Nedtur/retur

Første arbejdsdag efter miniferie i eget hjem er nu overstået, og det gik ikke helt så forfærdeligt som frygtet. Har ikke slået nogen i gulvet, har ikke råbt af hverken chefen eller overchefen og har på alle måder bare passet det job, jeg er ansat til at passe, uden upassende opførsel på nogen måder. Så nu sidder jeg og småfeder den foran pc´en herhjemme mens hunden har indtaget sin udsigtsplads så den kan kigge efter kæresten, der har lidt længere arbejdsdag end mig.

Havde en lille snak med lægen i dag i telefonen og vi (dvs sådan ca hende og jeg godkendte) besluttede at sætte min medicindosis op til normaldosis. Ca dobbelt-op. Og jeg rammer dermed den dosis, det var så forbandet svært at komme ud af. Det er et lidt større skridt jeg skal tage her, en beslutning, som jeg ved bliver møgsvær at omgøre. Men ved desværre også at det faktisk virker og derfor accepterer jeg lægens forslag om at gå et trin op. Forslaget er jo stillet på baggrund af mine oplysninger om hvordan jeg har det og hvordan tingene fungerer for mig. Håber, at hun er den kloge af os i den sammenhæng.

Det er svært at blive ved med at lade som om man er rask, når man får så meget medicin. Og jeg tror, at det er dér selvforståelsen ramler lidt sammen for mig – har jo ellers været så god til det der; at være en syg der var god til at lade som om jeg var rask. Det ved jeg så nu, at jeg nok ikke lige er. Og det ved kæresten. Resten af familien ved det ikke, og skal heller ikke vide det. Orker ikke deres hensynshelvede og små spørgsmål som jeg ikke kan svare på uden at blive voldsomt vred og sige en masse ting om min bror og mit liv og dermed ødelægge det sidste jeg har af familierelationer. Har mange tanker i øjeblikket om forholdet til familien og min bror. Skriver lidt om det ind i mellem, men tør for en sjælden gangs skyld ikke rigtigt publicere det – er bange for at trætte jer med sære traumer. Men det kommer nok ud en dag alligevel, og så kan I jo lade være med at læse det.

Skal nok advare behørigt.

Men overfor familien og de nære holder vi det for os selv at jeg er på nedtur igen.

Nedturen bliver desværre ikke mindre af min viden om at tilskudsmulighederne til psykologbehandling er udtømt og at det dermed vil blive stoppet i “utide”.

17 comments on “Nedtur/retur

  1. Det harmer mig altså på dine vegne, at tilskudsmulighederne for psykologbehandling er løbet tør. Jeg kan ikke lade være at tænke, at der må og skal findes en mulighed et eller andet sted, men jeg ved egentlig godt, at du har undersøgt og kender de muligheder du har.

    Skriv og publicer du bare, du vil opdage, at jeg ikke er så nem hverken at trætte eller jage væk.. 🙂

    • Kan ikke forstå at når man har så stærkt behov for psykologbehandling at man ikke kan finde ud af at bevilge dig ekstratilskud, vores system er sgi nogen gange skruet mærkeligt sammen…Skriv du bare, jeg bliver heller ikke skræmt væk, det er bare ikke sikkert jeg kommenterer for nogle gange mangler jeg ord, altså sådan at få dem sat rigtigt sammen…

      • Ja, systemet kan være lidt pudsigt ind i mellem, men det har nogle alvorlige konsekvenser. Men der skal jo prioriteres, og samfundet vil tilsyneladende hellere udbetale sygedagpenge/kontanthjælp/førtidspension end at støtte de behandlinger der faktisk virker. At det så ville være billigere i mit tilfælde, det kan de jo ikke lave alle reglerne om af.

        Tak for at du heller ikke lader dig skræmme. Ord kan være svære at sætte rigtigt sammen i visse tilfælde, det kan jeg også godt skrive under på.

    • Tror jeg er ude over harmestadiet, men kan selvfølgelig undre mig over prioriteringerne. Også selvom jeg jo godt ved at sådan ser den store verden slet ikke ud, og at der ikke kan laves regler og ordninger for alt. Men man skulle næsten tro at samfundet hellere vil udbetale sygedagpenge end at behandle.

      Og det tror jeg nu nok at jeg har opdaget…

  2. Fint, at din første efter-ferie dag på arbejde gik over forventning!

    Har det meget som Inge og Rejen: 1) Harm på systemet og 2) Ret sikker på, at jeg vil blive ved med at læse, hvad du skriver, men 3) Ind i mellem vil jeg givetvis løbe tør for ord.

    Kan man (læs: du) måske nå dertil, at du accepterer, at du ikke er helt rask, men at du fungerer ok, hvis du får medicin. Sådan lidt ligesom, at nogle mennesker altså er nødt til at gå med stok eller skal tage hjertemedicin??

    • Ja og det var bestemt også over min forventning.

      Det er dét jeg arbejder hen imod. En accept af at jeg nok bliver ved med at være syg. Potentielt meget alvorligt syg. Men aktuelt ikke så særligt syg. Nogen helbredelse som sådan er jeg holdt op med at drømme om. Jeg bliver nok aldrig helt normalt fungerende.

      Det er ok at løbe tør for ord – det gør jeg også ind i mellem. Osse når jeg læser med hos andre, så den mekanisme har jeg den største forståelse for.

  3. Det som generer mig mest er at du er ved at have udtømt hjælpemulighederne. Det er så hamrende uretfærdigt. Og jo meget oppe i tiden. Bare din søde læge kunne finde på noget.

    Du ved jeg vil læse med, ganske som jeg plejer!!

    De der piller.. Du har sluppet dem før – du kan naturligvis slippe dem igen. Men du har brug for dem nu fordi der er så meget der er svært at få på plads. Du roder jo op i alt det gamle støv og det svider i øjnene.

    Men jeg kan godt forstå det er en bitter en at sluge.

    • Det generer også mig – netop pga prioriteringerne som jeg har kommenteret i det ovenstående. Om nogen kan komme op med et nyt guldæg, ved jeg ikke. Vi må se hvad der sker.

      Den er rigtig bitter og på alle måder. Men det er rart at blive mindet om at jeg faktisk har smidt dem en gang før, så kan det sikkert lade sig gøre igen. Det må bare ikke ske for tit, for så bliver det lige som at holde op med at ryge… hvis man holder op hver anden måned er der ingen der tager dét alvorligt mere 😀

  4. Hvordan ‘man’ prioriterer, er ikke gennemskueligt for almindelige mennesker. Heller ikke for ualmindelige.
    Men. Altså. Hvis ‘man’ har en velfungerende person, der arbejder og betaler skat, fordi ‘man’ pga. tilskud er medvirkende til, at det kan lade sig gøre, kan jeg simpelthen ikke forstå, at ‘man’ kan finde på at fratage de tilskud og dermed løbe en meget stor risiko for, at ‘man’ skal til at betale for en invalidepension til vedkommende.
    Jeg hverken tror, håber eller siger, at det går så galt for dig, men rent teoretisk er jeg sikker på, at jeg har ret.
    En del af problematikken er vel, at pengene ikke kommer fra den samme kasse.
    Jeg har vist før været lidt inde på det samme, som Fruen i Midten nævner til sidst? 😉

    • Ja, det har du. Og mit rationelle jeg kan sagtens se det på den måde, men når man står i det, så er det lige som om at overblikket ryger. Lidt som at stå i mudder til halsen; så består ens verden af mudder. Men står man på sikker grund kan man se, at det er et mudderhul på 1×1 m.

      Er faktisk lidt rørt over at du – omend indirekte – kalder mig en velfungerende person. Tænker – så har jeg da gjort et eller andet rigtigt i mit fumleliv.

      Tror du har ret mht kassetænkningen i det her spil – for det er to forskellige kasser der er igang. Regionerne og kommunerne og staten, der står lidt på siden og ikke rigtigt kan se det store billede. Men risikoen og muligheden, du nævner der er snublende nær.

  5. Foreningen Hjælp Voldsofre er en mulighed. De hjælper ofre for vold, incest, røveri m.m. med bl.a. midler til terapi. Som udgangspunkt skal det strafbare forhold være anmeldt, hvilket de også er klar over, langt fra er tilfældet i sager om seksuelle overgreb. Derfor opfordrer de alle til at ansøge, da de tager individuelt stilling til hver enkelt ansøgning.

    De har hjulpet mig og andre i mit netværk, og du er velkommen til at skrive, du er blevet henvist af mig. Måske det hjælper – måske det ikke betyder en skid. I hvert fald ved de på kontoret, hvem jeg er og har deltaget ved mit foredrag i Nordjylland.

    Du kan skrive til dem på voldsofre@voldsofre.dk Se også deres hjemmeside http://www.voldsofre.dk

    Sekretariatet har åbent dagligt mellem kl. 9 og 13 på tlf. 86 41 59 00

    Hvis du har spørgsmål til ansøgning m.m., skriver du bare til mig.

    Kh. P

    • Det lyder rigtigt interessant, og jeg er glad for at du har taget dig tid til at skrive så fyldestgørende. Jeg vender tilbage når/hvis det bliver aktuelt. Men godt initiativ den forening har taget der, omend det er jo da lidt af en problemstilling hvis de kræver at alt skal være anmeldt. Det må forhindre en del i at prøve at søge.

  6. Der er også Elisabeth-fonden. De adm. af en advokat i Kbh. Nedenstående er kopieret inde fra min linksamling på smuktliv.dk:

    Elisabeth-fonden
    Jeg har med glæde fået kendskab til Elisabeth-fonden, hvor man kan ansøge om tilskud til psykolog OG/ELLER psykoterapeut-behandling (Terapeuter kræves at modtage supervision).

    Fondens formål er, at yde økonomisk støtte til terapi til voksne, der som følge af seksuelle overgreb (sket mens de var børn eller unge) har behov for terapi, og som ikke selv har økonomisk mulighed for at betale herfor.

    Ansøgning om støtte til længerevarende indsigtsorienteret terapiforløb inden for analytisk psykologi og psykoanalyse, skal have fortrinsret. Det er muligt at få støtte over en årrække til hel eller delvis betaling af et terapiforløb.

    Ansøgnings-skema kan rekvireres ved henvendelse til bente@kahlke.dk . Blot bed Bente om at maile dig ansøgningsskemaet, udfyld det og send det retur til hende med posten.

    Fonden administreres af Advokaterne i Købmagergade. Bente arbejder kun om mandagen, så der kan være lidt svartider på henvendelser. Ca. en gang om måneden, vurderer de og tager stilling til bevillinger.

    Jeg kender en kvinde, der har ansøgt og modtaget 3 x 10.000 kr. til behandling. Håber du kan få glæde af deres generøse tilbud. Da der er tale om ansøgning af en fond, kan jeg ikke garantere dig, at du får godkendt din ansøgning. Men står du i den ulykkelige situation, at du ikke selv har råd til behandling, har du alt at vinde, intet at tabe.

    Lidt mere info om advokat-kontoret:

    Advokatfirmaet Niels Kahlke
    Købmagergade 3, 1150 København K
    Tlf. 3312 2550
    http://www.kahlke.dk/

    OG så er der Jascha-fonden:

    Jascha-fonden
    Jeg kender en, der har ansøgt og modtaget midler til terapi ved Jascha-fonden. På dette link kan du læse mere omkring, hvad du bedes oplyse ved ansøgning http://www.jaschafonden.dk/pages/privat.htm

    Jascha Fonden
    Frederiksværksgade 39
    3400 Hillerød

    Telefon: 70 20 55 99 (telefontid: mandag 10:00 – 12:00 og torsdag 14:00 – 16:00)
    Email: info@jaschafonden.dk

    • Ser spændende ud og jeg vil lige undersøge det lidt nærmere. Burde måske samle dine oplysninger et sted hvor de bliver lidt lettere at finde i fremtiden for andre.

  7. Ja, det ville være en god ide, at samle dem. Jeg overvejer, at lave en kategori på min blog vedrørende økonomisk bistand til terapi. Det er bare med at få udbredt de få muligheder vi voksne ofre har for hjælp.

    Kh. P

Har du kommentarer eller spørgsmål:

