Programmer i reprise

Endelig weekend, og jeg agter mig atter at begive mig til skåne og ud i de svenske skove på svampejagt. Kantareller og især Karl Johan står på ønskesedlen, men andet kan jo osse bruges. Om ikke andet så er de skægge at tage billeder af. Her er lidt fra sidste weekends tur.

Parforholds-svampe - mest egnet til foto.

Mini

Synes egentlig jeg er lidt træt og lidt trist i humøret. Jeg burde tage ferie, men har desværre ikke flere feriedage at gøre med. Og der er lang tid til jul. Alt for lang tid. Så jeg må nyde mine weekender, hvor der er ro og fred og gode venner. Og skovturene.

Jeg tror, det er ved at være på tide at se på mine prioriteringer igen. Har satset alt på at komme tilbage på arbejdsmarkedet, selvom det er svært hver eneste dag. Svært at se alle disse mennesker på en gang. Svært når de ændrer planerne og det har betydning for mig, for jeg har egentlig et lidt autistisk forhold til min planlægning. Jeg skal forberede min dag, jeg skal holde planen, for ellers så glemmer jeg, hvad jeg skal om 3-4 punkter. Korttidshukommelsen er jo væk; får jeg en besked så glemmer jeg den igen lynhurtigt. Jeg kan huske 3 ting på en gang (og nej jeg er ikke en mand i forklædning) og der er grænsen nærmest nået. Så jeg holder mig slavisk til mine planer og har næsten en slags mentale usbsticks jeg loader hjernen med om morgenen. I dag kører jeg dette program fra denne usb stick – og i morgen tager jeg den næste og indlæser programmet, der er gemt på dén usb dims. Regelmæssigt, uforanderligt, hvor et fredagsprogram er et fredagsprogram og bestemt ikke bør indeholde elementer af et onsdagsprogram. Problemet er desværre bare, at verden omkring mig er så foranderlig på arbejde. Og så mister jeg overblikket og bliver forvirret. Og irritabel. Og vred. Det er godt min chef kender til problemet og lader mig være når jeg kører ind i den der spiral. Hun ved jo så til gengæld også, at jeg er god nok, når jeg så går igang igen. Hun har tålmodigheden med mig, og kan efterhånden heller ikke rigtigt undvære mig. (for hvem skulle ellers råve af ham psykopaten når han bliver for meget).

Det suger så meget kraft ud af mig; at være på arbejde hver dag, og jeg skal virkelig tage mig sammen for at sige at det faktisk er dét værd at kæmpe videre.

En tur ud i skovene er tiltrængt. Igen. Et lørdagsprogram, der faktisk er et lørdagsprogram. Trygt, godt og sikkert. Bortset fra alle de andre danskere, der også render rundt ude i de skove.

6 comments on “Programmer i reprise

  1. Jeg synes det lyder til at du har en god chef.. men det er rigtigt, at det ikke er nemt at spå om en arbejdsdag. Selv den bedste planlægning kan skride totalt på få sekunder, og så koster det næsten flere kræfter at holde fast i planen, ende det gør at slippe den og flyde med strømmen.
    God tur her til Skåne.. vi sidder i skoven lige nu, og der er masser af svampe rundt omkring.. Jeg aner ikke en pind om svampe, så jeg nøjes med at tage billeder.. 🙂 De kantareller vi skal have til frokost i morgen er købt hos vores lokale købmand.

    • I skulle prøve at plukke dem selv. De smager fantastisk. Men Karl Johan er nok min yndlingsspisesvamp, og dem har vi fundet en del af. Har heldigvis en kæreste med rimelig forstand på de der svampe, og en passende grad af forsigtighed så vi undgår alt hvad der kan være tvivl om.

      Jeg har en rigtig god chef, og du har ret i det der med de skridende planer, at det næsten hører med. Det ville nok osse være en god ide at jeg lærte at flyde med. Men det kan jeg bare ikke. Der må jeg desværre tage den på mig. At jeg er en syg der bare er pisse go til at lade som om jeg er rask. 😉

  2. Endelig endnu en svampeplukker 🙂
    Der er ikke så mange, der tør kaste sig ud i det, synes jeg, og de stakkels mennesker aner jo så ikke, hvilke glæder de går glip af… både naturmæssige og kulinariske.
    Den reaktion du har på planer, der skrider – er det noget, du kan gøre noget ved med tiden, eller vil det være sådan i al evighed?
    Det er altid godt at have en god chef.

    • Vi er nogle vældigt forsigtige svampeplukkere, men jo vi er nok skyldige. Og vi tør også godt spise hvad vi har plukket, men har endnu ikke serveret det for andre 😀

      Mht plan-skrideri og min reaktion. Jeg tror det bliver bedre med tiden. Ikke fordi jeg bliver raskere, men fordi jeg bliver mere rutineret i at opdage tegnene på at jeg mister mentalt fodfæste inden jeg hidser mig for meget op. Håndteringen bliver nemmere, men at håbe på et yderligere mirakel og at det der (PTSD) forsvinder vil i mit tilfælde vist være at udfordre fru fortuna, der har stået ved min side indtil nu.

      Mit mirakel er i al simpelhed; Jeg er her endnu.

  3. Jeg kan ikke lade være med at tænke at hvor er det dejligt at vide at du har en arbejdsplads hvor der er plads til dig og din PTSD. Det er beroligende at vide at selvom du er træt og har brug for ferie – så er det måske meget godt at du kommer ud i verden istedet for at sidde hjemme.

    Kunne et alternativ være at du kom lidt ned i tid? Når nu der er så langt til ferie?

    Det er GODT at du er her endnu!

    • Jeg har fået en ret god chance ja og min chef giver mig god plads, men desværre har hun osse en chef, der er mindre begejstret for mig og mine særheder.
      Og det er rigtigt vigtigt at man kommer ud og ser mennesker stort set hver dag, også selv om det er nervøst hver eneste dag. Har gemt mig i et par år og stort set ikke kommet ud før dette. Det er dog vigtigt at huske at det skal ske på det rigtige tidspunkt i et sygdomsforløb som mit. Og at det slet ikke er sikkert at et sådant tidspunkt rent faktisk kommer.

      Det er sandelig osse dejligt at have overlevet alt det der. Det tror jeg faktisk ikke stod skrevet på mit skæbneblad.

      Mht at gå ned i tid så hænger det desværre ikke sammen rent økonomisk.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

