Tre gange fakta

Fakta 1: Det er koldt og har været det i et par uger eller sådan noget. Ihvertfald her. Mellem 10 og  20 frost grader.

Fakta 2: Min bil er kendt som drillebilen – og den har stået stille, helt stille, i et par uger eller sådan noget.

Fakta 3: I morgen er det torsdag. Magisk torsdag, så der skal den ud og køre. Ca 300 km.

Så det var ærligt talt med en vis spænding jeg i dag luskede ud til den, børstede sneen og isen væk. Kiggede til dækkene, sprinklerdyserne og vinduesviskerne. Låste mig ind – jo jo centrallåsen virkede ihvertfald endnu. Og så det spændende øjeblik hvor mekanikken skulle vækkes til live. Tog den forsigtige tilgang til det og startede med at tænde for lidt lys og lidt eldimseri. Men jo, bilen startede villigt ganske som den også gjorde sidste vinter i minus 23 gr. Så jeg satser på at den er villig og arbejdsklar i morgen. Og så håber jeg iøvrigt at det gider lade være med at sne. Det sidste ville jeg også sætte en del pris på.

Så jeg håber og må jo nok også konstatere at drillebilen generelt set har mistet sin humor på det sidste. Den gør det den skal, når den skal og med en næsten volvo-agtig trofasthed. Altså lige bortset fra problemstillingen med de løse vinduesviskere, radioen der ikke kan li regnvejr, sprinklervæsken der bliver hældt ud over hundeburet i bagagerummet gennem et hul i loftet, den vippende abs-føler, det lange lys der ikke vil blænde ned, numsevarmeren der har to indstillinger; Super ON og Super OFF, døren der ikke vil lukke og de andre småting. Men ellers kører den som den skal på god kedelig vis. Og jeg tilgiver det meste i øjeblikket for det er jo mest komfortting. Abs´en vil jeg dog foretrække at få rystet på plads inden jeg skal køre alt for meget på sne og is.

Til gengæld har den og jeg en helt fast aftale om at den starter når politi og andre vigtige personer i trafikken siger den skal starte, at den ikke knurrer og bider efter politiben og helt generelt har en aldeles elskværdig holdning til mig når jeg bliver lidt småstresset efter besøgene hos psykologen. Vi må se hvad jeg mener og tænker om den aftale i morgen aften når det hele er overstået.

I morgen kommer det til at handle om accept, tror jeg. Og den bliver også svær. Det vil jeg ikke skrive meget om nu.

Nu vil jeg bare glæde mig over at min sære bil starter i første hug og buldrende ryster isen af sig mens naboens fancy golf har fået sig en rigtig morgenkyssekæreste i form af den lokale falckmands røde lastbil. De mødes et par gange om ugen og udveksler strøm. Og den røde lastbil har lært at den ikke må holde og agere rugefar for golfens strømforsyning lige bag designikonet, der ud over at se fin ud også kan finde ud af det der med at starte i minus 20 grader.

8 comments on “Tre gange fakta

  1. Hehehe.. drillebilen er helt menneskelig… Jeg x’er fingre for at den opfører sig ordentligt i morgen.. Hvis du trænger til en kop kaffe at kører hjem på, så ved du hvor vi er.. 🙂

    • Det gør jeg, ja. Vi må se.. kan vel gi besked via WF.

      Om drillebilen ligefrem er menneskelig det ved jeg ikke, men at starte efter at have stået stille i frosten i et par uger det var nærmest medmenneskeligt i stedet.

  2. Hehe – sådan en bil har jeg også haft – kan genkende flere af egenskaberne. Varmeapparatet havde to indstillinger: for varm og for kold … jeg nød hele din beskrivelse, men især nok den del med ham med golfen 🙂

    • Tror de fleste af os dødelige, der har ejet ganske almindelige gamle brugte biler, har haft sådanne særlige eksemplarer som man skulle sende venlige tanker til inden man drejede nøglen og håbe alt hvad man kunne; at den faktisk ville starte og at man så ville være tilbøjelig til at tilgive alle yderligere særheder. Bare den kunne starte. Hver gang.

      Naboens golf har vi et særligt forhold til.. eller er det til naboen. Nok en blanding 🙂

  3. Håber at drillebilen opfører sig pænt i dag, desværre er der lidt sne her inde i byen men håber da ikke det bliver for meget…;-D

    • Den var i sit næsten eksemplariske humør. Eneste problem var en ægte fejl 40 – havde glemt at fylde sprinklervæske på hjemmefra. HRRRMFFF… men ok, så måtte jeg jo undlade at bruge vinduesviskerne og dermed udsætte dem for unødige flugtforsøgsfristelser. Egentlig er det kærestens opgave at holde bilen med de for den nødvendige væsker. Men det kræver naturligvis at der er nogen der husker at fortælle hende, at beholderen er tom og behøver lidt service. Men ellers gik det som det skulle.

  4. Fantastisk bil du har dig.. Hvornår skulle den sælges? 😉
    Det med sprinklervæske er så øv. Kom engang til at putte noget billigt bras på min – som frøs til blå isklumper.
    Måtte så hælde ren sprit i.. for at få resten ud! 🙂

    • Sådan noget har jeg også været ude og køre med. I en lejet bil. Var ret gal. Men som du siger.. det kan fjernes med sprit.
      Drillebilen skal sælges, når jeg i ganske overskuelig fremtid er færdig med at være afhængig af, at jeg også har en bil til rådighed.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

