Aftestning af tålmodighed

Det er godt, at jeg som udgangspunkt ser lidt lysere på tilværelsen, for nu bliver jeg testet igen. Det er dog et mindre problem, men ikke desto mindre skide hamrende irriterende, for nu at sige det på en næsten pæn måde.

Husets beholdning af computere består af følgende:

  • Bærbar pc – virker ikke. Reservedelsbrug (faktisk har vi to)
  • Bærbar pc – virker måske, men har ikke været i brug i 6 måneder
  • Netbook med Linux – virker, men har softwarefejl som jeg ikke gider rette
  • Netbook med windows – virker men meget langsom
  • iPhone – virker
  • Android – virker
  • iMac – virker. Fantastisk maskine
  • Stationær windows pc – virker som regel
  • Lækker 22″  kvalitetsskærm til ovenstående – virker ikke mere! (og så en masse grimme gloser)

Og det er den sidste, der er problemet. For uden skærm er der ærligt talt ikke meget ved en stationær computer. Og det er rigtigt skidt, for det er dér mine billeder er, der min photoshop kører (med alle de personlige tilretninger), der alt andet stort set er koblet på. Den, der styrer netværket, routeren, fordeling til resten af hyttens elektronik, den sikre netforbindelse og hvad ved jeg. Det virker alt sammen endnu – jeg skal bare kunne betjene den i blinde – for den har ingen skærm mere. Bander.

iMac´en er kærestens, og den vil jeg ikke sætte ind som central, telefonerne dur ikke til det, netbooks er for små og langsomme. Så nu er jeg gået igang med den bærbare, der virker bedst. Der er godt nok meget der skal opdateres på sådan en windowsmaskine, der er i en tilstand af nærdød.

Foreløbig har jeg spildt 5-6 timer på at få den losset igang med de opgaver som den store ellers har passet. Jeg tror det kører nu og at det eneste jeg må undvære er min photoshop, som jeg altså ikke gider reetablere her og de nyeste af mine billeder.

Indtil jeg får fat i en ny skærm er der altså lukket for billedforsyningen herfra. Jeg tør ikke fixe billeder på den her skærm, da jeg tror farverne er mystiske og kontrasten en smule for tynd. Det vil komme til at se helt forrykt ud hos jer, når jeg prøver at korrigere, og I vil sidde tilbage og tænke.. den der overlever.. mon hun er dykket for dybt i noget medicin og er gået på syretrip.

Photoshop til iMac´en. Jo, det kan man da sagtens. Men en licens til den vil koste ca det samme som vi gav for selve computeren. Så glem det.

Men kors, hvor går alting bare langsomt på sådan en dybt forældet bærbar.

Øv. Men jeg får da drukket noget kaffe, mens jeg venter. En ny skærm er rykket meget højt på ønskesedlen.

6 comments on “Aftestning af tålmodighed

  1. Det var en del.. Jeg vil slet ikke prøve at tælle hvor meget skrammel af samme art vi har på matriklen.. Og hjemme på øen. Men noget – det meste af det virker da.

    En pc uden skærm er noget hø. Jeg håber du får samlet sammen så du kan lave en brugbar løsning!

    • Jeres husholdning tæller altså også lidt flere hoveder, så det er da kun naturligt at I kan slå os med flere længder. Personligt synes jeg at vores maskinpark er lige lovlig overdimensioneret, men det er da godt at kunne hive en gl maskine frem når det nye svigter.

      Og jo det hjælper på det… med lidt eksperimenteren med softwaren for at få en acceptabel fart på dyret. Men godt? – det bliver det ikke.

    • Der er liv i den nu. Ca så meget som på det lokale alderdomshjem når nogen skifter bånd i båndoptageren.. altså til det med ham der hinterseer.

      Men ny skærm bliver forhåbentlig fremskaffet i løbet af nogle dage/et par uger.

    • Jeg skal nok sige til hvis det er. Men mon ikke det ender med at vi kører ud og henter en ny skærm, når vi lige har fundet ud af hvad sådan en må koste. De behøver jo heldigvis ikke koste en mindre bondegård.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

