Milde gaver fra Picasa

Picasa har opgraderet deres værktøjskasse betragteligt og det er blevet ganske sjovt at lege med igen. Nu er duotone-billederne også kommet på plads, men det er stadig lidt svært at styre det. Billederne her er et udtryk for leg og pjat og er altså ikke lavet ud fra en eller anden fancy æstetisk betragtning.

Jeg savner naturligvis den præcise, subtile kontrol over farvejustering og hvidbalance, jeg har i photoshop, men dybest set tror jeg faktisk at jeg kunne skifte til picasa. Programmet håndterer i øvrigt mine RAW filer uden problemer. At få styr på picasa indebærer desuden også den fordel, at jeg kan bruge programmet på den herboende iMac uden at skulle betale en mindre formue i licens for photoshop til Mac.

Picasa har mulighed for at vandmærke billederne, side-by-side redigering og en masse forholdsvist irrelevante google plus features. Programmet kan osse lave fine collager nu, hvilket ikke lige er det væsentligste for mig. Men noget der kan være rigtigt fint er dets mulighed for grupperedigering. Det hele – altså bortset fra det med google plus – er noget man kan i photoshop. Det er bare ikke lige så nemt som her.

Jeg tror jeg kommer til at bruge de to på skift – alt efter hvad jeg skal og hvad jeg vil.

foraar_8-001

Originalbilledet

foraar_8_infraroed

Filter med infrarød effekt

foraar_8-duotone

Duotone

IMG_0657

Originalbilledet

foraar_9_sh_bloed_fokus

Sort/hvid med blød fokus

foraar_9-vignet

Blød vignet

trae_3

Originalbillede

trae_3-krydsfremkald

Krydsfremkaldning

trae_3-lomo

Lomo-effekt

14 comments on “Milde gaver fra Picasa

  1. Jeg leger ikke med Picasa fordi jeg har paranoia.. Jeg kan ikke lide at andre skal have mine billeder. Tager jeg fejl?
    Det er ellers flot det picasa kan med billeder!

    • Picasa har flere elementer. Picasa webalbum, hvor der har været lidt halløj med beskyttelse af privatsfæren, picasa billedorganisation og billedredigering. Der er ingen problemer med at bruge redigering og organisationsværktøjerne lokalt på egen pc.
      Og så er det gratis 🙂

  2. Da min gamle Mac afdøde, dvs vi fik liv i den igen men desværre kunne jeg ikke overføre bl.a photoshop til min nye mac så jeg bruger også picasa …

    Men jeg savner nu photoshop … picasa kommer tæt på men der er mange features i photoshop jeg savner 😉

    Skønne motiver forresten 🙂 er især vild med det røde billede

    • Det er det værste med photoshop – har man en licens kan den være vanskelig at flytte. Jeg har en licens til pc, men har alligevel en kopi uden licens kørende. For min licens kunne heller ikke overflyttes. Ved dog fra Adobe selv at de ikke har alt for meget imod at folk kopierer deres produkter, da de dermed trækker firmalicenser til, professionelle brugere vil bruge de programmer på arbejde de har derhjemme og brugte mens de tog uddannelsen. Men det er naturligvis ikke den officielle holdning 😉

      Ville være ked af helt at afskrive photoshop.. men picasa er det kvikke alternativ, og jeg har altid brugt organisationsværktøjet, der kører bedre end det i photoshop.

      Tak for ros i øvrigt 🙂

  3. Jeg skrottede Picassa meget hurtigt, var træt af deres billede organisering, men jeg kan se der er flere sjove features.. Måske skulle jeg se på det igen.
    Jeg får sjældent leget med billederne, lægger dem som regel ud enten helt uredigerede eller beskåret, en gang i mellem bruger jeg Office Picture Manager til at give lidt dybere farver i billedet, oftest ved at prøve at klikke på programmets autokorrektur… 🙂
    Tak for tips..

    • Jeg synes du skal give picasa en ny chance.. det er betydeligt bedre og nænsommere end officepakkens system – især med autokorrigeringsværktøjerne 🙂

      Skægt at temperamenterne er så forskellige – jeg faldt pladask for organiseringsdelen og hadede redigeringsdelen. Men den får altså en ny chance igen.

  4. Jeg brugte kun Picasa til at lave collager med og har ikke downloadet det til min nye pc, fordi jeg endnu ikke har haft brug for en collage. Jeg syntes ikke, at programmet kunne bruges til noget som helst andet, men det kan jeg godt at, at det tilsyneladende kan nu.
    Må lige have downloadet det igen … 🙂

    • Det kan en del nu og det imponerede mig behørigt. Men mangler som sagt stadig den præcisere kontrol over hvad jeg gør. At det kan håndtere mine RAW billeder så fint er dog et stort plus, da jeg udelukkende fotograferer i det format, med mindre det er hurtige point and shoot billeder. Situationsbilleder. Men jeg er jo mere til motivbilleder – og de er i RAW.

  5. Jeg har kun brugt picasa også dengang jeg havde en Mac…Og ja de har fået en masse skønne ting, men jeg må indrømme jeg har kun kigget lidt, har dog leget med et par billeder bare for at se hvad det kunne, ligesom Inge så er det sjældent at jeg gør andet end evt at beskære eller gøre lidt lysere…Savner min mac, synes deres iphoto er fantastisk…Jeg må vinde i lotto til en ny bærbar..;-D Fine eksempler du viser især det s/h af vippen tæt på..

    • Picasa er jo skabt til de hurtige redigeringer som du omtaler der. Men må dog indrømme at det stritter lidt på mig når jeg ser ordet “gøre lysere” 🙂

      Jeg kan til gengæld ikke blive helt gode venner med iPhoto, men det kan altså også have noget at gøre med at kæresten valgte en trackpad i stedet for en mus til sin iMac – og dén kan jeg slet ikke blive gode venner med 🙂 Vi må finde en mus til den maskine en dag.

      Jeg kan faktisk også vældigt godt lide det SH billede af vippen. En lille smule overdrevet på effekten, så jeg har lavet et der er mere subtilt men med samme effekt – og det blev rigtigt godt.

      • hehe, det er nu ikke tit jeg bruger :gør lysere, eller oplys mørke områder, det sker dog nogle gange på mine s/h billeder da de som regel er skud fra hoften, så der er ikke meget tid til at stille på indstillingerne…Men sagt igen, det er ikke noget jeg gør ofte..;-D

        • Det er nok bare mig der har et sært forhold til gøre lysere som et forsøg på at redde et dårligt eksponeret billede med det resultat at alt kommer til at se ud som om det er taget gennem en skål skummetmælk. “Oplys mørke områder” er lidt mere delikat 🙂

          Jeg ville også ønske jeg havde lidt bedre tid ind i mellem – men hund og kæreste kan godt være utålmodige og når de begge er med skal det altså gå stærkt.

  6. Dejligt at høre Picasa har fået en chance hos dig, jeg bruger det også, eller når det skal være endnu nemmere Photoscape. Photoscape kan dog ikke helt det samme som Picasa, men dækker mit behov langt hen ad vejen…..er jo ikke prof som dig 🙂 Flotte billeder du laver !

    • Photoscape kender jeg kun af navn, men har aldrig leget med det. Vil lige kigge på det og stille min nysgerrighed yderligere.

      Prof ? Mig ? naeeeh, ikke det der ligner. Har aldrig fået undervisning eller tilsvarende – leger mig til det hele, og læser mig til resten. Men tak for ros 🙂

Har du kommentarer eller spørgsmål:

