Den var engang et træ

Engang i fortiden var de træer ifølge palæobotanikken, men i dag er de bare nogle lidt særlige planter, de der bregner. Aller-særligst er de her i foråret lige når de folder sig ud. Så laver de de her bregne-kugler, der er lysegrønne og fulde af små detaljer, som man kun kan se hvis man kigger rigtigt godt efter.

Det er dog let at se – at det her, det hører vist til i en lidt anden af jordens tidsperioder. De er i allerhøjeste grad en lille hilsen fra fortiden.

Og om bare en måned har de dækket den lille dalsænkning i skovbunden med et kraftigt grønt dække af planter, som man overhovedet ikke har lyst til at bevæge sig ind mellem, og da slet ikke iført shorts og sandaler. Der kan jo gemme sig hvad som helst under alt det grønne.

bregne_1bregne_2

9 comments on “Den var engang et træ

  1. Uf ja – lidt ligesom når man skal forcere hvad mine unger kalder “salat” i vandkanten for at nå ud til der hvor der er sandbund.
    Men det er køøønt at se på! Jeg nyder alle de der små forårstegn og glæder mig til at det hele er klart og foråret er pakket ud når vi kommer!

    • Og I ankommer snart. Der er jo slet ikke så længe til mere. Foråret er skønt, også på øen, selvom jeg jo godt ved at I nok er ganske godt vant med de blomstrende æbletræer (er der ikke noget med at sådanne blomstrer? er ca lige så ignorant overfor planter og træer som du er overfor fugle).

      Salat er et ganske godt udtryk omend en smule misvisende 🙂

  2. De er så finurlige her i foråret og flotte midt på sommeren, vi har også en masse af dem i Åmosen, men jeg skulle heller ikke nyde noget med bare ben i sandaler…;-D

    • Første gang jeg så dem i den form vidste jeg ikke hvad det var – men tog bare en massse billeder af de der små kugler og synes de var sjove. Det var først, da jeg kom hjem og kiggede billeder at det gik op for mig, at det var bregner. Ved jo ikke så meget om det der botanik-halløj.

  3. Jeg kan godt lide bregner, men kan sagtens dy mig for at gå med bare ben i en skov af dem.. Vi harmange bregner i skoven hinsidan, som regel lader jeg dem være, men nogle få stederpå grunden forsøger jeg at slippe af med dem.. Uden det store held.

    • Jeg kan ikke så godt lide dem – men synes bare de er lidt skægge her om foråret.

      De har været her siden fortiden i stort tal så din lille krig med nogle få planter på jeres grund har formentlig ikke den store afskrækkende effekt. Men god fornøjelse med dine fortsatte bestræbelser.

    • Jaaa. Jeg venter og længes osse alt hvad jeg kan. Elsker det særlige varme lys på forårsaftenerne. Sidder og kigger ud på det lige nu hvor tordenskyerne trækker forbi.

      • Kender det godt.. Sidder også og kigger ud af vinduet.. Ikke noget torden her og næsten ingen skyer på himlen.. Glæder mig til jeg kan komme til stranden og bade.. Det bliver så godt.. (:

Har du kommentarer eller spørgsmål:

