Paradigme-skifte på skrivebordet

Har været ganske ordløs i en uges tid. Det betyder ikke, at der ikke sker en masse, men blot at det ikke nødvendigvis er egnet til publikation her – i detaljer.

Og så har jeg haft en del praktiske ting at tænke på. Hustanden er blevet beriget med en ny computer. En Mac. Kærestens beslutning.

En absolut fremmed fugl, der er landet i vores lille. eller rettere temmelig omfangsrige, ørnerede af ledninger og private netværk, og som stiller helt nye krav til alting.
Skrivebordet var ellers tidligere udstyret med (udover et gevaldigt rod) en pc, en printer og en bærbar computer mere eller mindre fast monteret på et alto keyboard. Mildest talt ikke nogen køn løsning, men praktisk og yderst fleksibel.

Nu er netbook´en (den med linux og de særeste ideer) fra sofabordet røget i skabet, den bærbare ind i stuen, uden alto dog, og iMac står på skrivebordet sammen med min gamle windowshakker, tablets er vi ikke nået til endnu, men det kommer nok osse en dag.

Hidtil har alt det der med computere og netværk bare været noget jeg gjorde og kunne, for jeg var på min absolutteste hjemme-bane i windows diverse. Sørgede stille og roligt for, at tingene kørte, at netværket var stort, vidt forgrenet, fint og sikkert,  at computerne var virusfri og at alt synkroniserede med alt inkl telefonerne.

Men med en mac på skrivebordet skal jeg nærmest begynde forfra med at lære. Og det er jeg faktisk ikke særligt god til mere pga de der koncentrationsproblemer. Men jeg leger mig frem og trykker på knapper og ser hvad der sker. Og prøver at huske det hele undervejs. Det går bedre end forventet, og jeg noterer det som en lille sejr. Jeg har ikke glemt hvem og/eller hvad jeg var. Jeg kan stadig noget. Går bare lidt langsommere, når jeg skal lære nye ting. Og en Mac er i sandhed en ret ny måde at gøre tingene på.

Bare det at finde et @ tager tid. Og der skal trykkes på flere knapper før den dukker op. Men det bliver vel en vane. Og så kom det en smule bag på mig at menu bjælken, den med rullemenuerne, pludselig befinder sig øverst på skrivebordet og ikke øverst i vinduet hos de enkelte programmer. Og at den faktisk skifter alt efter hvilke programmer, der lige er i fokus. Men det går stærkt fremad og jeg er nået der til nu hvor jeg begynder at finde løsninger til at streame musik til surround anlægget i stuen – via mac´en. Så er det vel ikke helt tosset.

Men den er dælme lækker! Og så giver den så mange små aha-oplevelser fra sig. Og man tænker, naturligvis; sådan skal det gøres, hvorfor har windows ikke forlængst gjort sådan osv osv. Men der er også omveje, hvor man tænker hvorfor pokker har mac ikke lært af microsoft eller google eller tilsvarende.

Okey og indrømmet – det går forrygende stærkt med at vænne sig til sådan en. Men jeg savner al den avancerede viden, jeg har om windows. At jeg bare ved hvordan alting fungerer, og hvordan jeg løser alle mulige problemer. Det er lidt utryggere på mac´en. Sjovere, flottere, men utryggere. Endnu.

4 comments on “Paradigme-skifte på skrivebordet

  1. Hvor fedt! Kan godt forstå du er udfordret lige pt. Eller din hukommelse er.
    Det er svært nok for mig – og jeg slås ikke med dine problemer. Håber det snart bliver logisk for dig!

    • Jeg er rigtigt meget udfordret med den computer, men det går faktisk ret stærkt med at lære den at kende, problemet er nok nærmest, at jeg er for viklet ind i windowstankegangen på forhånd. 🙂

  2. Tillykke!!!! Dejligt du nu har set lyset og er blevet rettroende 🙂

    Jeg elsker elsker elsker min lille frække mac.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

