Dilemma

Efter den dokumentar om Lisbeth Zornig Andersens barndom er der opstået en del debat. For det første er der atter sat fokus på det tema om forældelsesfristerne for anmeldelse af misbrug, incest og andre sexuelle krænkelser. Politikerne kan jo ikke sidde sådan noget overhørigt, og det eneste jeg vil håbe og udtrykke i den forbindelse er, at de tænker sig rigtigt godt om, og ikke bare forlænger hovedløst, fordi det lige er oppe i tiden. Sender her en venlig tanke til knivloven, der bestemt ikke var godt lov-arbejde. Hvad jeg mener om det har jeg udtrykt andetsteds, men en anden debat er kommet med i kølvandet.

Hendes dobbeltrolle som offer, barn, mor og som formand for børnerådet. Et andet medlem af børnerådet har i Politikens debatsektion rejst spørgsmålet om hun bruger sin position i børnerådet og den offentlige debat, som løftestang for sin egen sag.

Det er i min verden glasklart, at når man sætter et ikke fagligt menneske med de kendte erfaringer hun har fra egen barndom, så må man også anerkende at de erfaringer er med i hendes bagage når hun udtaler sig. Hun er jo netop ikke et fagmenneske som sådan. Problemet opstår så når hun lader sig portrættere i sådan en dokumentar, som alle ser, alle har en mening om og politikerne lader sig påvirke af.

Han rejser derfor spørgsmålet om ikke hun udvander børnerådets arbejde ved at sætte så meget fokus på sig selv og sin egen sag. Børnerådet skal jo beskæftige sig med alt muligt andet også. Forhold på skoler og institutioner, i hjemmene osv osv.

Jeg synes debatten om det er fuldt berettiget, men må jo osse tænke at hvis man ikke kan acceptere en ikke-fagpersons indgangsvinkel til tingene, så er det jo nok dybest set en fejl at sætte hende i formandsstolen.

Jeg mener at den udsendelse var vigtig, men at den var generelt vigtig. Og jeg håber at medierne vil holde op med at beskæftige sig med den konkrete sag og se mere generelt på tingene. Og jeg håber at fokus ikke bliver flyttet til hendes person, så hun ikke kan tale om andet og bliver spurgt om andet. Og endelig mener jeg at de synspunkter, der bliver rejst i det debatindlæg er væsentlige, selvom jeg jo ikke lige mener, at han kan dømme Lisbeths handlinger efter psykologens arbejdsmetoder. Hun er jo netop ikke psykolog. Der er lidt “hertil min verden går” i stedet for “herfra”, i hans ord. En lille bitte smule fagarrogance, der kommer til at overskygge de i øvrigt væsentlige spørgsmål. Gør han sig dermed skyldig i nøjagtigt de samme ting? Tjaeh. Det synes jeg faktisk.

2 comments on “Dilemma

  1. Ja det synes jeg også! Det er på kanten til at antyde, at Zornig Andersen er en slags “linselus”.
    Jeg synes ikke, at mennesker der har været udsat for overgreb, eller andre onde oplevelser skal lade sig feje ind under gulvtæppet, det er jo noget der er foregået i det land vi alle lever i.
    Jeg mener heller ikke, at de få mennesker der magter at træde frem og fortælle om deres oplevelser, kan gøres ansvarlige for at debatten af og til løber af sporet, det er noget politikere, journalister og alle os andre har ansvaret for.

    • Glemte helt at byde dig velkommen til bloggen 🙂 Men bedre sent end aldrig håber jeg.

      Mit dilemma er jo at jeg synes de rejste spørgsmål er ganske væsentlige generelt, men at det stadig er et underlødigt angreb på børnerådets formand, der sker her. Tror ikke hun har noget ønske om at hendes egen sag skulle overtage fokus, og jeg må blot håbe at hun får den mediestorm under kontrol så vi atter kan se det store generelle billede igen. Forskellen på hende og de andre der står offentligt frem er dog at hun har en dobbeltrolle og derfor må jeg forvente at hun prøver at få debatten tilbage på sporet igen. Men ser altså ikke noget problem i den dobbeltrolle som offer/bruger på den ene side og børnerådets formand på den anden. Men visse fagpersoner har åbenbart et problem med det.

      Men ingen skal beskylde hende for små skjulte dagsordner – hendes baggrund har været kendt fra begyndelsen, og når hun går i tv med den er den jo “kendt stof”.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

