Min reservebror

Sådan én har jeg faktisk. Og jeg elsker ham højt.

Som nogle måske kan huske jeg har fortalt, var det psykologen der i sin tid fortalte min kæreste om overgrebene i min barndom, fordi jeg ikke selv kunne. Jeg sad ved siden af og kiggede ned i gulvet, studerede mønstrene i hendes rædselsfulde tæppe, mens jeg lyttede på de der fjerne ord, og prøvede at forholde mig til, at det var mig det handlede om. Mig og min bror. Mig og min bror og vores forældre.

Kæresten blev naturligvis vred, ikke særligt overrasket og så sagde hun efter lidt tid noget der gjorde et vist indtryk på både mig og psykologen.

– Du må få min bror som din nye storebror.

Jeg ved faktisk ikke hvor meget eller hvor lidt hun har talt med ham om mig – men tror egentlig at det er en del, da han er hendes allerbedste ven i hele verden. De to har et nært forhold og kan slet ikke undvære hinanden. Og han er ca lige så dejligt et menneske som hun er. Men at få ham som som storebror i stedet for som svoger havde jeg ikke lige regnet med. Forskellen er jo egentlig ikke så stor i betydning, men for mig gør det alverden til forskel. Den bror jeg aldrig har haft var der pludselig, de søskende jeg ikke kender til at have, var tilbage. Bliver altid lidt trist når jeg hører venner fortælle om deres oplevelser med deres søstre eller brødre – hvor må det være rart at have sådan nogle, der har kendt én hele livet, har delt de samme oplevelser med som børn og alt det andet. Og så stod jeg med en bror, jeg var bange for, som jeg ikke ville se eller opleve noget som helst mere med. Og følte mig faktisk temmelig alene i verden, bortset fra mine forældre, velvidende, at når de var væk var jeg de facto familieløs.

Og så fik jeg den her bonus/reservebror. Det er klart at han ikke kan erstatte den ægte vare med de fælles historier fra barndom og sådan noget – men i dagligdagen er han min nærmeste familie, en bror. En der altid gerne vil være sammen med mig/os.

Han er en af mine allerbedste venner i dag og jeg kunne slet ikke forestille mig livet uden ham.

Selvom det også kan være stærkt irriterende, når man møder hans specielle forhold til tid og aftaler, når han falder i søvn i sofaen midt i en samtale pga håbløse arbejdstider eller når han bliver useriøs i sit liv.

Han er simpelthen lige så særlig som kæresten er, lige så sød, lige så kærlig og omsorgsfuld. Selv vores hund, der ikke normalt bryder sig om mænd, putter sig ind til ham.

Og i dag kommer han ud på landet og besøger os. Kæresten er gået i gang med bageriet, jeg skal fixe lidt med drillebilen, der skal have en ny forlygte (spydige kommentarer desangående bliver slettet, markeret som spam og andet meget forfærdeligt .. ), og det skal han lige hjælpe os med. Ganske som han plejer, for vi er altså ikke særlige handy-agtige med de biler, udover de små sædvanlige ting.

Og så skal vi ud og køre en tur og finde noget fin natur at picnic´e i.

Og prøve at lægge planer for en flytning vi ikke kender datoen på, men vi ved dog én ting. Brormand kører bilen hvad enten det bliver en stor varevogn eller om vi klarer os med biler og trailer. Han er nemlig smaddergo til at køre sådanne ind af små stræder og stier, gennem porte og andet godt. Og det bliver nødvendigt denne gang.

Jeg har ham i mit liv som en selvfølge – og det er helt selvfølgeligt at han som brormand naturligvis hjælper os når vi mangler hænder til en flytning, til at lave en bil og alle de andre ting man normalt bruger sin storebror til. Det vigtigste for mig er dog følelsen af at have en bror jeg ikke skal være bange for vil gøre mig noget, en bror der aldrig kunne finde på at ydmyge mig og en der vil være ked af at såre mig. Han passer godt på mig. Lige så godt som på sin søster.

Vi er heldige med ham – og han er egentlig osse heldig med os.

12 comments on “Min reservebror

  1. Jeg er lidt indelukket i dag, men det gav anledning til glæde at læse dit indlæg. Jeg synes kun, at det er skønt, at I kan dele bror. Jeg håber, at I får en rigtig god dag – alle 3.

    • Følger med på din blog, så jeg kan sagtens forstå at du kan være indesluttet og det er altså helt ok.

      Vi har haft en skøn dag sammen. Nød samværet i fuldeste drag.

  2. Hvor er det skønt at din kæreste vil dele sin bror med dig, og at han synes det er helt fint med en ekstra søster, sørme også bare dejligt at han kan gå lidt til hånde med det I ikke selv kan klare…Håber I har haft en dejlig dag sammen…;-D

    • Ja, det var dejligt og lidt overraskende. Naturligvis kendte jeg ham og holdt af ham, men at se ham som en bror og lære hvad det vil sige var alligevel en lidt ny oplevelse for mig. Vi havde en rigtig fin dag sammen.

  3. Man siger jo, at man ikke selv kan vælge sin familie, kun sine venner. Det modbeviser du så lige her – og en familie, man selv har haft mulighed for at have haft indflydelse på valget af, kan kun være den perfekte familierelation.
    At du oven i købet kan bære over med de lidt negative sider, gør bare, at det virker så meget mere ægte og dybfølt. Tillykke med din tilvalgte bror 🙂

    • Ja, det siger man men jeg har jo egentlig ikke selv valgt ham, altså svoger-broren, han kom lidt med i købet. Men jeg har valgt at se ham som min bror også. Og han omtaler os som søstrene. Bare dejligt at kæresten vil dele det med mig også. For det er egentlig svært at være uden søskende, når man nu ved at der egentlig burde være én. Men ham har jeg valgt fra – og reservebroren til. Uanset hans til tider irriterende sider og ideer.

  4. Ih en dejlig historie! Hvor er du/I heldige. Det tror jeg altså ikke, sker ret tit. En ting er at have et okay-okay forhold til sin svoger, noget helt andet er at få det så godt med ham, at han kan blive reserve-bror. Jeg siger også tillykke med din tilvalgte bror 🙂

    • Tak 🙂
      Jeg føler mig ganske privilegeret med ham fordi han er så fint et menneske. Nu ved jeg jo af gode grunde heller ikke hvordan man normalt har det med svogre og svigerinder, da jeg jo ikke rigtigt har nogen af dem eller har haft det.

  5. Det er da en helt fantastisk historie om din nye storebror – sådan en ville jeg ønske at jeg havde. Også jeg er de facto famililøs bortset fra en 13 år yngre halvbror, som jeg ikke har nogen kontakt med, da vi slet ikke er samme typer. Han er typen der samler på Naziting som han køber på nettet, han er i hjemmeværnet og temmelig kortklippet – slet ikke min type.

    Nå men var din bror det skulle handle om – ikke min. Jeg kan godt forstå, at du er glad for ham; hvor er det pænt af din kæreste, at hun sådan vil dele ham med dig, men hvorfor ikke, når I nu i forvejen deler seng og bord.

    • Det må også gerne handle om dig, Hanne. Det er jo din reaktion på det jeg fortæller, og det er væsentligt for mig, osse.
      Din halvbror lyder som en lidt ubehagelig type som jeg godt kan forstå du ikke rigtigt kan bruge til noget i dit liv. Sådan en ville jeg nok osse undgå hvis jeg kunne. Det er sært at hele verden er sat op i familieenheder, når man så kan føle sig familieløs, men der er heldigvis så mange af os at vi kan lave nogle andre enheder, der er lige så gode.

      Vi deler alt, men netop hendes bror er hendes allernærmeste familie og ven. Og selvom man har et tæt parforhold tror jeg også at der er ting man skal have mere for sig selv end sammen. Derfor er jeg så glad for at hun lukkede mig ind i den der relation, for jeg havde ikke helt forventet det.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

