tage, men jeg synes Inges præstation er al respekt værd.

udkig

Der var to stiger som denne – og hun forcerede dem iført fodtøj, der bestemt ikke var egnet til manøvren, bærende på kameraudstyr af en vis værdi. Respekt!

De tre på billedet her optræder på mange billeder på blogs rundt omkring, så jeg håber og tror det er ok at jeg nu osse bringer et billede af dem. Men rent faktisk skal man spørge og have tilladelse til sådan noget, hvis det skal være helt rigtigt. Sådan juridisk set. Men sådan er der jo så meget.

14 comments on “Møde i skovene

  1. Det ser ud til at have været en skøn tur! Imponerende at Inge turde kravle derop i dem!!
    Røde huse der er blevet grå – det er ikke i orden – det behøver du da ikke at have det dårligt over. Send den ekstra benzin regning til ejeren af huset – de burde advare om den slags!! 😉
    Jeg tænkte nok at du ønskede dig noget nyt udstyr efter en dag med dem.
    Og nu vil jeg straks over og kigge flere billeder.

    • Det var en fin og lærerig dag. Naturligvis en lille smule angstprovokerende at skulle møde nye mennesker, men rammerne var fine – så det var ok.
      Tror måske jeg skal lade være med at ønske mig bedre udstyr, for så længe jeg gør det vil jeg ikke være tilfreds med hvad jeg har. Det tager jo egentlig fine billeder, det er mig der ikke længere vil respektere begrænsningerne 😦
      Håber der kommer lidt billeder ovre hos dem i løbet af et par dage, for jeg tog ikke mange billeder, havde mere travlt med at styre hunden og snakke med dem på skift.

  2. Jamen det er da mine terrængående klatresko.. 🙂 og jeg slap for våde sokker i det flotte moseområde.. som vi helt sikkert vil besøge igen.
    Fedt at det hele faldt i hak, så vi kunne holde et miniblogtræf derovre på åsen.

    • Jeg fik da heller ikke våde sokker, men har jo osse en vis erfaring i at gå på de der brædder – og havde en firbenet forløber der lod mig vide, hvor der var vådt eller tørt. Skriv hvis I planlægger at vende tilbage, så får I lige de præcise koordinater, så I slipper for at vende på skumle skovstier.

      Ja, det var dejligt – og tak 🙂

  3. Det var rigtigt dejligt at møde dig, kæresten og hunden, og du behøver ikke klaske dig selv for at køre forkert, det er vi andre der også gør..;-D ..Det var et rigtigt smuk sted I viste os, også den lille skovsø, skønt at I kender sådanne steder. Flåter fik vi heldigvis ingen af, men jeg fandt dog en på Bumle, som slet ikke var med på turen..Det var heldigt at I var i Sverige samtidig, det var dejligt at få snakket og set dig og dine i den virkelige verden..Jimmi sender også en hilsen…;-D Håber det kan lade sig gøre en anden gang.

    • Du var havnet i mit spamfilter.. men blev genfundet i dag 🙂
      Tak i lige måde og jeg er sikker på at det kan lade sig gøre en anden gang. Vil meget gerne lære din Jimmi lidt mere at kende.. kunne være jeg kunne lokke ham til at vise mig Tropikariet ovre i Helsingborg en dag, for dér kan jeg dælme ikke lokke kæresten ind. Og jeg vil såååå gerne.
      Vi fandt heller ingen flåter på os selv, men hunden havde vist nærmest støvsuget det meste af søderåsen for de små “sataner”.

  4. Der findes ikke bedre vandresko end den slags 😉 Sådanne bjergsko, som en tysker engang døbte dem på de bornholmske klipper, er mit allerbedste fodtøj.
    Dejligt at du følte dig godt tilpas i både det gamle og det nye selskab. Vi har også været så heldige at møde 3 af dem.

    • Det med skoene bliver vi nok ikke lige frem enige om, men det er måske en vanesag 🙂

      Det krævede nu ikke mange hjernevridninger at tage den beslutning at køre “lidt til” og så møde de andre på søderåsen, og det var absolut tiden og turen værd.

      Håber vi er heldige en anden dag også.

  5. Dejlig dag med dejlige mennesker i et dejligt område, kan jeg se. Som jeg lige skrev ovre hos Inge, vil jeg meget gerne have at vide, hvor det område ligger, for det lyder som noget for os også.
    Temmelig fikst gjort med at sætte et forstørret udsnit af et billede ind i samme billede – hvilket software har du brugt til det?

    • Ja, det var en dejlig dag og vi hyggede os ret godt. Hvor området ligger? Op til Lotta på Åsen, fortsæt forbi og drej til højre hvor huset der før var rødt og nu er gråt ligger 😀 Aj, nu skal jeg være sød.
      Vejen ind til mosen er her: 56° 2’29.00″N, 13°11’6.18″Ø.

      Ja, det er fikst. Det er bare lavet i photoshop. Ikke noget fancy i det.

  6. Som Ellen er jeg også interesseret i at vide, hvilken software du har brugt til det gode billede med udsnittet!

    Hvor er det dejligt, at du lod din angst overvinde af nysgerrigheden over at møde nye mennesker: verden er ikke så farlig som den an se ud til at være! Det virker også som om, det er dig dig og kæresten, der har fået blogtræffet til at blive til noget, og nej hvor det glæder mig at læse; du kan mere, end du tror!

    • Det er i photoshop, så det er der ikke noget mystisk i.

      Det er bestemt ikke vores initiativ, det er et arrangement Inge og de andre havde planlagt, og da Inge vidste at vi var i samme område samme dag, spurgte hun om vi ville med. Og det ville vi da gerne. Det er et område vi kender lidt bedre end de gjorde og derfor kunne vi finde (altså med omveje) ned til de bedre gemte naturperler.

      Hvis bare der er tryghed i det, så kan jeg en del. Her var det let overskueligt. Der er de her fire mennesker, jeg kender de to og der kommer ikke andre. Så er det lige til at klare.

  7. Det lyder som en af de dage, man kan gemme i sit indre og leve lidt højt på længe. Det eneste negative, jeg hæfter mig ved, er alle flåterne og kun 1 småkage…

    • Jeg lever højt på sådan en dag rigtigt længe, det kan jeg love dig for. Flåterne er en del af tilværelsen i skovene, så dem vænner man sig til at kigge efter, og oftest finder jeg dem faktisk på hunden inden de har bidt. Scanner nærmest pr automatik pelsen når den går og ser de sorte små trekanter.

      Hun (altså kæresten) tog alle tiders hævn dagen efter og frembragte et stort fad hjemmelavede napoleonshatte, en valnøddekage og et eller andet med ost, som jeg ikke kan lide. Kager mangler vi aldrig her i huset.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

