At få forstand

Jeg kender en side, hvor jeg får gode tips, gode råd til alt muligt om wordpress, blogging, facebook og alt muligt andet. Det er en journalist, der skriver og hun skriver godt og der er som regel noget at hente.

Nævner hende nu, fordi hun skriver om copyright og brug af andres billeder på egen blog. Der er vist en de kendte bloggere, som har fået en fin lille regning fra en fotograf på dén bekostning.

Det er altså noget man skal være forsigtig med at gøre.

Og nu vi er ved billeder og copyright; der står ikke navn på mine billeder, og det burde der måske? Men jeg har ikke fundet et program der ordentligt og hurtigt vandmærker fotos. Det kan være at photoshop kan gøre det, men det er ikke noget jeg har forsket yderligere i, for jeg ved hvor nemt det er at fjerne den slags igen. Måske et weekendprojekt at gå i gang med at mærke billederne? Især hvis nogen har et tip til program der lige kan dét trick.

Og med fare for at WordPress kommer efter mig får I lige linket til hende, der skriver om blogging mm:
webwoman.dk

8 comments on “At få forstand

  1. I photoshop er der et plugin der hedder Digimark. Du skal abonnere på det, men plugin’et flytter lidt rundt på pixlerne, så det ikke kan ses, men digimark vil altid kunne genkende det. Jeg har set Digimark genkende et dårligt scan af et gammelt og slidt ugebladsprint, så det er noget der virker.

    Ellers kan du jo, uden at ødelægge billedet lave et nyt lag og bruge text tool til at skrive en signatur. Har du en Wacom tablet (uundværlig når man photoshopper) kan du lave en håndskrevet signatur med Brush tool.

    email hvis du ønsker en hurtig og nem tutorial 🙂

    • Lever ikke af at tage billeder så vil ikke gerne betale for at beskytte min ophavsret. Men tak for buddet og tilbuddet om hjælp. Tror jeg vil kigge lidt efter en løsning i photoshop. Det må kunne lade sig gøre med en forholdsvis simpel action. Bare dovenskaben der har rådet indtil videre.

      Velkommen til mit hjørne af nettet, forresten.

      • mange tak. (har luret her i godt et par måneder efterhånden)

        Jamen det bliver faktisk ikke mere simpelt end at du klikker på det lille T ude til venstre (photoshop opretter herefter selv et nyt lag til teksten)
        Så vælger du den skrifttype du vil bruge, farve og hvad har vi…
        Dernæst justerer du opacity efter smag og behag, så teksten i dit vandmærke bliver gennemsigtig…..

        til slut Layer -> Flatten image -> files -> save as og så er du så godt som færdig…. 😀

        • Og det der må simpelthen kunne lade sig gøre at pakke sammen i en action som så bare kan afspilles med en genvej, Når billedet er gemt til webbrug. Kan godt se at det er noget jeg lige må lege lidt mere med. En nem løsning i photoshop, så tror jeg ikke at jeg hopper over på LiveWriter.

          Jammen så er jeg da glad for at du stikker hovedet frem og hilser på 🙂 Altid dejligt at få en ide om hvem der gemmer sig bag tallene i besøgstatistikken.

  2. LiveWriter kan sættes op til altid at sætte vandmærke på et billede der lægges i et indlæg. Selvfølgelig kan det fjernes, specielt hvis man sætter det nederst i et hjørne, som jeg gør.. Men man kan jo vælge at sætte det på tværs af billedet.. Ikke specielt kønt, men det er en mulighed.

    Desuden har jeg via kameraet skrevet mit navn som forfatter i EXIF informationerne.. Det kan selvfølgelig også fjernes, hvis man vil det..

    Der er mange måder at stjæle billeder på, hvis man virkelig vil Jeg må dog indrømme at det ikke bekymrer mig alverden, jeg skal jo ikke leve af de billeder jeg tager.

    Jeg har flere gange fået mails fra forskellige folk, der vil bruge mine billeder rundt omkring, det har altid været fornuftig brug, hvor de har skrevet hvem fotografen er efter at de har fået lov at bruge et billede.

    • Aha, det er LiveWriter der spøger hos jer alle sammen 🙂

      EXIF har du ret i – at de kan ændres. Det er ovenikøbet mange gange nemmere end at fjerne et mærke.

      Har testet LiveWriter ved en tidligere lejlighed men blev aldrig rigtigt gode venner med den. Kunne være jeg skulle give den en ny chance selvom den egentlig ikke rigtigt passer mig. Om ikke andet så bare til de indlæg der er billeder i, og hos mig er det trods alt de færreste.

  3. Da jeg læste dit indlæg, gættede jeg på, at Inge havde været der med svaret … jeg tror nok, jeg kan tage æren for, at hun fandt WLW, som jeg slet ikke kan leve uden – jeg er SÅ uvenner med WPs kladdefunktioner; specielt hvad billedbehandling angår. Måske skulle du give WLW en chance til, som du selv er inde på?
    Hvad er EXIF? Hold fast, hvor er der meget, jeg ikke ved – det er vist en rigtig god ide at kigge over til webwoman 🙂

    • Jeg tror måske du så kan tage æren for at ganske mange bruger det program… sgisme lige så smitsomt som serbiske hindbær. Men jeg forbliver immun lidt endnu. Og det er ihvertfald ikke pga billedtaggingen jeg skifter over. Nu har jeg vist fundet en lille nem løsning i photoshop, så det bliver nok for mig, når jeg alligevel har fat i billederne.

      EXIF er de data kameraet registrerer om billedet. Blænde, exp, iso, blitz, kamera, objektiv, brændvidde osv osv.. der kan man osse skrive navnet på fotografen. Men hvem som helst kan ændre i EXIF´en.

      Webwoman.dk skriver klogt og vidende om mange ting mht brug af sociale medier.. men EXIF og foto er nok ikke lige blandt dem. Men kig derover – jeg tror måske du vil finde pinterest interessant… hun har en side på facebook hvor hun deler invitationer ud.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

