Beslutninger

Skrev tidligere om en række tvivlerier jeg gik rundt og tumlede med. Der er taget lidt beslutninger om en del af dem. Holder mig til android. Tror jeg. Næsten. Android, google og pc i stedet for iPhone, iTunes, iMac og et styresystem opkaldt efter stadig større medlemmer af Felidae.

Bilen SKAL sælges. Nu står den nemlig hos mekanikeren – igen. Denne gang skal vi dog ikke betale, da det er en reparation der ikke var blevet lavet godt nok – sidst. Eller var et forrige gang? Eller forrige-forrige ?

Men hvad så. Tog? I myldretiden? Mig? Med min angst for mennesker? Det virker umiddelbart som en småfarlig strategi, hvis jeg også skal præstere bare nogenlunde på arbejde. Nix, den holder bare ikke vand, så jeg må nok se mig om efter en ny trofast ganger på 4 hjul og lidt mindre humoristisk sans mht at selvskabe små og store fejl i, for en bil, væsentlige funktioner og lidt mere praktisk sans mht. det allervæsentligste, nemlig at køre fra pkt A til pkt B. Lige nu er den allerbedst til at bremse. Og vedblive at bremse. På venstre forhjul for nu at være ganske nøjagtig. Sådan en rødglødende bremseskive er forresten et ganske flot syn om aftenen. Umådelig upraktisk, men flot.

Og så i den langt alvorligere afdeling.

Vi tager ikke til nogen familiefest i år. Jeg orker det ikke. Magter det ikke. Eller for nu at være ganske ærlig. Jeg tør det ikke. Der kan ske et af to. Enten bliver jeg så vred, at jeg siger en hel masse om hvordan det var at være en lille pige i min familie. Og siger det til alle de forkerte og i et ganske forkert toneleje. Eller også sender min bror mig tilbage i tiden rent mentalt og konsekvensen af det er jo indlysende. Det kan jeg lissom heller ikke holde til og samtidigt bevare min skrøbelige og forsigtige styrke. Jeg må skuffe dem, der gerne ville se mig. Dem der synes, at jeg er ok selskab. Uden at skulle jorde mig, som jeg ved han ville gøre. Det må være sådan, så vi har pænt takket nej til at komme. Så må de holde deres fantastiske sølvbryllupsfest uden os.

Jeg går i terapi nu for at komme igennem og bearbejde konsekvenserne af hans tidligere overgreb. Det nytter jo ikke noget hvis han fornyer dem følelsesmæssigt hele tiden, så får det aldrig ende, det her. Det er bare så ufatteligt, at jeg ikke kan føle mig voksen og ca ligeværdig med den mand. Tænker det må da komme en dag, det der. Men det gør det så ikke. Han kan et trick med at nedgøre mig, grine af mig og det i en grad så jeg allerhelst og ganske frivilligt ville finde mig et kosteskab at gemme mig i. Ganske som dengang, hvor jeg blev spærret inde som straf for ikke veludførte ydelser – eller nægtet servicering.

Men voksne kvinder sidder ikke i kosteskabe til sølvbryllupsfester og gemmer sig for deres lige så voksne storebrødre. Det gør de altså bare ikke. De holder sig langt væk, mens de øver sig på at blive så voksne, at de kan sige fra.

Det kan forundre mig selv en del, at den beslutning var så pissesvær at tage. At jeg skal holde mig langt væk. Det må være min krysteradfærd, der prøver at undgå ballade. Den, der prøver at fortælle mig, at hvis jeg bare gør mig usynlig nok, så går det nok. Men jeg ved det jo, at den går bare ikke mere.

Nu mangler jeg bare at løse familie-juleknuden. Godt det vist bare er en forlænget weekend i år, den der jul. Det bliver slet, slet ikke spor sjovt. Men problemet ligger to måneder ude i tiden. Nu har jeg løst det problem, der ellers ville opstå om 2 uger. Det føltes bare lidt mere akut. Må tænke lidt mere over det andet. To måneder – der er heldigvis lang tid til.

Og så den sidste store beslutning, jo det er nu kæresten skal med til den sexolog. Det er absolut rette timing. Nu. Og hun vil godt. Altså kæresten. Heldige mig. Selvom det bliver verdens sværeste samtale.

Føler mig egentlig lidt som en rigtig dårlig amerikansk film bestående af has-been og wannabee skuespillere og en gammel fordrukken instruktør ingen andre gider sætte i arbejde.

4 comments on “Beslutninger

  1. Jeg holder også med android, når det gælder telefonen, pc og Windows, og så har der jo sneget sig en iPad ind.. hmmm man kan ikke være konsekvent altid.. 🙂

    Ja I er vist nødt til at kigge efter en anden bil.. rødglødende bremseskive.. det lyder som et fint fotomotiv, men ikke særlig anvendeligt i praksis.

    Og så til de alvorlige beslutninger, jeg synes det lyder til, at du har taget den rigtige beslutning for dig og jer, både i forhold til festen og fælles sexolog besøg. Nej voksne kvinder sidder netop ikke i et kosteskab, og lader sit hårdt og møjsomt opbyggede forsvar og styrke nedgøre igen..

    Ang. juleknuden, har I overvejet at holde en stille jul i den svenske skov, og invitere den del af familien I har lyst til at se, når det passer jer..

    • Skulle jeg have en tablet, som markedet ser ud lige nu(!) ville jeg også vælge iPad. Men spændende ting er undervejs. Har lidt kig på amazons android løsning. Men markedsudrulningen af deres teknik når jo først DK som noget af det sidste. Øv.

      Den der røde bremseskive var en del flottere, da den dukkede op i sommer bag en alu-fælg. Nu er den gemt bag en stålfælg pga skifte til vinterdæk og bød sig derfor ikke til som model. Så jeg kørte den bare direkte til mekanikeren, der kunne lugte på 10 meters afstand, at den var helt gal. Og at det nok ikke var noget han få betaling for, da det er mindre end 3 måneder siden, han skiftede skiver og klodser på forhjulene.

      Tak for støtten til en beslutning, der bestemt ikke vakte idel lykke i de små hjem. Og så finder vi nok en juleløsning. Til jul.

  2. Hvor ER jeg glad for at høre det med bilen.. Men altså jeg ville godt have set et billede af de der rødglødende!! Må virkeligt ha’ været flot.

    God beslutning med det der familietamtam. Det er ikke noget for dig.

    Nu med ham Esbjerg manden tænker jeg på hvor meget det ødelægger i et lille barn at blive udsat for den slags overgreb og jeg sværger at jeg er fandme lige ved at gå ind for meget strengere straf end livstid..

    Og jul.. Helt ærligt.. Gør da som Inge siger – Sverige (subsidiært Normandiet 🙂 ) og hold en anderledes jul!!

    Og den der samtale.. det skal nok gå. Hun vil dig jo – så er det normalt at I kæmper for det sammen!!
    Jeg er sikker på at det blir svært – men godt!!

    • Kan godt se jeg burde have taget et billede i sommer, men blev egentlig lidt for ophidset og gal. Nok mest over følelsen af ,at det, der lugtede mest brændt var 1000-sedlerne i min lomme.

      Nej, tror heller ikke lige jeg er familiemenneske i øjeblikket. Der foregår simpelthen for mange processer i knolden på mig og balancen er ganske skrøbelig. Skal nok være passende kreativ mht at planlægge julen. Men Normandiet – det er sgisme lige kreativt nok. Er det ikke et sted man rejser hen om sommeren ? Det er anden gang du skriver det – er det fordi du mangler noget stort julehalløj fra DK og vil have det bragt? 😉

      Esbjerg-manden er tilsyneladende et særtilfælde, heldigvis. Han er gået så meget længere end alle de andre man normalt hører om, når det handler om børn og misbrug. Indrømmet, har ikke læst så meget om hverken ham eller brønderslevsagen eller ret mange andre. Prøver at undgå det, da jeg føler at pressen er lidt for detaljefikserede og lidt for blodige i deres dækning af de sager. Så jeg tager skyklapperne på og prøver at bevare min sunde fornuft, der ellers ville lide alletiders forlis og blive overtaget af vågne mareridt og endnu værre fysiske smerter end jeg har i forvejen. Det er sgisme lusket, det her, fordi psyken og fysikken spiller sammen og forstærker smerter. Så jeg prøver på ikke at tænke på de her ting, der er sker for andre og er i medierne. Prøver – men har ikke nødvendigvis held af det.

      Er meget spændt på den samtale – men tror det er et helt rigtigt tidspunkt at gøre det på. Tror også det handler om at den her sexolog dame får et indtryk af hvem min kæreste egentlig er, og at hun ikke er en eller anden stjerne-sociopat, der trækker mig i gal retning.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

