Kontroltabsskræk

Skal til tandlæge – og jeg hader det!

Jeg har ikke egentlig tandlægeskræk (altså bortset fra regningen, som man altid modtager med en vis hjertebanken og sammensnørret hals). Jeg har kontroltabsskræk. Og det kommer allermest til udtryk i tandlægestolen, for her kombineres kontroltabet med noget der gør ondt. Rigtigt ondt og på en måde som jeg ikke kan stoppe eller rejse mig og gå fra. Det er en grim kombination. Jeg tror ikke på, at alt her i tilværelsen kan skydes over på følger og konsekvenser af mit liv som misbrugt, udsat for vold og voldtægt, og jeg bliver træt i hovedet af de mennesker, der altid søger dé grunde som årsager til alverdens problemer i deres liv, eller i mit for den sags skyld. Men her må jeg dog give mig. Der er en sammenhæng og den er så glasklar, at selv jeg kan se den. Og jeg er bestemt ikke blandt de kvikkeste i disciplinerne erkendelse og selvindsigt.

Hos tandlægen bliver man så også udsat for noget andet ubehageligt: “Åbn munden, gab” og får en masse ubehageligt stoppet indenfor. Jeg ved jo hvad der sker, men min krop reagerer og husker på ganske andre situationer, hvor det om muligt var endnu mere ubehageligt. Men med samme kontroltab og følelse af magtesløshed. Forskellen er jo så heldigvis at jeg er voksen nu og ved hvor jeg er og kan bekæmpe angsten, ubehaget og den vanvittige kvalmende fornemmelse. Men nemt er det ikke, og det er nok desværre noget jeg ikke bliver bedre til med tiden.

Det hjælper dog noget på det at min tandlæge er ret godt orienteret om min sygdom og baggrund og tager hensyn til mig. Om det så også indebærer at han har en brækspand stående indenfor rækkevidde aner jeg ikke.

Synes egentlig at det meste af livet er gået med at prøve at bevare en form for selvkontrol i ukontrollable situationer og det er jo en ren overlevelsesstrategi. Det må være derfor det er så angstprovokerende at blive tvunget til at give slip på den. Jeg kender jo næsten ikke til andet.

Og det fører så mere eller mindre direkte til et andet af punkterne på denne uges dagsbefalinger – konsultationen hos sexologen. Der bliver emnet vist osse kontrol, kontroltabsskræk og kontroltab. Ugens tema er lissom lagt. Suk.

Og så i den mere fredsommelige afdeling. Min blog er blevet “opdaget”. Og er blevet smidt ud på facebook grupper diverse. Nu slipper jeg også ca kontrollen med den her side, slipper den fri på en måde. Har tidligere haft en vis fornemmelse for hvem der læste med og gemte sig bag de yderst begrænsede besøgstal. Det kan jeg slippe nu. Det skal jeg osse lige vænne mig til. Men er egentlig lidt overrasket over, at der er nogen der tillægger mine ord dén værdi. At det skal deles. Gør mig faktisk lidt glad. Og nervøs – men det overlever  jeg såmænd nok osse.
😉

2 comments on “Kontroltabsskræk

  1. Hej
    Kontroltabs skræk..Godt udtryk. Kender godt følelsen, og jeg hader det. At miste kontrollen. Over for hvad der sker i min krop (som husker) men osse overfor forskellige situationer på livets vej.
    Tak for at du deler med “os” herude. Sætter pris på dit mod og den styrke jeg fornemmer bag tasterne.
    Knus

  2. Jeg er selv ret vild med det ord, men mon ikke der findes en eller anden fancy betegnelse for det i det fobiske spektrum. Det må der næsten gøre – anyone ?
    Men tror faktisk det er sundt at rykke lidt på den der kontroltabsgrænse og se om man ikke kan flytte grænserne. Hørte engang om det som et trafiklys. Med grønt gult og rødt lys. Det grønne er det trygge, det gule er det utrygge og det røde det farlige. Og tricket er så at få det gule til at gå i grønt og det røde til at gå i gult. Og så køre 🙂

    Jeg er ikke særligt modig, men er glad for at vide at der er nogen der sætter pris på det jeg gør. Styrken – det er som man ta’r det.. men jo, lidt er der nok. Ellers var jeg ikke kommet igennem så rent som det faktisk er sket.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

