Uåbnet

Sidder her med et uåbnet medicinglas på min bord og kigger lidt på det. Tidligere ville man jo åbne den der berømte indlægsseddel, som nu med en sindrig indretning sidder foldet uden på glasset. Foldet på en sådan måde at åbner man den for at læse får man den aldrig foldet sammen igen, og er tvunget til at leve med at den hænger som et lidt for stort sejl til et lidt for kluntet skib med en lidt for lille mast.

Jeg undlader at pakke den der seddel ud og googler i stedet. Finder dette: http://www.overgangsalderen.net/forum/showthread.php?t=9379

Overgangsalder – se, det ser jo ret lovende ud?!? Læser lidt om propranolols virkninger på migræne. Det har sgutte noget med mig at gøre. Men så lidt længere nede bliver der citeret en artikel som nærmest beskriver pillen som en mirakelkur til at forebygge PTSD lige efter krisesituationer. Tilsyneladende ved at fjerne væsentligheden fra mindet om krisen, eller lidt populært udtrykt – at slette det.

YES! Det er til gengæld spændende læsning. Indtil jeg konstaterer at artiklen ikke er særlig velunderbygget, den er fra 2005 – minimum. Og det er den eneste artikel jeg har kunnet finde sådan ca i lettilgængelig udgave om den medicins virkning på den sygdom.

Genopliver et gammelt internet mantra, der stadig bør ligge til grund for enhver kritisk sans mht hvad man ser og læser sig til her: Hvis noget er for godt til at være sandt, så er det det nok ikke.

Men her på bordet står et glas af de der sprititusprøve navngivet-agtige piller. Tror ikke på, at de sletter min hukommelse (hvilket jeg jo egentlig er ret glad for, trods alt, har jo ikke så meget hukommelse at gøre godt med. Men det er dog nok en lidt anden slags hukommelse).  Jeg har ikke åbnet det, men tror på, at det i det mindste virker mod sendeudfaldene og giver mig lidt ro uden at jeg overtænder.

Nu skal jeg bare tage mig sammen til at åbne glasset første gang. Og det er svært.

Mon det virker næsten lige så godt bare at vide at man har dem?

Hvis nu…?

4 comments on “Uåbnet

  1. Ja hvis nu.. tro og håb kan flytte bjerge, og hvis ikke har du stadig glasset, og kan åbne det.. 🙂
    Og hvis nu de virker, og hjælper dig til at få lidt ro og ikke overtænde..
    Hvad siger mavefornemmelsen..??

    • Mavefornemmelsen siger at det er ok, det her. Og jeg har fået en fin beskrivelse af hvordan jeg skal tage dem så det går nok. Det er nok ikke noget jeg skal tage fast som i en doseringsplan. Det er ikke sådan jeg har forstået det. Og så skal det nok gå. Kan jo efterhånden godt genkende tegnene på om en overtænding er på vej. Især hvis der er lidt stress på og kravene bliver for høje. Og jeg ved jo hvad det er for krav jeg ikke kan håndtere, så allerede dér har jeg en indikator.

  2. Jeg har googlet det på fransk.. Kan seriøst godt forstå hvad du mener.

    Men.. hvis du nu vælger at det er dig som bestemmer?

    At du starter med at tage dem – giver det 3 uger i første omgang – hvis du ikke har større gener af det end som så – giver du det 3 uger mere.

    Hvis der ikke sker en skid – ELLER at bivirkningerne er for store til at du vil leve med det – så trapper du bare SELV ud af dem igen – langsomt!

    På den måde er det dig som bestemmer over din krop – og dig som mærker efter hvad pillerne kan gøre for dig – og ikke bare blindt æder noget skrammel som din læge synes er en god idé.

    • Er helt sikker på, at lægen vil grine godt og hjerteligt når hun læser den her kommentar, hvis hun kommer så langt i teksten. Og hun læser faktisk med herinde ind i mellem. Men hun er nu osse et ganske særligt tilfælde af sin stand 🙂 Hum kender mig jo osse og ved at jeg er udstyret med en finjusteret bullshitdetektor.

      Men kan love dig at jeg ikke blindt æder kemisk skrammel. Og at hun og jeg har et fint samarbejde om at finde de rette løsninger på mine problemstillinger, hvad enten det handler om medicin eller andet. Tror faktisk på, at det her kan fungere – netop fordi de kan mindske nervøsitet og uro. Og det er lige præcis der jeg har problemer. Det er vist i øvrigt de samme piller man giver til eksamensnervøsitet mm.

      Jeg skal ikke og vil ikke tage de piller efter en fast doseringsplan. Men når noget grimt er på vej. Og der kan gå dagevis uden, og andre dage brager jeg igennem loftet et par gange.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

