Tillidsøvelser med lægen

Kan vist ikke helt løbe fra, at der er mange svigt i mit liv. Som barn især. Som voksen ved jeg ikke helt om man kan tale om svigt og hvis man kan, tror jeg det største svigt der er begået – det er begået af mig selv. At jeg ikke søgte hjælp, at jeg gemte mig og lod de mørke år tage magten, gemte mig bag dybeste mistillid til andre mennesker. Det kan bare ikke gøres ugjort nu. Det er derfor der må sættes en streg i sandet nu.

For at overholde sådan et løfte kræves tillid. Og det er svært.

I første omgang tillid til de mennesker, der tager sig af mig under en professionel hat, de der holder af mig og de der vil mig det godt. Og så en god portion selvtillid; at jeg jo også selv ved, at jeg går den rigtige vej, og minder mig selv om det, når jeg kommer i tvivl. Og det gør jeg – hver dag. Sådan ca.

Men hele mit liv har jeg været fuld af mistillid og har prøvet at holde balancen i en tilværelse af følelsesmæssigt kaos, der var godt begravet og en smule fortrængt (for nu at bruge den gamle floskel). Så det er ganske vanskeligt at mønstre den tillid til andre som er nødvendig for, at de kan være der for mig, hjælpe mig eller bare støtte mig.

Først måtte jeg fortælle min kæreste, at nu gik den bare ikke mere for mig. At jeg ikke kunne klare mere. Det var temmeligt nervøst, for jeg var naturligvis bange for at blive kasseret. Det blev jeg heldigvis ikke og blev derimod støttet i, at jeg skulle søge hjælp. Og det starter jo altså hos lægen.

Tricket var så at finde en jeg havde et minimum af tillid til på forhånd. Men at møde op dér, det var sgu svært. På trods af mini-tilliden. Jeg var skeptisk og forsigtig, for hvad i alverden skulle jeg hos en læge, ville jo bare ende med at få en stak piller, en sludder for en sladder, og måske et klap på skulderen og “du skal se – det går nok over af sig selv”. Sådan gik det ikke lige.

Set i bakspejlet er det nærmest som om jeg tog mit liv op i mine hænder, lagde det i hendes og sagde: gider du godt holde det her for mig; bare lidt? Det gad hun godt. Det gad den psykolog osse.

Jeg mødte ind fuld af skepsis og spaltet mellem forsigtig tillid og dyb mistillid, men fik en afgørende lektion i at mistillid også kan svigtes, at mistillid ikke nødvendigvis avler svigt og at der ingen automatik er i det. Under de rette omstændigheder.

Under de forkerte er det derimod en ganske anden snak. Løsningen fremover må være at holde sig til de rette omstændigheder.

Herfra blev behandlingen én lang række øvelser i tillid. Fra de små ting om at kunne fortælle og sætte ord på, til de store, om fortsat at stole på, at de mennesker, der hjalp mig kunne tage vare på mig og min situation, og til de mere praktisk orienterede; da jeg gav læge og psykolog lov til at snakke sammen uden om mig, og uden at jeg nødvendigvis skulle vide om det. Det er tillid!

Og det kan betale sig. Med de rette omstændigheder.

Selvfølgelig har jeg haft tillidskriser undervejs. Både til læge og psykolog – til terapi og medicin. Der har været punkter hvor mine grænser er blevet overskredet. Som den gang hvor hun tilbød, at hun lige(!) kunne kigge på et problem i mit underliv. Gys og panik; havde ikke turdet få foretaget en underlivsundersøgelse i årevis, og jeg afslog. Men indrømmet, mine grænser har været sat ganske snævert, så jeg tilgiver det gerne i forhold til det store billede. Medicinen er nok den, der har været flest kriser med, stolede ikke på at den virkede udover som en form for bedøvelse af smertefulde erindringer og følelser. Synes det var symptombehandling og at det var skidt. Nu må jeg så erkende, at hvis ikke symptombehandlingen undervejs havde været i orden, havde jeg ikke haft kræfter og energi til at gå igennem den form for årsagsbehandling som et terapiforløb vel kan betragtes som. Næsten.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

