Huske og glemme; et dilemma

Hvor ville jeg ønske at jeg kunne glemme det hele, bare en dag. Kunne altså godt bruge nogle fortrængningsmekanismer lige nu, men hvor er de, når man har brug for dem? Synes egentlig altid, at det virker som om, de der fortrængninger er noget skidt, men de kan også bruges til noget godt. Især som overlevelsesmekanisme.

I dag vil jeg bare gerne have lov til at overleve mit elendige humør, min dårlige ryg og resterne af feberen, der langsomt slipper sit tag i mig. Så kunne jeg ikke få lov til at glemme, bare lidt?

Har haft en forfærdelig nat med de værste mareridt og er vågnet i fuldstændig forsvarsposition. Psykologen siger sommetider, at man skal lære huske for at kunne lære at glemme, eller noget i den stil. Tror hun mener, at man skal lære at huske på den rigtige måde, for jeg har altid husket, og altid på en måde, der føles temmelig forkert. Mantraet er altså – huske og glemme på den rigtige måde.

Så i dag er jeg i flashback-land. I værste udgave. Var et mareridt at være udenfor. Er som om kroppen hele tiden husker på en masse smertefulde ting, og tror at lige nu sker det hele igen. Faktisk ved jeg godt hvorfor. Er jo stadig småsyg og stortræt. Og jeg er derfor ikke særlig kvik i pæren. Og det er den, jeg bruger til at styre og kontrollere angsten med. Pæren, altså. Jeg ved, at det ikke er farligt udenfor. Jeg ved, at det ikke er farligt at gå ind i den butik. Det er styret med intellekt og en følelse af at være ca på forkant med, hvad der foregår omkring mig. Det virker bare ikke når man er syg. Og træt. Så tager angsten over.

Har taget en af lægens piller og håber det hjælper bare en lille-bitte smule.

Skriver om det her for så er det som om puslespillets brikker er lagt og jeg kan se et lidt større billede. Det hjælper osse lidt.

Og så mediterer jeg lidt over nogle billeder, dvs sorterer lidt bunkerne. Fjerner tankerne fra det tunge og sætter fokus på noget, der er lidt lettere.

– og så er der jo altså lige den der and. Her dufter rigtigt godt, nu.

4 comments on “Huske og glemme; et dilemma

  1. Man skal huske AT glemme 😉
    Nej jeg ved det ikke. Men det er ikke så mystisk i mit hoved at du er mere sårbar når du er syg.
    Håber du snart bliver helt frisk og kan få styr på dine tanker igen!

    Og nyd nu dinaaand!! 😉

    • Set her i bakspejlet er det jo egentlig heller ikke så mystisk for mig. Var træt og alt for hudløs. Nu er jeg tilbage på jobbet igen, så nu er jeg bare træt 🙂 Det hjælper så godt at lave noget andet i stedet for at gå og kværne rundt i sin egen lille mystiske verden og lave de mest vanvittige tankespindelvæv med sig selv. Det er lige til at blive kugleskør af, hvis man da altså ikke er det i forvejen.

      Jo, anden blev acceptabel.. ikke mere… du har jo stiftet bekendtskab med mit sære forhold til madopskrifter, ikk ? Antallet af ups´er var …. bemærkelsesværdigt…

      Vi tar en ny øver på den manøvre inden jul, og så skal den nok sidde lige i skabet 🙂

Har du kommentarer eller spørgsmål:

