Nu begynder vi

Altså på det der med julen. En enkelt lysende stjerne har dog fundet vej til vinduet i kontoret, men jeg insisterer på, at den kun er tændt når en af computerne er tændt (det har vi heldigvis sådan en smart strømskinne, der sørger for). Kæresten er, som jeg vist har nævnt, super-impuls-bager og går i gang med lidt julebageri, og her kommer til at dufte rigtigt godt i løbet af dagen. Helt så impulsivt er det dog ikke i dag, da hun har forberedt det siden fredag aften. Har ristet nødder og  kastanjer, syltet nogle frugter, lavet noget smuldrekage af en slags, der skal bruges til et eller andet jeg ikke ved hvad er – endnu. Her i huset er det altid lidt spændende med julebageri, da der er flere traditioner, der skal tilgodeses.

Og her i formiddag skal jeg med ud og købe de sidste julegaver. Suk. En lille smule mentalt bedøvet på panikpillerne, og så klarer jeg nok at dele indkøbscenter med den del af  regionens indbyggere, der også synes at julegaver netop skal købes i dag. Forudser en masse mennesker samlet på alt for lidt plads. Det er altså bare ikke lige min yndlingsbeskæftigelse en søndag formiddag. Heldigvis er vores julegaveliste meget kort, så det burde kunne overstås i løbet af et par timer. For mig skal det bare overstås hurtigst muligt, så jeg kan komme hjem og gå en tur ud over markerne med hunden og glemme at der findes andre mennesker i verden. Gasse af uden det går ud over uskyldige. Det er som om jeg samler en masse negativ energi sammen og på et eller andet tidspunkt så får jeg bare nok og vil ud og længst muligt væk fra alting. Så kan jeg ikke klare det mere. Panikpillen gør at det tidspunkt bliver udskudt en lille smule, så jeg får lidt margin at operere i. Det er svært at forklare hvad der sker, når angsten overtager. Det giver hjertebanken, det er svært at få vejret, omgivelsernes energier/stress/irritation/støj går rent ind i hovedet på mig og jeg får en form for tunnelsyn. Og får jeg mig ikke reddet hurtigt nok ud af den situation bliver jeg vred og aggressiv. Og det er ikke det smarteste når familien danmark er ude for at købe julegaver. Ganske upraktisk, faktisk.

Er altså bare ikke særligt egnet til sådan noget. Men det skal gøres. Tror ikke, at der er den store forståelse for at man kommer til jul uden julegaver, men blot i passende julestemning. Siger vist et eller andet om, hvordan man holder jul, og hvad der er vigtigt. Så gaverne skal altså være på plads. Og de skal være gode, geniale, overraskende, bytbare (men helst så unikke, at man  faktisk ikke vil bytte dem), ikke alt for kostbare og til at transportere i indpakket stand. Er lige til at få en præstationsangst over. Altså oveni den anden angst. Skønt.

Er taknemmelig for at have en læsende familie. Bøger er geniale. Lette at pakke ind, lette at transportere, lette at bytte. Min mor plejer at samle sig et rent bogtårn juleaften. Sådan går, det når man har jule-pendler-børn. Tror også det ender med bøger herfra i år.

Indkøbet skal altså bare overståes i en fart – så jeg kan komme hjem til hunden. Og når den er luftet – hjem til friskbagte kager. Og sofahygge. Og glögg. Æbleskiver får vi ingen af, for ingen af os bryder os rigtigt om de der købe-nogen. Og æbleskivepande har vi ingen af. Måske et ønske en dag? Men hvordan pokker mon man laver de der små tingester så de ikke ender som flade skiver eller kanonkugler? Et eksperiment værdigt…

Vi må have os en æbleskivepande. En dag.

2 comments on “Nu begynder vi

  1. Altså jeg HADER også de der julegaveraids som absolut skal foregå en søndag formiddag i et ækelt lummervarmt center sammen med 3 milliarder andre.

    Jeg foretrækker at tage en fredag sen eftermiddag – sammen med hele familien og så køber vi på kryds og tværs. Det er sjovt og hyggeligt og ender altid med et pitstop med varm kakao+flødeskum og slutter af med middag hos vores venner som har en restaurant.

    Det er nemlig skønt at kunne give bøger – man kan aldrig få for mange bøger – selvom det føles sådan når man skal flytte..

    • Vil slet ikke afsløre mængden af flyttekasser vi havde sidst vi flyttede.. men der var INGEN af dem der ikke var bøger i.

      Og jeg hader det, men klarede det som nævnt andetsteds. Betaler prisen i aften på det, men det er ok. Jeg er i gode hænder og trygge rammer. Men bliver mindet om at helt go er jeg altså ikke.

      Ville ikke engang have haft kræfter til et pitstop – med mindre det foregik meget langt væk fra alting.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

