Nyt ansigt til gammel pc

Advarsel for nørderi.

Jeg har fået nyt legetøj. Og nej, det er desværre ikke det store fine canon DSLR. Det har vi simpelthen ikke råd til. Men en ny skærm til min pc. Og det er nu altså heller ikke så tosset endda. Det blev en samsung 22″ LED skærm. Ikke så stor som jeg gerne ville (havde valget mellem en 24″ LCD af ukendt mærke og en 22″ LED samsung som alt andet vi har), men til gengæld er den en lille sparegris mht strøm og det er også noget værd i øjeblikket. Er der andre end mig der synes at det der el er blevet noget forfærdeligt dyrt noget at forbruge?

Nu skal jeg bruge lidt tid på at få den kalibreret og så skal jeg nok ud og finde lidt billeder igen. Det er en rigtig fed skærm og kontrasten er helt i orden.

Men jeg har også dummet mig. Huskede helt tosset mht hvad jeg havde af kabler og kan derfor ikke slutte den til rigtigt før jeg får anskaffet et styks HDMI kabel i 3 meters længde. Minimum. Og så har jeg en fin holder på bordet, jeg kan sætte skærmen fast på, så den kan skydes til siden, hvis jeg skal bruge pladsen til noget andet. dumhed nr to. Har valgt en skærm uden VESA… dummebasker mig selv ihærdigt. Men vil ikke bytte skærmen pga det. Det er nemlig ikke så tit jeg bruger det der stativ til andet end passiv holder. Men er lidt forundret over at der overhovedet laves fladskærme uden VESA. Så det tænkte jeg aldrig på at kontrollere.

Der er rigtigt mange sære ord at tage stilling til når der skal vælges skærm. LED, LCD, VESA har jeg allerede nævnt. Så kommer responstiden, kontrasten (dynamisk/statisk), synsvinkel, vinklingsbar, opløsning, billedformat, tilslutninger for bare at nævne et par stykker. Det er rent ud sagt en jungle at finde rundt i når man skal vælge, og valget er rigtigt vigtigt for det er jo lissom computerens ansigt ud til mig.  Det jeg skal se på. Det skal altså bare være i orden. Så hellere vente et par sekunder på at den får startet photoshop op. Bare billederne bliver vist godt og især præcist. Jeg synes faktisk at det er møgsvært at vælge og prioritere mellem alle de der ting skærmene kan og ikke kan. Hvad er vigtigst – kontrast eller responstid? LCD vs. LED osv osv.

Det var så dagens gode nyhed herfra. Ny skærm og min egen pc igen. Og et par af de dumme. Men jeg er glad for at have fået en god skærm igen. Den lidt ældre bærbare jeg har brugt i en uges tid, var ærligt talt ikke helt tilfredsstillende for mig. Bare det at skifte tastatur fra mit sædvanlige er sært, og gør at man ikke rigtigt gider skrive noget særligt. Så planen fremadrettet er at lave billeder igen og skrive igen. På min egen gammelkendte pc, der ikke hører til de kvikkeste, men til gengæld er  min hjemmebane. Med mit eget programmerbare tastatur, hvor jeg faktisk bruger genvejstasterne. De har alle særlige funktioner i photoshop og et par andre programmer jeg bruger meget. Ja, jeg er nok lidt nørdet … bare lidt. Meget. Måske.

I øvrigt får jeg ændret en kedelig vane. At skærmen skal sidde højt. Nu står den på sin fod og er betragteligt lavere og dermed er webcamet ovenpå også kommet længere ned, hvilket både jeg og mine skypebekendte er ganske godt tilfreds med. Hidtil har alle set lidt ned på mig i en vinkel, der var lidet flatterende.

Og så blev det endelig påskeferie. Kæresten og jeg regnede lidt på det igår. Vi har ikke haft mere end 2 fridage sammen i over et år, hvor vi skulle og kunne være helt alene.  Så i år skal vi så lidt som muligt og bare slappe af. Gå ture med hunden, se nogle film, bage, lave mad, læse, lege, nyde… Det bliver nu slet ikke så tosset.

Ønsker jer alle en rigtig god påske med god mad, gode mennesker, gode planer og hygge.

6 comments on “Nyt ansigt til gammel pc

  1. tillykke med skærmen og der er åbenbart meget at tage hensyn til ved indkøb af pc’er…Ikke at jeg har en skid forstand på det har heller ingen anelse om min skærm er kalibreret rigtigt…Både el og benzin er da blevet afsindigt dyrt, næsten ligesom alt andet i dagens Danmark…Nogle rigtig gode fridage til dig, kæresten og hunden, det er rart med dovnedage, vi skal heller ikke have gæster i påsken, det er ren afslapning…;-D

    • Jo tak. Og du har ret, der er ganske meget at tage hensyn til – ikke bare ved indkøb af pc – men også ved indkøb af enkeltdele. Jeg prioriterede så strømforbruget ganske højt.

      Tak og i lige måde… altså mht de rare, dovne fridage der venter.

  2. Tillykke med dit nye legetøj, lyder som et godt valg.. 🙂
    Og rigtig god påske til jer begge, nyd, hyg og slap af.. Vi planlægger stort se de samme øvelser her i skoven, sammen med bedsteveninden og hendes kæreste.

    • Det håber jeg at det er. Det er ihvertfald ganske gennemtænkt.

      Håber også I får en fantastisk påske i det svenske og at vejret vil behandle jer efter fortjeneste. Og lad nu være med at sætte ild til noget uden først at have trukket en vandslange hen i praktisk nærhed.

  3. Du kunne i teorien ligeså godt skrive på kinesisk.. Jeg forstår NADA!
    Men det er godt du er glad for skærmen!

    Så må du putte dine el-sparepenge i en fysisk sparegris og spare op til det fine canon!
    Jeg skal snart selv investere i et stort og godt kamera så jeg ville godt høre lidt mere om det ene og det andet! 😉

    • Jammen jeg kan jo ikke kinesisk 🙂 Så jeg nøjes med at tale nørdisk.

      Dit spareråd er godt, men jeg tror desværre at jeg så skal spare i længere tid end skærmen kan forventes at holde for at få råd til det kamera.

      Du har fat i de rette mennesker mht råd om valg af kamera. Men det første du jo skal gøre op med dig selv – det er dit behov hvad angår billedkvalitet/indstillingsmuligheder, foretrukne motiver og slæbbar-hed.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

