Hold hovedet koldt

Det er vist ingen hemmelighed, at jeg har et fysisk krævende job, og at de sidste par dage med temperaturer på den forkerte side af 30 gr. har gjort det til lidt af en udfordring at holde sig igang. En betingelse for at det kan lade sig gøre er vand; rigtigt meget vand. Og ikke bare i håret.

Der skal drikkes en masse, hvilket vil sige mellem to og tre liter om dagen og jeg har derfor eksperimenteret med forskellige drikkedunke.
Man bør jo, som det sikkert er bekendt, ikke genbruge diverse flasker så særlig dunk, og det vil i første omgang sige den såkaldte “den sunde dunk” måtte anskaffes på det lokale apotek – den blå. Den fungerer fint og er som navnet antyder ikke fuld af sære stoffer som bliver afgivet ud i vandet i en stadig og garanteret kræftfremkaldende strøm.

dunk_1

Men den er jo ikke tæt hvis den ligger ned – eller havner i bunden af en taske en dag man har lidt travlt. Og man føler det som en langsom tandudtrækning af fortænder, hvis man prøver at åbne tuden med dem. At åbne den med fingerspidserne fungerer fint, men det kræver begge hænder. Det dur altså ikke altid bag et rat.

Og iøvrigt er min arbejdsplads mildest talt ikke særlig ren og håndtering af sådan en drikketud med hænderne er ca det samme som at stikke fingrene i munden, og det er små-sundhedsfarligt. Så det gør jeg bare ikke.

Ny dunk anskaffes, og denne gang i den seriøsere afdeling. Nalgene (den orange) On The Fly. Naturligvis i tilsvarende ikke kræftfremkaldende plastik, den tåler opvaskemaskine (hey kæreste.. jeg har jo snart fødselsdag.. hoppe-loppe-vinke) og så kan den åbnes med én hånd. Passer i bilernes kopholder og i cykelditto (som om det burde være interessant for mig – er jo i besiddelse af et underliv, der ikke er cykelsaddel kompatibelt ). Og så kan den altså noget næsten magisk med at holde vandet koldt. Jeg forstår ikke hvordan eller hvorfor, men det tager altså bare længere tid inden indholdet bliver til noget man retteligt burde putte et thebrev i.

Men varmt – det bliver vandet altså. Det vender jeg lige tilbage til. Har nemlig leget Georg Gearløs.

Men det jeg er allergladest for er at den kan holde tæt, og at den faktisk kan betjenes med en hånd – uden overhovedet at røre ved drikketuden. Og at den tud i øvrigt bliver forseglet af låget og låst med en lille metalbøjle. Det er altså rigtigt smart tænkt. Det er bestemt også et plus at den kan fyldes uden at skulle skrue noget af. .

dunk_2

Så var der lige det der med at holde vandet koldt i over 30 grader. Den gør hvad den kan, men må jo altså give op efter en times tid i direkte sol.

Så nu har min drikkedunk fået en hat. Lavet af en gammel solskærm fra en bil, lidt tape og en saks. Og det virker.

Ikke særligt fint, men funktionen er ok. Nu kan den stå i solen igen uden at blive til thevand.

dunk_3

Og nu vi er ved job – blev i dag opfordret til at stille op som sikkerhedsrepræsentant. Fordi jeg var så “stærk” og “så god med mennesker”. Jow tak. Den tænker vi så lige lidt over.

16 comments on “Hold hovedet koldt

  1. Smart drikkedims og smart termopåfund.
    Jeg genbruger rask væk vandflasker – tænker, at det må være overdrevet, at der frigives så meget fra dem – findes der tal på det? Hvorfor må man overhovedet proppe vand i dem i første omgang og lade det stå i flere måneder, inden indholdet drikkes? Der må da virkelig kunne nå at blive afgivet noget på den tid? Jeg har bare altid en flaske til bilturen hjem – på arbejdet drikkes frisktappet vand.

    • Den er nemlig rigtig smart og absolut pengene værd.

      Det er ikke overdrevet – materialet nogle af dem er lavet af er ikke egnet til at genbruge da de efter blot få påfyldninger begynder at udskille nogle stoffer der ikke er så gode (hormonforstyrrende) og så er de ikke nemme at vaske. Læs evt selv her hvad problemet er: engangsflasker er bakteriebomber

  2. Det der med vandflasker og drikkedunke ernoget af et cirkus. Pigebarnet har haft en af de sunde – og har konstateret, ganske som du, at den er bare ikke tæt, når den ikke står lodret. Ikke så smart i en skoletaske. Så er der alle de almindelige (soda.)vandsflasker, som man ikke ‘må’ genbruge. Måske man skulle overveje sådan en Nalgene, men den er åbenbart rimeligt dyr?

    Der er da både flot og sejt, at nogen synes, du skal være sikkerhedsrepræsentant 🙂

    • Den sunde drikkedunk koster ml 70 og 100 kr alt efter størrelse – jeg gav 99 for min nalgene i en friluftsland butik – og de har i øvrigt også modellen til børn hvor der er et sjovere motiv. Så dyrere er den altså ikke. Det kan godt forbløffe mig at folk køber noget der ikke er godt nok fordi de tror de rigtigt gode produkter er hundedyre – men det er de altså ikke altid. Man skal bare finde dem.

      Ja, og jeg kunne ikke lade være med at smågrine lidt af det. Tror dog ikke lige det bliver aktuelt med mig i den position.

  3. Tillykke med opfordringen til at blive sikkerhedsrepræsentant – det er da rigtig flot, og det især med de begrundelser, der er blevet givet.

    Jeg var slet ikke klar over at man ikke ‘må’ genbruge flaskerne fra købevand, men jeg kan forstå, at der er risiko for, at de afgiver skadelige stoffer. Dog vil jeg som Ellen godt stille spørgsmålstegn ved, hvorfor man så overhovedet må sælge vand i dem?

    Smart termohylster du har lavet – i sær når det også virker:-)

    • Det må man fordi kravene til kildevand er betydeligt lettere end det til almindeligt postevand. De er lavet af et materiale der med tiden (dvs efter nogle gange) udskiller nogle skadelige stoffer, og så er de møgsvære at vaske rigtigt. Se evt link jeg gav Ellen.

      Jeg forstår ikke at man ikke bruger den “hund” på at få noget der fungerer og som er fri for alle de stoffer og som kan vaskes. Mine krav på en dunk er så lidt særlige da jeg er nødt til at tænke almindelig hygiejne ind i det også.. derfor blev nalgene flasken min bedste løsning. Men det gælder jo altså ikke bare mig – det er jo fornuftigt nok for alle. Mine arbejdsomgivelser er bare lidt mere “giftige” end de flestes.

      Billigt termohylster – jeg tror jeg skulle give en del for noget tilsvarende i en forretning 🙂

      Det er flot nok, men det er jo en opfordring givet på helt forkerte forudsætninger. Af en anden chef der ikke kender til min baggrund. Og som ikke ved at jeg bare er en syg der er utroligt god til at lade som om jeg er rask. En velbehandlet psykisk syg i en rask verden.

  4. Det kunne være man skulle finde sådan en drikkedunk også købe en til Naja, og et termohylster må jeg også have da jeg om sommeren altid har vand med i bilen…Navnet på dunken er hermed noteret ned!..Tak ;-D

    • Du kan da kigge forbi en friluftsbutik og kigge på dem.. tror de fleste fører Nalgene flasker, da det er sådan ca dét mærke man bruger og producenten er en gigant i forhold til andre.

      Termodimsen må du vist selv producere, men jeg lavede min med enkle midler på ca 5 minutter så det er vist ikke det store problem.

  5. Det er en smart drikkedunk du har fundet der, vi smider vandflasker i fryseren her om sommeren, inden vi tager på f.eks. golfbanen, så har vi også koldt vand til de sidste huller på banen.. 🙂

    • Det er så heller ikke det bedste rent sundhedsmæssigt – flaskerne er ikke beregnet til at blive frosset ned og udskiller stoffer i vandet i processen. Men jeg forstår tanken 🙂

      Og når det sidste kolde vand er drukket så er det andre drikkevarer der nydes – ikke 🙂

  6. Jeg må indrømme, at der også bliver hældt vand på flaskerne igen og igen. Jeg får bare drukket mere, når flasken står på mit bord, end når jeg skal rende og fylde glasset den ene gang efter den anden. men jeg kan da godt se, at jeg skal overveje, hvad jeg gør i forhold til husets skolesøgende.
    Tillykke med opfordringen. Det er da et skulderklap af de bedre.

    • Det er ikke så smart.. de bliver kræftfremkaldende og stofferne er hormonforstyrrende – så få dig da en rigtig flaske, der faktisk kan vaskes ordentligt 🙂
      Det er et rigtigt godt skulderklap og det er jeg glad for, men jeg tror ikke at jeg gør det.

  7. Se, det var smart.. Jeg har også lige et godt råd: Jeg synes det er svært, at drikke så meget vand, som man skal når der er sommer.. Men så laver jeg citronvand i stedet for og så bliver det lige pludselig rigtig nemt at drikke.. Ja, ikke ligefrem en opfindelse, men det virker.. (:

    • Det har jeg også gjort tit, men så meget citron er ikke helt godt for tandsættet 🙂 Så nu nøjes jeg med rent, koldt vand.
      Og termodimsen virker over al forventning. Har nu i tre dage holdt vandet fra koldt til køligt på trods af placering i solen.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

