Gearfreaken

Dette er ikke sponseret af nogen – jeg fik bare lyst til at skrive om den.

Jeg er skyldig. Jeg er en gear-freak. Som visse vist også har opdaget. Ikke at jeg nødvendigvis altid skal have det sidste, det bedste og/eller det dyreste. Men jeg tænker mig rigtigt godt om før jeg køber et stykke gear eller en gadget. Prøver at finde anmeldelser af de muligheder, der er inde i overvejelserne. Og er af økonomiske grunde nødt til “aldrig at lave fejlkøb”. Især ikke på de lidt større ting. Uha.

Så her kommer en kærlighedserklæring til et stykke gear, jeg har taget i brug i november-måned, og jeg laver hermed århundredets stilbrud på min blog. Men gearfreaken er jo osse en side af mig.

Jeg har fået en dunjakke med ganske særlige kvaliteter. Den vejer ca 250 gr. Det er altså bare ikke særligt meget når vi snakker vinterjakker. Min gamle TNF triclimate jakke vejer til sammenligning 1100 gram. Vist; den er meget bedre når det pisseregner, men den er tung, stiv og især larmende når man bevæger sig.  Den er nu reduceret til arbejdsjakke og en sjælden gang skaljakke over dunjakken. Men den er udskiftet, ikke fordi den var dårlig, men fordi den var blevet alt for stor mig. (minus ca 30 kg siden sommeren 2010).

W's Down Sweater fra Patagonia (reklamebillede)

Tilbage til dunjakken og mit kærlighedsforhold til den.

Filosofien fra producenten har vist været enkel, så varm som muligt, så let som muligt og så stretchy som muligt. Så man tager det letteste skal-materiale til rådighed, gør det vindtæt og næsten vandtæt, letvægtslynlåse, reducerer antal af lommer, fjerner hatten (men den fås i en version med hætte, det valgte jeg fra, da den generer når den ikke er i brug, og jeg har en glimrende hue, der kan være i en lomme) og så bruger man de bedste dun, der er på markedet, så der ikke er brug for så meget. Og de bedste dun er dem med de højeste fillpower tal. Det er en standardiseret måde at beskrive duns evne til at rumme luft og dermed deres isoleringsevne på.

Standardversionen af down sweater har dun med 800 fillpower og til sammenligning har TNF normalt 500 og canada goose produkter fillpower ml 600 og 750. Min special edition jakke har 900 og derfor også lidt lettere end standardversionen! Det kan altså godt mærkes. Derfor kan man lave det så let og så tyndt, at det blot ligner en jakke man tager på en kølig sommeraften. Men den er varm. Meget varm.

For yderligere at kunne gøre den let, har man så lavet et tæt design, hvor hofte, ærmer og hals slutter næsten tæt og slipper derfor ikke kold luft ind nogen steder.

Patagonia er kendt for små simple løsninger på irriterende problemer. I dag kan man ikke få en jakke eller en fleecetrøje uden en snor i hoften og en lille dims der kan holde snoren spændt. Ofte med det resultat, at den der snor hænger i en løkke nedenfor og ligner en forvirret nøglestrop, bedst egnet til at indfange damers tasker og paraplyspidser med når man bevæger sig ned gennem byen. Eller min klassiker – den snor lægger sig altid i en fin lille løkke om det håndtag, hvormed jeg hæver og sænker føresædet i min arbejdsbil, hvorefter jeg nærmest triller ud af fordøren, fordi jeg bliver stoppet midt i udstigningen. Ser vist ret skægt ud. Så i alle produkter med sådan en snor, har de sat en lille bitte strop længere oppe i jakken og løkken bliver ført derop. Enkelt og yderst funktionelt.

Jakken kan pakkes sammen i sin egen lomme og fylder ikke mere end, at den kan ligge i toplommen på min fototaske. Igen uden at gøre denne væsentligt tungere.

Og så til sidst – Patagonia har en betydelig grøn profil og går næsten til yderligheder for at finde løsninger, der ikke belaster miljøet unødigt. Yderstoffet på den her er lavet af genbrugt polyester. Dunene er naturligvis certificerede som “plukket fra døde fugle”. Jammen, det burde jo altid være sådan, men det er åbenbart nødvendigt med et særligt certifikat.

Bagsiden af medaljen er så at man bliver lidt småhysterisk af frygten for at få revet hul i den, og se sin isoleringsevne forsvinde som en sky af dun i vinterblæsten. Men det er vist ganske holdbart det der materiale. Og så er der jo lige prisen. Billig er den ikke. Men stadig billigere end diverse TNF dunjakker. Og Canada Goose er jo i en klasse helt for sig selv, hvad angår prisen.

Jeg var heldig at finde et restoplag af special edition i en netbutik, så jeg fik min billigt. Og efter mange overvejelser. Den er det hele værd. Elsker den. Elsker at jeg ikke bliver pakket ind i en stiv og tung jakke om vinteren. Føles lidt som at have en alm. sweatshirt på. Bare varmere.

8 comments on “Gearfreaken

  1. En flot og meget grundig beskrivelse af en jakke, jeg kender intet til den model, men nu ved jeg alt ! Jeg tror at jeg vil anbefale den alene af den grund, at dunene er fra døde fugle. Plukker man dun af ikke døde fugle ?! Av for sa….Min naivitet har fået endnu en skramme 🙂

  2. Åh den ser lækker ud, sådan en kunne jeg også godt bruge, hader de store jakker hvor man kommer til at føle sig som en Michelin-mand…Sådan en må jeg investere i til næste vinter…;D

    • Den er lækker, og ikke særligt michelin-mand-agtig.. Den vil du i givet fald blive glad for. Og hvis du bare bliver halvt så glad som mig vil du stadig være meget tilfreds 🙂 Kan anbefales at prøve at finde dem på tilbud til foråret.

  3. Der er – eller måske var – sandelig meget, jeg ikke vidste om dunjakker.
    Tillykke med fundet.
    Jeg tøt slet ikke gøre mig selv afhængig af sådan en, men jeg ligner vist desværre også en michelinmand uanset hvor let en jakke jeg finder 😉

    Tabt 30 kg på 1½ år???!!! Det er saftsusemig godt klaret!

    • Også meget jeg ikke anede, men måtte jo argumentere godt for min sag da jeg ville have den.

      Tjaeh, det skete bare, da jeg begyndte at arbejde og droslede ned på medicinen. Før sad jeg alt for meget i et hjørne af stuen og var bange for at komme ud… det bliver man stor af. Stor, rund og ikke særligt glad.

  4. Jeg tænkte faktisk på at spørge til mærket da jeg så dig i den, fordi den netop ser så fantastisk let og varm ud.. og så kom jeg fra det igen, så tak for grundig info om et fed jakke. 🙂

Har du kommentarer eller spørgsmål:

