Ansvar og skyld?

Har jeg ansvar og skyld? Det spørgsmål trænger sig på igen, pga en kommentar jeg fik om min bror. Om han havde børn?

Har jeg ansvar for de børn? Er jeg medskyldig, hvis der også er sket noget med dem?

Jeg forstår spørgsmålene, forstår hvorfor. Og det er helt ok at stille sådanne spørgsmål! Også til mig! Jeg stiller mig jo frem, hvor jeg må påregne at få spørgsmål og kommentarer, at skulle give svar og gerne nogle som er gennemtænkte. Men svarene er bare ikke så simple som spørgsmålene. De har mange lag. For er det sådan, at jeg, fordi jeg ønskede at være i fred og ikke ville have nogen form problemer, skabte et problem for andre børn. Sendte det videre til næste generation som en grim gammel arvekommode? Er jeg skyldig i deres situation og kunne jeg have forhindret det?

Mine svar må være bevidste “nej”. Bevidste fordi de er bevidst valgte og fordi jeg ikke rigtigt kan leve med alternativet. Om jeg så tror på det selv er en anden snak, og jeg tror, at den tvivl vil forfølge mig resten af mit liv. Men jeg aner ikke om dé børn har lidt, som jeg led, eller om der var andre børn, der led efter mig.

Spørgsmålet er det samme når det handler om voldtægten som ung. Der reagerede jeg også med dybeste tavshed og gemmen sig væk. Har jeg ansvar for de kvinder, der måske/måske ikke blev udsat for noget, der ligner, af samme mand, og fordi jeg ikke stoppede ham? Kunne jeg have stoppet ham? Kunne politiet og fængslet? Er jeg også medskyldig dér? Og har ansvar? Og hvad hvis jeg havde forsøgt at anmelde? Havde jeg mentalt overlevet dét forløb?

Måske. Men tvivlen i svarene er noget, jeg nok kommer til at leve med. Må prøve at sørge for at det er en kontrolleret tvivl, så den ikke forfølger mig mere end højst nødvendigt.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

