Forår er på vej

Det kan man ihvertfald se i vejrudsigten. Og da vi har planlagt lidt ude-aktiviteter (hårdt slid i venners have og på gårdsplads med at gøre forårsklar og lave plads til carport) i weekenden, må vi hellere holde lidt øje med vejrudsigten  – derude ved de svenske skove.

Så her er dagens vejrudsigt fra aftonbladet.se. Herligt, vi får da i det mindste ikke frostvejr. Eller hvordan er det nu lige med det der nulpunkt. Minus 0 er det næsten frost, i modsætning til 0, der bare er næsten ikke frost?

Ak ja. Et par timer efter var det vist rettet, og jeg tror der er en eller anden der har lidt røde ører.

Iøvrigt er det en gammel matematisk principiel diskussion. Om man overhovedet kan arbejde med et negativt 0 eller positivt ditto. Men tror nu nok at den debat er afgået ved døden. 0 er 0 – og dermed basta. Ihvertfald i den rene matematik. Har nogen særlig interesse i brugen af signed zero kan der læses mere her og samtidig fås et lille indblik i sådanne nørderier, der hører min skumleste fortid til.

10 comments on “Forår er på vej

  1. + og – 0 er ca lige koldt, for min skyld må de gerne smide alle -‘er væk resten af året, og bruge 2 cifre når de angiver en udendørs temperatur.. 🙂

    • Bare rolig, jeg er sikker på at det kommer snart. Vinteren skal altså bare være overstået nu. Ikke fordi den var lang og kold, men fordi forår bare er så meget bedre.

    • Samme her, men skal man lave noget udendørs er det ihvertfald et must at det ikke er frost. Så gider jeg nemlig ikke meget andet end at feje lidt sne og så ind i varmen igen og drikke kakao.

  2. Ja jeg vil håbe varmere vinde vil blæse over Dannevang

    .. er det så nu jeg skal fortælle min vandretur i eftermiddags i høj sol og 12-13 grader?
    Det var ellers lækkert 🙂

    • Knurrer misundeligt. Det har bare at være superlækkert… og jeg havde godt noteret mig at din snak om sne lissom var forstummet, så jeg gik ud fra at den var væk nu helt af sig selv.

  3. Plus og minus 0° er selvfølgelig noget vrøvl, når det står sådan i en vejrudsigt … men der er nu nok alligevel i princippet en forskel, for kommer man fra minus og går opad, tør isen ikke, før man runder nulkommaensmuleplus og kommer man fra plus og går nedad, bliver vandet ikke til is, før man runder nulkommaensmuleminus, så 0° er lidt specielt. Hvis man altså er lidt nørdet og synes, at de betydende cifre, eller mangel på samme, gør en forskel 😉

    • Den forklaring på minus 0 i en vejrudsigt må jeg jo så købe, omend jeg stadig synes det er noget roderi, uanset om det er betydende eller ej. 0 er 0 grader og sådan er det, når vi kan angive -0,5 eller 0,2 med de fleste termometre.

      Jeg har været udsat for signed zeros (altså 0´er med fortegn) i forbindelse med afrunding af tal. Eksempelvis hvis man havde fortalt et system at det skulle afrunde til 3 decimaler og det så ville afrunde -0,0004 til et fint rundt 0. Så er det jo ikke et rigtigt 0 men netop et -0 og det blev så angivet på denne måde.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

