Sommertravlhed

Ind i mellem er det dælme en fordel ikke at optræde med navn og billede på sin blog. Giver mig en herlig mulighed for at pive lidt over jobbet uden, at det får alvorlige konsekvenser for nogen. Men så kommer jeg da af med det.

Jeg glædede mig sådan over udsigten til et forår med fridage ca hver anden uge, hvor der ville blive lidt roligere. Men sådan gik det altså bare ikke.

Nu står vi med en flytning også. Suk.

Men altså det der job. Jeg arbejder sådan ca 32-35 timer om ugen. Ikke helt fuld tid, men det er alt rigeligt til mit temperament og min mentale habitus. Og burde jo egentlig nok skrue lidt mere ned end det. Men det giver altså en gennemsnitlig arbejdsdag på ca 6½ time, og når det kan være anstrengende og koncentreret så er det altså nok. Alt nok. Og så alle de her helligdage – men altså – jobbet og opgaverne er der jo alligevel, så nu har jeg arbejdsuger på 32-35 timer, blot fordelt på 4 dage i stedet. Og det gør altså dælens til forskel. Tallet er baseret på, at der ikke er sygdom i afdelingen, for så bliver det jo endnu højere, da opgaverne stadigvæk skal løses. I de ugenumre de er bestemt til. Hverken mere eller mindre. Desuagtet ugernes antal arbejdsdage. Deadlines skal holdes, da vi jo ellers får en bod, der skal afregnes. Eller dvs firmaet får en bod. Ikke vi.

Så jeg er træt og småslidt. Og det gik så lidt ud over chefen, hvor jeg i øvrigt benyttede lejligheden til at påpege, at der heller ikke var sat dato på den der medarbejdersamtale.

Behøver jeg gå i detaljer med eksplosionen, der mødte mig? I et godt og vel 30 gr varmt kontor? Uha, men jeg fandt da ud af, at vi var håbløst underbemandede og at der altså ikke var tid til at pille os fra enkeltvis. Og at der i øvrigt heller ikke var tid til sygdom, for der var ikke nok med hoveder til at løse opgaverne i forvejen og endelig at hun(chefen) havde et allerhelvedes besvær med at få enderne til at nå sammen i forvejen. Må indrømme at jeg rystede afværgende på hænderne og luskede ud af kontoret igen. Tilbage på pinden.

Naturligvis får vi et par afløsere til sommerferien, men ikke flere end at det lige “skraver sammen”, hvilket altså betyder at med et gennemsnitligt sygefravær kan jeg se frem til arbejdsdage på ca 8 timer eller derover – sådan ca fra nu til aug. Suk. Øv.

Og så er der jo lige den der flytning.

Og så er der jo lige den der varme.

… og alt det andet …

Endte med at jeg måtte ud og losse til et traktorhjul. Hårdt og brutalt, for jeg synes sgisme ikke det er min fejl at vi er underbemandede. Og jeg synes egentlig også at jeg gør alt hvad jeg kan for at være med til at løse problemet, men synes måske ikke lige jeg får det ud af det som jeg gerne ville, og så kan det jo næsten være lige meget.

Chefen kom ud og lossede til det samme traktorhjul, tog en slurk koldt vand og hviskede mig i øret, at det var fra toppen der var sat prop i ansættelserne nu, og at hun var lige så frustreret som os, fordi det var hende, der fik balladen når opgaverne ikke blev løst til tiden og når vi blev vrangvillige, ikke ville arbejde mere og bare ønskede at komme hjem. Jeg har nu ikke ondt af hende, for det er dét hun får sin noget bedre løn for. Det fortalte jeg hende i vendinger, der måske nok kunne have været lidt mere diplomatiske (men husk lige på varmen, trætheden og alt det andet) og så faldt der atter brænde ned. I ganske store mængder. Og jeg blev faktisk ret ked af det og frustreret. Synes jo lissom, at hun vidste hvad hun gik indtil, da hun valgte at ansætte mig.

Det var i torsdags.

Fredag fik jeg et knus og en undskyldning og nogle ord om, at hun jo glemte min baggrund når jeg kørte så godt. Men ingen dato på samtale. Når den kommer må jeg nok finde de bare lidt mere diplomatiske vendinger frem, men det er måske lidt lettere for det skal vel foregå til efteråret eller sådan noget.

Der er det heller ikke så varmt.

Og vi er nok flyttet.

… og alt det andet …

~**~
Tænkepause – nej, jeg var ikke kommet hertil hvor jeg er i dag hvis jeg havde været konfliktsky, så jeg spørger hende igen om nogle dage. Altså om den dato.

Mon kontoret så også bliver inddraget som hjelmpåbud-zone – det må tiden vise.

af overleveren Skrevet i Nutidigt med emneordet

8 comments on “Sommertravlhed

  1. Det er fedt med fridage, men når man alligevel skal nå det samme på på 3 – 4 dage som på en uge, så er det fa… hårdt, og frustrationerne stiger hele vejen rundt.

    Selvfølgelig skal du ikke have ondt af hende, men jeg synes alligevel du skal tage det fra den positive vinkel, at hun deler sine frustrationer med dig. Hun kunne jo ha’ valgt at tie..

    Hvis jeg beholder de positive briller på her, så synes jeg du skal rose dig selv rigtig meget, for at performe så godt, så hun glemmer din baggrund. Mit bud er, at du ikke behøver at have de store betænkeligheder ved den samtale. Hun har ansat dig på trods, og du gør det jo skide godt. 🙂

    • Ja det er fedt, men sådan som det ser ud lige nu kan det jo egentlig være lige meget, og jeg kan kun glæde mig over at der kun er én fridag tilbage (udover pinsen). Og så bliver det jo hverdag igen. Frustrationerne flyver lavt på arbejde i øjeblikket og de fleste er lidt småsure over situationen.

      Jeg tager det i høj grad som et klap på skulderen, at hun faktisk glemmer min baggrund og giver mig samme behandling som de andre. Men det ændrer jo ikke på at jeg nok egentlig er lidt mere hudløs.

  2. Det lyder som om både du og din chef har temperament og så skal det jo slå gnister engang imellem – især når det er så varmt, som det er. Det lyder dog som om, du kom rimeligt ud af det.

    Og nej det er ikke din fejl endsige dit problem, at I er underbemandede – men jeg kan godt se, at det alligevel bliver det, når opgaverne skal løses uanset hvor mange/få I er.

    Det er et evigt dilemma på en arbejdsplads, og der er altså grænser for, hvor meget man kan skrue produktiviteten op.

    Håber du alligevel kan nyde pinsedagene!

    PS: Hvad arbejder du egentlig med?

    • Det har vi i allerhøjeste grad, men når temperamentsudladningerne kommer skal jeg huske at det er hende der har ansat mig, hende der sætter min løn og hende der fyrer mig – så vi er ikke i en lige kamp på temperamenter. Men jeg ved dog én ting – hun kan li mig og hun er i et afhængighedsforhold til mig fordi det er vigtigt for hende at have ansatte, der kan det jeg kan – jeg er lidt i min egen niche i hendes afdeling. En problemknuser.

      Det holder jo ikke i længden at vi bliver presset så hårdt og ikke kan holde produktiviteten ved sygdom.. for så kommer der jo mere sygdom pga stress og nedslidning så de må jo i gang med ansættelserne igen. Problemet er desværre bare at for hver ekstra ansat er der en engangsudskrivning på min. 150.000 kr til oplæring og udstyr – inden vedkommende overhovedet begynder at generere omsætning endsige profit. Så jeg har en vis forståelse for at direktøren er tilbageholdende. Vi har i øvrigt heller ikke plads til flere – sådan rent fysisk… har for få kvm og for få toiletter.

      Det må forresten være lidt absurd for dig at læse, at vi koger rundt på den måde og mangler folk, og du leder.. men du ved jo osse at så simpel er verden bare ikke.

      .. det sidste må du forstå at jeg holder for mig selv da det kan give ledetråde til hvor jeg er ..

      • Det er godt at du har din niche!

        Det lyder lidt som om, I er lidt inde på en gal glidebane mht. til produktivitetspresset og risikoen for sygdom mv. De to ting vil jo aldrig kunne gå op i en højere enhed.

        Ja – jeg kan selvfølgelig godt forstå, at du ikke vil fortælle hvad du arbejder med!

        • Det er lidt indviklet mht situationen på arbejde, men den kan du altid høre om hvis vi en dag mødes. Men jeg har en vis forståelse for ledelsens prioritering.

          Vil bare have lov til at synes at det er lidt hårdt.

  3. Åh, hvor har vi hørt det hele før: Toppen presser bunden nedad – ‘ikke råd’ – ‘krisetider’ – ‘ingen lønforhøjelser’ – ‘salget går ikke som forventet’. Men ledelsen får sjovt nok altid en fed bonus – og din nærmeste leder sandsynligvis også. Hos os går det strygende i 11 måneder om året; huhej, hvor vi kan og hvor det går og hvor er vi alle dygtige, men op til den måned, hvor der er løndiktat, er der ingen ende på alle elendighederne, de strenge tider og trængslerne, der ligger til grund for de næsten ikke-eksisterende lønstigninger … Jeg er ikke rød, og jeg under bestemt de ansvarshavende og megetarbejdende deres megastore lønninger, men jeg gider ikke hykleri!
    Jeg er også meget glad for min chef, men jeg glæder mig til snart at skulle stoppe, for ovennævnte beskrevne bliver værre år for år – og det går faktisk ret godt for firmaet.
    Der er heller ingen (jo, der er to …) på mit arbejde der ved, at jeg blogger – jeg har tænkt mig at fortælle det på min sidste dag på jobbet.
    Jeg håber du står det igennem frem til august – der er altså ikke meget fidus ved nedsat arbejdstid på kontrakten og lønsedlen, når du alligevel arbejder fuldtids.

    • Ja, det er vist en ret klassisk situation. Lorten glider altid nedad. Og de nederste i hierarkiet er dem der må ud og vaske det af skuldrene.

      Er bestemt heller ikke misundelig på deres lønninger og deres job-beskrivelser. Ved at det de gør kunne jeg ikke, så det er fint nok. Men bliver altså irriteret når vi ikke får ordentlige forhold til at løse vores job. Og ved at det kommer til at koste på sygdomskontoen senere. Så det er lidt kortsigtet. Men forstår altså baggrunden for det.

      Får heldigvis timeløn, så jeg får jo løn for det jeg gør – men det var bare ikke lige det jeg havde regnet med, da jeg startede. Og spørgsmålet er hvor mange uger jeg kan lade mig presse så hårdt uden at knække. Men jeg skal nu nok klare det, er bare sådan lidt træt på forhånd over udsigten til at det bliver så hårdt. Men der ligger jo 3 ugers ferie derude og venter på os. Og der vil vi absolut ikke tænke på arbejde. Kun ferie og flytning.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

