Øjnene på bolden

Der er i øjeblikket en sag, der får vældigt meget opmærksomhed i medierne. Sagens parter er en Marlene, der har skrevet en fantastisk kronik om at være offer for vold, en franskmænd, dømt for livsfarlig vold, Claus Meyer, der har ansat ham efter prøveløsladelsen – og så medierne, der gladeligt lapper det hele i sig. Nok mest pga Claus Meyer.

Vreden er rettet mod Meyers engagement – at han har ansat sådan en fyr – og mod samfundet, der straffer for mildt og sympatien skyller mod Marlene, der lider så meget med sine skader og sin PTSD.

Men, og på trods af visse lighedspunkter i hendes og min historie, vil jeg tillade mig at mene, at sagen ikke handler om Meyer eller om hvordan samfundet skal straffe gerningsmanden.

Jeg synes, den handler om hvordan samfundet behandler ofrene. Eller netop ikke behandler dem.

Manden er straffet mildt, helt sikkert. Men det er ikke det vigtige, synes jeg. Det vigtige er, at ofrene ikke bliver hjulpet nok med støtte, behandling, økonomi mm.

Jeg har en vis respekt for Meyer i denne sammenhæng. Han går foran og ansætter folk ingen andre ville turde ansætte pga deres kriminelle fortid. Ville være dejligt hvis lidt flere arbejdsgivere gik frem og ansatte folk som Marlene på vilkår og betingelser som hun nu kan opfylde. Ville være dejligt, hvis hun fik hjælp til at få et liv tilbage  – et som hun kunne bruge til noget.

Men vreden rettet mod Meyer; den kommer jeg aldrig til at acceptere.

Jeg kunne sagtens skrive et længere indlæg om hvad jeg mener, men det ville egentlig blive en gentagelse af det her. Så det gider jeg ikke.

14 comments on “Øjnene på bolden

  1. Ja det ville være en bedre idé at give mere støtte og hjælp på alle måder til ofrene så de også kunne få et liv der giver mening og indhold …

    • Ja, men bedre end hvad.. at hjælpe de tidligere kriminelle? Det synes jeg så ikke nødvendigvis – men kunne bare godt tænke mig at der var arbejdsgivere derude der gjorde det til deres mission at hjælpe ofrene ligesom CM´s mission om at hjælpe kriminelle. Det ene ikke nødvendigvis på bekostning af det andet.

  2. Du har helt ret! Det er offeret som ikke er hjulpet – ikke har fået den hjælp hun har brug for – for at komme videre!
    At Claus Meyer hjælper er fint – han siger jo selv at han ikke vil vide noget om sagerne på forhånd – for han vil ikke være dommer! Det var jo ikke hans skyld at idioten begik vold.

    At ham (som IKKE er franskmand – men har fransk pas) voldsmanden burde være buret ind de næste 10 år er en anden sag.

    Ligesom den dreng der for 4 år siden slog et stakkels avisbud ihjel med en kølle – han har lige begået ny vold – HVORFOR er han overhovedet ude efter 4 år?????

    Men der skal meget mere fokus på hjælp til ofrene!! Enig!

    • Har læst CM´s svar til Marlene, og synes han skriver fuld af forståelse, empati og indsigt. Men også vedholdende at dét projekt han har er et godt projekt. Det er faktisk et rigtigt godt svar. Og jeg kan også godt forstå at han har fjernet den der video fra sin hjemmeside, selvom det bliver udlagt som “videoen vi ikke må se”. Var den der endnu var det blevet til “CM håner stadig ofret ved at lade video ligge”

      Om fyren har fransk pas er han i min verden franskmand. Måske ikke etnisk.. men statsretsligt.

      Milde straffe ctr hårde straffe er jo en gammel debat, men jeg kunne egentlig godt tænke mig at dem der sigere hårdere straffe en dag fortalte mig hvem der skulle straffes mildere. Og gerne et område af tilsvarende omfang i kriminelle og antal forbrydelser. Eller viser mig hvor pengene skulle komme fra til flere fængsler mm. Vi skulle jo nødig ende med paraguay fængsler med 18 i hver 16 kvm celle.

  3. Det er i øvrigt tankevækkende, så meget man kan blive ved med at flytte fokus rundt i sådan en sag, alt efter hvad ens egen lille mærkesag er. – eller rettere IKKE er. Så skal vi have ondt af gerningsmanden…. Skal vi have “anti-ondt” af gerningsmanden. Så skal C.M. lige en tur igennem vridemaskinen med dertil hørende både ris og ros. Et lille pip her om hvordan vi hjælper ofrene og endnu et lille pip om, at gerningsmanden så sandelig også er et offer, hvilket udløser ramaskrig.
    Pressen labber det i sig, siger du. Ja…. Gu gør de så. Folk har den presse, de fortjener at have….. Aviser, fjernsyn, internet og radio. Alle vil gerne have en bid af kagen. Så det er ikke kun aviserne.
    Men pudsigt nok er der ikke nogen, der har så satans travlt igen med at pippe om hvad vi i samfundet kan gøre, for at tage den slags situationer i opløbet. Det ville i min optik være “at gå efter bolden”. – som jo så desværre, i det her tilfælde er blevet sparket af banen. Så mens den næste bold triller ind på banen, – for det gør den…… Det er bare et spørgsmål om tid, så har vi overordentligt travlt med at finde ud af hvem der lagde lorten i håndvasken.
    Er det ikke bare endnu et eksempel på vores måde at frasige os ethvert fælles ansvar. Et ansvar for hinanden? Flytter vi ikke bare fokus over på de ting, der allerede ER sket, for at slippe for at forholde os til de ting der er under opsejling ? ….. hov….. vi må ha’ en betalingsring om København…… Så er der igen noget andet at snakke om, end det det egentlig handler om…..
    -Og gu skal ofrene have den fornødne hjælp…… Det skal ALLE ofre….. For Alting….

    • Ofrene er bare blevet overset alt for længe, og jeg tror muligvis fordi der ikke er så meget hep-effekt i at hjælpe dem videre. De kan jo i sagens natur ikke blive helt rehabiliteret pga sygdomme, skader og psykiske problemer. Gør sig lissom ikke rigtigt på film. Men derfor kunne jeg da godt ønske mig at der var nogen firmaer der lavede et netværk med dét focus. At hjælpe ofre igang igen. For det kan lade sig gøre – hvis ofrene altså har viljen.
      Der er bare et lille problem – mange ofre vil have deres liv igen. Og det kan ikke altid lade sig gøre. De føler sig uretfærdigt behandlet og vil tilbagestilles til hvad de var før, hvad de lavede før med det liv de havde før. Og det er svært at acceptere at en 5 årig uddannelse pludselig er værdiløs fordi det job man uddannede sig til ikke længere er et job man kan passe og måske snarere skal se sig om efter et job på et lager med overskuelige opgaver i stedet for et kontor der beskæftiger sig med internationale salgsstrategier i en større koncern.

      Og her vil jeg altså i parantes bemærke at den her franskmand faktisk er kok. Nu lever han fint med at være bagerlærling. Han har accepteret at han nok ikke lige kan starte som kok igen og skifter spor og glad for at være lærling.

      Men ofrene har svært ved den accept af skulle skifte erhverv og liv ud. De har svært ved at tilpasse sig den nye situation. Og når det bliver slemt føler de sig uretfærdigt behandlet. Og ofte med rette.

      Det eneste jeg måske mangler her er en erkendelse af at livet somme tider er bitchy, uretfærdigt og svært. Og så få noget ud af det der er tilbage.

  4. Helt enig, det er ikke Meyer som er bussemanden i denne sag – det er det offentlige som ikke hjælper Ofrene nok!
    At Meyer rent faktisk gør noget for at få kriminelle ud i bæredygtige jobs, syntes jeg er fremragende.

  5. Det danske retssystem handler jo i bund og grund om at få bevist, at der har foregået noget ulovligt og dermed give en straf til den, som forårsager den, og at den skadeslidte får erstatning.

    At straffen i manges øjne incl. mine egne så mange gange ikke svarer til gerningen, er så en anden sag, og her vil der være diskussioner for og imod, hvorfor og i hvor lang tid mv.

    Den skadeslidte er så at sige efter domsafsigelsen på egen ben, og der fejler samfundet ved ikke at se, hvordan personen er og hvilke skader (fysiske og psykiske) personen har. Der burde være en standard for hvordan skadeslidte behandles, ligesom der også er standarder for meget andet, eksempelvis apopleksi behandling. Desværre findes det ikke.

    Mht. job til den ene eller den anden handler jo også om, danskernes indstilling til begge grupper.
    Generelt har danskerne det med at bakke væk fra noget, som kan virke ubehageligt, ubekvemt og ubelejligt. Og derved er der ikke plads til hverken de kriminelle eller de skadeslidte.

    • Indrømmet, at det jeg håber der kommer ud af hele den her debat, det er at der er nogen virksomheder der opdager at her er der en måde at profilere sig på.. hjælp ofrene igang igen. For det er noget af det der skal til. At nogen går frem og gør det samme som CM – bare med omvendt fortegn.

      Men som tidligere nævnt, kræver det altså også en omstillingsparathed fra ofrene. Og den har de altså bare ikke særligt tit. De vil tilbagestilles til det liv de havde før og den karriere de havde før mm. De vil ikke gerne acceptere, at det måske ikke er muligt. Og så se på hvad er så muligt. Så de fastholder jo osse sig selv i den rolle.

      Strafudmålinger mm det overlader jeg altså til dommerstanden. De kender lovene en del bedre end jeg. Til gengæld stemmer jeg meget bevidst når der er valg på nogen, der skal præge og skrive lovene.

  6. Hvor ville jeg ønske, at der var mulighed for at yde økonomisk støtte til ofrene – behandling både fysisk og mentalt. Sikre at deres forsørgelsesgrundlag ikke smuldrede under dem, når de var midt i deres behandling. Sikre sig at de kom videre med deres liv på bedste vis. At arbejdsgivere stod i kø med fede jobs og kurser for at optræne og fastholde ofrene i jobs der gav mening for mennesker hvis liv var lagt i ruiner af en voldsmand ..
    I bund og grund, ville jeg ønske at ofrene fik samme behandling som voldsmændende – med undtagelse af straframmen!

    • Deler dit ønske, men ved jo godt at de fede jobs er off-limits for mennesker i den situation. Det sker bare ikke, så jeg synes det skal starte med en masse behandling så ofrene kan nå til en accept af deres forandrede livsvilkår og så få noget godt ud af det der er tilbage.

      Et godt skridt på vejen ville være jobs (og de behøver altså ikke være fede) og behandling og sikker økonomisk basis. For det er altså det værste – det er når dårlige økonomiske vilkår forhindrer behandling – det er dét der er forudsætningen for det hele. Men det kan jo være at det er noget der kan komme ud af den her sag med CM.. at fokus rent faktisk skifter og jeg kan da se nogle tegn i den retning i nyhederne nu.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

