En fin sortie

I dag fik jeg at vide, at en jeg kender ikke er mere. Jeg kendte ham ikke godt, men havde igennem det sidste års tid via jobbet opbygget et vist tillidsforhold til fyren. Jeg ved, at jeg betød noget for ham, for han talte meget ærligt med mig om livet og kærligheden. Om sygdom og død. Om franske film og sære Tarantinofilm. Og om at finde sin livsledsager. Vi kom langt omkring, han og jeg. Han gentog hver gang, at jeg skulle mærke lykken ved at have kærligheden. Hver dag. Prikkede mig på brystkassen og sagde “derinde”.. rykkede mig i ørerne, at det var vigtigt det her. Han ville tydeligvis lære mig noget.

Han havde mistet sin kone gennem 35-40 år sidste år, dvs før jeg lærte ham at kende, og det var mere end tydeligt, at han havde tabt sin ledestjerne og sin fokus i tilværelsen. Nu skulle huset sælges, for det havde han ikke råd til at bo i mere som enkemand og der skulle ryddes op. I det hele. Tydeligt glædede han sig til ikke længere at skulle modtage breve til “boet efter fru xx” som altid fik ham til at græde inderligt af sorg, savn og ensomhed. Sidste gang jeg så ham var for 2 uger siden, og da satte jeg mig på hans sofa og vi talte om livet og døden, som vi ofte gjorde, livet efter døden og det var første gang det emne kom op. Han fortalte mig, at det var vigtigt for ham at få afsluttet sine historier; at få dem rundet af på den rigtige måde. Han fortalte mig, at huset netop var blevet solgt og at han havde fået en ældrebolig i nabobyen. Nu skulle alle minderne med konen ud i en container og køres til storskrald og han selv flytte med sine to katte til det nye sted. Blot medbringende en seng, lidt bøger og film og så de to livsnervecomputere så han kunne holde styr på verdenssituationen generelt og det politiske liv i USA i særdeleshed.

I dag tror jeg ikke på hans historie om at flytte. Jeg tror ikke på, at det har været hans aktive plan at flytte. Jeg tror, at han ikke ville mere. Ikke sådan at forstå at han gjorde noget aktivt for at komme herfra, men han havde besluttet sig for passivt at sørge for at det blev konsekvensen. I dag er han død. Jeg er glad for at jeg lærte ham at kende. Jeg ved, at jeg vil mangle ham i min hverdag.

Dem der kendte ham vil savne ham, uden tvivl. Men han selv fik en smuk skæbne. Det er de færreste af os forundt at elske så dybt og inderligt, at vi på det nærmeste sygner hen af sorg når målet for kærligheden ikke findes mere. Han var en heldig mand, elskede dybt, gjorde indtryk på sine omgivelser og – tror jeg – valgte selv tidspunktet til afgang. Jeg håber, at han og konen er genforenede et eller andet sted derude, håber at de sidder på en fjern sten og holder hånd og taler om dengang de kørte til polarcirklen på puch maxi´er eller fortæller røverhistorier om myg så store som jetjagere, fisk på størrelse med hajer og en gammel fiat, der besteg alperne med campingvogn og tagbagagebærer.

Det var en ære at kende dig, Per. Mit liv blev lidt fattigere i dag. Dit blev så uendeligt meget rigere. Jeg under dig det – efter dit år med længsel og venten.

4 comments on “En fin sortie

    • Jeg er ganske sikker på at det var tilfældet her. Han lukkede og slukkede og synes ikke der var noget godt i vente på denne jord. Han havde haft det hele jo. Det blev bare ikke bedre.

      Skal dog siges at der hverken var børn, børnebørn eller lign. Gør det nok til en mere indlysende løsning at stoppe i tide.

  1. Ja det lyder som om han “valgte” den bedste afgang for ham, det er stort at kunne afslutte på den måde.
    Jeg siger som Annemarie, du er heldig at du lærte ham at kende.

    • Jeg føler mig ihvertfald ganske heldig. Og det var også med et stilfærdigt, respektfuldt smil jeg modtog sms´en om, at han ikke var mere. Vidste med det samme, at han havde ønsket det sådan. Intenst ønsket det. Og vidste også, at han faktisk havde fortalt mig det, den sidste gang jeg så ham. Min respekt for ham gjorde så, at jeg ikke kastede mig ud i floskelpuleri om livets fortræffeligheder mm.

      (det ville jeg sgisme lige være den rette til – øjøj).

Har du kommentarer eller spørgsmål:

